Olcsó gumiabroncs: Kit érdekel, ha egy kicsit zajos?

Akt.:
Autószerelők munkában
Autószerelők munkában - © Fotó: Bujdos Tibor
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Használt nyárit? Új nyárit? Olcsó kategóriás nyárit? Milyen gumiabroncsot vásároljunk?

Kovács Zoltán miskolci autószerelő – sok kollégájához hasonlóan – gumi­műhelyt is üzemeltet. Őt kérdeztük elsőként arról, hogy mit érdemes és mit kell tudni az úgynevezett olcsó gumikról.

Aki sokat autózik, az mindenképpe­­n vegye­­n új gumikat.” Kovács Zoltán

Mitől olcsó?

Elmondása szerint a gumiabroncsgyártók nem igazán szeretik azt nagy dobra verni, hogy mitől is lesz olcsó egy „olcsó gumi”. Egyes vélekedések szerint attól, hogy tulajdonképpen az 1990-es évek közepén használt állapotot állítják vissza.

– Ezeknél a gumiknál ne várjunk szintetikus összetevőket, számítógéppel kidolgozott mintázatot, a karkasz szerkezetről pedig ne is beszéljünk… – vélte.

Hogy mi az a karkasz szerkezet? Ez biztosítja a gumiabroncs formáját és szilárdságát. Működése a bicikli küllőinek szerepéhez hasonlítható. Kovács Zoltán fontosnak tartotta megjegyezni, hogy egy mai jó gumi könnyebb és alacsonyabb gördülési ellenállású, mint a 20 esztendővel ezelőtt gyártottak.

– Ezeket az olcsó, nagy gumi­ipari cégek által gyártott abroncsokat úgy érdemes felfogni, mintha mondjuk most vehetnénk egy 1997-ben gyártott gumit, újonnan – magyarázta. – A minőségük változó, és leginkább az a kritika éri ezeket, hogy magas velük a fogyasztás, és van, amelyik zajos.

Összességében Kovács Zoltán szerint örömteli, hogy sokan – egyre többen – új gumiban, akár harmadik, negyedik vonalasban gondolkodnak. De mi a helyzet a használt abroncsokkal?

– Véleményem szerint, aki sokat autózik, és autópályázik, az mindenképpen vegyen új gumikat – jelentette ki. – Ám, aki mondjuk havonta egyszer hagyja el a várost – és kevesebb a pénze –, annak jó lehet a használt is. Én maximum 4 éves használtat mernék megvenni, de az idősebb gumi is lehet jó állapotú. Ne felejtsük, hogy a gumik jó esetben 7-8 évig „élnek”. Az viszont biztos, hogy ha választani kellene egy használt márkás és egy új kínai gumi között, akkor inkább az új kínai.

A szakember kiemelte azt is, hogy a rossz gumikkal a család életét kockáztatjuk, hiszen a gumi biztonsági kérdés.

Figyeljünk a garanciára

– Hiába kitűnő az autódon minden: a futómű, a kormánymű és a fék is, ha az abroncsod nem az – tette hozzá.

De van még egy fontos szempont, a garancia. Azaz van-e garancia a nyári gumira? Természetesen van: 1 év, de vannak olyan prémium márkák, amiknél 2 év is. A garancia azt jelenti, hogy a hibás terméket kijavítják vagy kicserélik a vásárlás után egy bizonyos időn belül. (A használtra leginkább 3 hónap.)

Végül néhány elengedhetetlen „okosság”: az új abroncsok mintaárokmélysége 8 milliméter (személyautóknál), műszaki vizsgán leg­alább 1.6 milliméternek kell lennie. A lényeg, hogy a nyári gumik 3-4 milliméter alatt nem sokat érnek…

– Juhász-Léhi István –


Melyik kié?

Bridgestone: Firestone, Saetta, Lassa

Continental: Semperit, Uniroyal, Matador, Barum, Gislaved, Viking, Mabor, General Tire, Point-S, Sportiva

Goodyear, Dunlop: Fulda, Debica, Sava, Pneumant

Hankook: Laufenn, Kingstar, Aurora

Kumho: Marshal, Admiral

Michelin, Kléber, BF Goodrich: Kormoran, Riken, Taurus, Sebring, Tigar, Strial

Pirelli: Ceat, Courier

Vredestein: Maloya, Apollo


Új és használt árak

Új és használt gumiabroncsok tekintetében nagy a szórás, alig 10 ezer forinttól egészen fél száz ezerig terjed a kínálat. Ezúttal az egyik legelterjedtebb méretet, a 196/65 15-ös nyári gumikat kerestük: Minerva F109: 8600 forinttól. Kormoran Runpro B: 10 335 forinttól, Taurus 401: 10 484 forinttól, Sava Perfecta: 10 795 forinttól, Hankook Kinergy Eco K425: 12 369 forinttól, Pirelli Cinturato P6: 13 900 forinttól, Continental ContiEcoContact 5 ContiSeal: 26 700 forinttól, Nokian H: 50 050 forinttól, Michelin, 2013-as, használt: 4500 forint/darab, 10 000 kilométert futott, 7 mm profilmélységű, 2014-es gyártású: 11 000 forint/darab.

(Forrás: internet)


Na ezért nem szabad az út közepén kereket cserélni!
Legyünk őszinték, a legtöbb embernek eszébe jut, hogy ha defektet kap, akkor is elguruljon legalább az út széléig, hogy ne veszélyeztessen másokat. Vannak azonban kivételek, akik valamiért úgy gondolják, jó ötlet nekiállni az út közepén felrakni a pótkereket... Mint például ez az úriember! Fo...

Így kell felpattintani a felnire a gumit – kompresszor nélkül
A kerékcsere önmagában is elég nagy szívás tud lenni, pláne, ha csak a gumit kell lecserélni a felnin és még kompresszor sincs hozzá. Most azonban megérkezett rá a tökéletes megoldás, csak spray és öngyújtó kell hozzá, meg egy kis piromán hajlam. A videón a férfi körbefújja az abroncsot, majd hát...

Mindjárt rájössz, egész életedben rosszul cseréltél kereket!
A kerékcsere a valóságban nem épp úgy megy, mint a Formula–1-ben, a másodperces folyamatot általában sokperces káromkodás és koszolás váltja fel. Most már azt is tudjuk, miért: mert egész életünkben rosszul csináltuk! Íme, a jó megoldás: tojással... A valóságban azért inkább nem ajánljuk a fe...