Multimédia

2011.11.17. 11:56

KÖFE: tájékozódni kell az internetes vásárlás előtt

Budapest, 2011. november 17., csütörtök (MTI) - Az internetes vásárlás, licit, aukciós rendelés előtti tájékozódásra hívja fel a figyelmet a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE).

Budapest, 2011. november 17., csütörtök (MTI) - Az internetes vásárlás, licit, aukciós rendelés előtti tájékozódásra hívja fel a figyelmet a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE).

 

Az egyesület az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében leszögezi: különbséget kell tenni az elektronikus kereskedelmet folytató vállalkozástól való rendelés, illetve az internetes licit, aukció keretében történő vásárlás között. Utóbbinál nem fogyasztói szerződés jön létre: a két fél "egyszerű" adásvételi szerződést köt a polgári jog általános szabályai szerint, így ha a vásárlást követően bármilyen probléma felmerülne az eladóval szemben és nem születik egyezség, akkor a vásárló polgári peres úton igyekezhet érvényesíteni igényét.

A KÖFE szerint az aukciós, licittel történő internetes vásárlást megelőzően el kell olvasni az adott oldal üzemeltetőjének általános szerződési feltételeit, abban ugyanis fontos részletszabályok is megbújhatnak a licit és a vásárlás kapcsán.

Az interneten egy vállalkozástól történő rendelés (ide nem értve az ételrendelést, vagy a különböző jegyrendeléseket) esetében úgynevezett távollévők között kötött szerződés jön létre, melynek speciális, a fogyasztót védő szabályai vannak - olvasható a közleményben.

Az ilyen vállalkozást folytató cégeknek széleskörű tájékoztatási kötelezettségük van, a fogyasztó pedig indokolás nélkül nyolc napon belül el is állhat a szerződéstől. Ez alól csak kevés kivétel van - például ha a vevő felbontja a CD-t, szoftvert, vagy szerencsejáték-szerződésről van szó -, de főszabály szerint lehetőség van a szerződéstől történő elállásra. Ebben az esetben a vállalkozásnak harminc napon belül a már kifizetett összeget vissza kell térítenie a vevő számára, és semmiféle kötbért, foglalót, bánatpénzt nem követelhet, ha a terméket épségben visszakapja.

A KÖFE arra is felhívta a figyelmet, hogy ha egy vállalkozásnak az adott honlapon nem találni az elérhetőségeit, közte elektronikus levélcímét, a panaszkezelés módját, menetét és címét, illetve a szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos tudnivalókat, adott esetben az általános szerződési feltételeit, akkor feltételezhető, hogy a jogszabályellenes működés mögött további problémák is meghúzódhatnak.

Pozitív jel lehet viszont, ha a vállalkozás rendelkezik panaszkezelési szabályzattal, vagy hasznos tanácsokkal a szerződés tartalmára, az esetleges kifogás rendezésének módjára vonatkozóan, akár úgy, hogy az eljárásra hatáskörrel rendelkező hatóságokat, illetve békéltető testületeket is megjeleníti - írja az egyesület, amely megjegyzi, hogy az árverésen történő vásárlással ellentétben a vállalkozástól történő internetes rendelés esetleges fogyasztói jogvitáiban a minden megyében, és a fővárosban működő békéltető testületek ingyenes, gyors és egyszerű eljárást folytatnak le.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!