Olcsó gumiabroncs: Kit érdekel, ha egy kicsit zajos?

Akt.:
Autószerelők munkában
Autószerelők munkában - © Fotó: Bujdos Tibor
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Használt nyárit? Új nyárit? Olcsó kategóriás nyárit? Milyen gumiabroncsot vásároljunk?

Kovács Zoltán miskolci autószerelő – sok kollégájához hasonlóan – gumi­műhelyt is üzemeltet. Őt kérdeztük elsőként arról, hogy mit érdemes és mit kell tudni az úgynevezett olcsó gumikról.

Aki sokat autózik, az mindenképpe­­n vegye­­n új gumikat.” Kovács Zoltán

Mitől olcsó?

Elmondása szerint a gumiabroncsgyártók nem igazán szeretik azt nagy dobra verni, hogy mitől is lesz olcsó egy „olcsó gumi”. Egyes vélekedések szerint attól, hogy tulajdonképpen az 1990-es évek közepén használt állapotot állítják vissza.

– Ezeknél a gumiknál ne várjunk szintetikus összetevőket, számítógéppel kidolgozott mintázatot, a karkasz szerkezetről pedig ne is beszéljünk… – vélte.

Hogy mi az a karkasz szerkezet? Ez biztosítja a gumiabroncs formáját és szilárdságát. Működése a bicikli küllőinek szerepéhez hasonlítható. Kovács Zoltán fontosnak tartotta megjegyezni, hogy egy mai jó gumi könnyebb és alacsonyabb gördülési ellenállású, mint a 20 esztendővel ezelőtt gyártottak.

– Ezeket az olcsó, nagy gumi­ipari cégek által gyártott abroncsokat úgy érdemes felfogni, mintha mondjuk most vehetnénk egy 1997-ben gyártott gumit, újonnan – magyarázta. – A minőségük változó, és leginkább az a kritika éri ezeket, hogy magas velük a fogyasztás, és van, amelyik zajos.

Összességében Kovács Zoltán szerint örömteli, hogy sokan – egyre többen – új gumiban, akár harmadik, negyedik vonalasban gondolkodnak. De mi a helyzet a használt abroncsokkal?

– Véleményem szerint, aki sokat autózik, és autópályázik, az mindenképpen vegyen új gumikat – jelentette ki. – Ám, aki mondjuk havonta egyszer hagyja el a várost – és kevesebb a pénze –, annak jó lehet a használt is. Én maximum 4 éves használtat mernék megvenni, de az idősebb gumi is lehet jó állapotú. Ne felejtsük, hogy a gumik jó esetben 7-8 évig „élnek”. Az viszont biztos, hogy ha választani kellene egy használt márkás és egy új kínai gumi között, akkor inkább az új kínai.

A szakember kiemelte azt is, hogy a rossz gumikkal a család életét kockáztatjuk, hiszen a gumi biztonsági kérdés.

Figyeljünk a garanciára

– Hiába kitűnő az autódon minden: a futómű, a kormánymű és a fék is, ha az abroncsod nem az – tette hozzá.

De van még egy fontos szempont, a garancia. Azaz van-e garancia a nyári gumira? Természetesen van: 1 év, de vannak olyan prémium márkák, amiknél 2 év is. A garancia azt jelenti, hogy a hibás terméket kijavítják vagy kicserélik a vásárlás után egy bizonyos időn belül. (A használtra leginkább 3 hónap.)

Végül néhány elengedhetetlen „okosság”: az új abroncsok mintaárokmélysége 8 milliméter (személyautóknál), műszaki vizsgán leg­alább 1.6 milliméternek kell lennie. A lényeg, hogy a nyári gumik 3-4 milliméter alatt nem sokat érnek…

– Juhász-Léhi István –


Melyik kié?

Bridgestone: Firestone, Saetta, Lassa

Continental: Semperit, Uniroyal, Matador, Barum, Gislaved, Viking, Mabor, General Tire, Point-S, Sportiva

Goodyear, Dunlop: Fulda, Debica, Sava, Pneumant

Hankook: Laufenn, Kingstar, Aurora

Kumho: Marshal, Admiral

Michelin, Kléber, BF Goodrich: Kormoran, Riken, Taurus, Sebring, Tigar, Strial

Pirelli: Ceat, Courier

Vredestein: Maloya, Apollo


Új és használt árak

Új és használt gumiabroncsok tekintetében nagy a szórás, alig 10 ezer forinttól egészen fél száz ezerig terjed a kínálat. Ezúttal az egyik legelterjedtebb méretet, a 196/65 15-ös nyári gumikat kerestük: Minerva F109: 8600 forinttól. Kormoran Runpro B: 10 335 forinttól, Taurus 401: 10 484 forinttól, Sava Perfecta: 10 795 forinttól, Hankook Kinergy Eco K425: 12 369 forinttól, Pirelli Cinturato P6: 13 900 forinttól, Continental ContiEcoContact 5 ContiSeal: 26 700 forinttól, Nokian H: 50 050 forinttól, Michelin, 2013-as, használt: 4500 forint/darab, 10 000 kilométert futott, 7 mm profilmélységű, 2014-es gyártású: 11 000 forint/darab. (Forrás: internet)








hirdet�s