2009.02.17. 14:57
Romasors: Petra megtalálta az útját
<p><P><br /> Miskolc - Tíz évvel ezelőtt<br /> történt. Petra, a miskolci<br /> Gyermekváros lakója kapott egy<br /> lehetőséget az élettől, hogy<br /> kitörjön. Persze<br /> szerencséje dolga is volt, hogy<br /> így alakult... ,de példa minden<br /> cigány származású<br /> előtt az ő története.<br /> </P></p>
Tíz évvel ezelőtt
történt. Petra, a
miskolci Gyermekváros lakója
csendben gubbasztott a sarokban. Épp
szótlansága, szelídsége
és szépsége tetszett meg az idegen
hölgynek, aki akkor a Gyermekváros
lakóihoz érkezett. Ebből az
első látogatásból
aztán máig tartó, szoros
barátság lett.
Mindezt dr. Besenyi Lajos, a Miskolci
Egyetem volt rektora mesélte nekünk, hisz
az első találkozásnak ő is
szemtanúja volt. A hölgy ugyanis, akinek
megtetszett a cigány kislány, a
rektor lánya.
Kikérdezte a leckét
– Régi jó kapcsolat fűzte az
egyetemet a Gyermekvároshoz, és
közösen szervezett programokon túl
családommal is gyakran meglátogattam az
állami gondozott gyerekeket –
mesélte lapunknak a rektor. –
Petra akkor 12 éves lehetett.
Az első találkozás után
lányom gyakran meglátogatta,
ajándékot vitt neki, majd elhívta
hozzánk a tapolcai házunkban. Pár
év múlva a kislány minden
ünnepet és iskolai szünetet
nálunk töltött. Volt egy
külön szobája, és az
osztálytársait is elhívta olykor,
hisz neki a mi házunk lett az otthona. Amikor
megismertük, kettes tanuló volt.
Hétvégén azonban a lányom
sokat foglalkozott vele. Minden leckét
kikérdezett, segített neki, így
Petra az általános
iskolát már jó eredménnyel
végezte. Felvették a Kossuth Lajos
Gimnáziumba, ahol már
négyes–ötös tanuló lett,
sőt egy országos magyar versenyen az
esszéjével díjat is nyert.
Féltem egy kicsit, hogy mi lesz vele a
középiskolában – osztotta meg
velünk akkori aggodalmait a rektor. –
Cigány származása miatt
elfogadják–e a társai? De minden
rendben ment. Megszerették őt, és
központi szerepet töltött be az
osztály életében.
Veszélyes pont
Petra a tananyagon kívül
az együttélés szabályait is
megtanulta a tapolcai házban. Volt mit tanulnia,
de fogékonynak látszott mindenre. Az
érettségi után volt egy
veszélyes pont, amikor a rektor azt hitte,
kárba veszett az addigi munkájuk.
A kislányra ugyanis nagy hatással volt a
családja. De levelezgetéssel és
beszélgetéssel meggyőzték
Petrát, hogy tanuljon
tovább. Ma már a Budapesti
Kommunikációs Főiskola
hallgatója.
– Épp most vittem neki egy
tévét – veti közbe dr.
Besenyei Lajos. – A
barátjával él egy budapesti
lakásban, és már
bekapcsolódott a tévé és
rádió munkájába is.
Remélem, ismert figurája lesz a
cigány értelmiségnek!
A kiút
Petra megtalálta az
útját. De mi kellene ahhoz, hogy
még több hátrányban
élő gyermek emelkedhessen ki a
szegénységből, a
tudatlanságból? Dr. Besenyei
Lajosnak a következő
elképzelései vannak:
– A gyerekeknek tanulniuk kell!
– Szükség van egy roma
értelmiségi rétegre, ami csak a
tanulás útján jöhet
létre. Amíg ez nincs, reménytelen
a helyzet.
– Amerikában is ez vezetett a
feketék felemelkedéséhez (ma
már színesbőrű
elnökük van)
– Minden jómódú
család tehetne valamit a roma gyerekek
patronálásáért!
– Ha csak 5–10 vagy 100 gyereknek
sikerül, már az is eredmény!
– A gyerekek eredményes
tanítását intézményi
formában is meg kell oldani!
– Nem hiszek az
integrációban.
– A roma kultúra sajátos
kultúra. Nem szabad azt szétzúzni
és bekeverni egy másik
kultúrába!
– Ha egy piszkos, minimális
szókinccsel rendelkező
cigány gyereket betesznek egy nem
cigány osztályba, ő ott nem
példát lát, hanem a saját
szerencsétlenségét fogja
érezni!