Magyarország

2012.07.13. 15:56

Reklámszövetség: a reklámok célja a figyelem felkeltése, ami nem jelenti a közlekedésbiztonság veszélyeztetését

Budapest, 2012. július 13., péntek (MTI) - A reklámok célja a figyelem felkeltése, ami azonban nem jelent egyet a közlekedésbiztonság veszélyeztetésével, nem ismert egyetlen olyan kutatás sem, amely alátámasztaná, hogy a reklámoknak szerepük lenne a közúti balesetekben - közölte Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára az MTI-vel pénteken.

Budapest, 2012. július 13., péntek (MTI) - A reklámok célja a figyelem felkeltése, ami azonban nem jelent egyet a közlekedésbiztonság veszélyeztetésével, nem ismert egyetlen olyan kutatás sem, amely alátámasztaná, hogy a reklámoknak szerepük lenne a közúti balesetekben - közölte Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára az MTI-vel pénteken.

A főtitkár azután közölte írásban véleményét a távirati iroda kérdésére, hogy a közlekedésre vonatkozó több szabályt is módosított csütörtökön a parlament: ezek egyikeként kimondta a Ház, hogy tilos a villany- és telefonoszlopokon reklámozni, csakúgy, mint a közutak mentén reklámokat elhelyezni, ha azok zavarják a közlekedők figyelmét.

A parlamenti döntés az eddigi rendelkezést változtatja azáltal, hogy a közutakon, azok felett és mellett nem lehet olyan jelzés, egyéb tárgy és berendezés, amely a közúti jelzésekkel – azok alakjával, színével - összetéveszthető, akadályozza a láthatóságot, és alkalmas arra, hogy a közlekedők figyelmét elterelje, vagy veszélyeztesse a közlekedés biztonságát. A már kint lévő tárgyakat legkésőbb idén szeptember 30-ig el kell távolítani.

Kimondja a törvény ezen belül azt is, hogy nem lehet reklámtábla, reklámhordozó és egyéb reklámcélú berendezés lakott területen belül a közutakon - kivéve az úttesten kívüli burkolatlan részt -, azok felett és azok tartozékain - kivéve a járdát és a kerékpárutat -, továbbá a villany- és telefonoszlopokon, függetlenül attól, hogy azok hol vannak.

Ezen felül azonban a közutak lakott területen kívüli szakasza mellett sem lehet olyan reklámtáblákat elhelyezni, amelyek a közlekedők figyelmének elterelésére alkalmasak.

A Magyar Reklámszövetség főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy a villany- és telefonoszlopokra vonatkozó kitétel most is szerepel a hatályos törvényben. Markovich Réka ugyanakkor rögzítette: a lakott területen kívüli reklám-elhelyezési tilalom új elem. Nagyon sajátos, lényegében ambivalens annak a tilalmi körnek a megfogalmazása, amely a figyelem elterelésére alkalmas reklámok elhelyezését tiltja: a reklámok célja a figyelem felkeltése, ami azonban nem jelent egyet a közlekedésbiztonság veszélyeztetésével. "Nem ismerünk egyetlen olyan kutatást sem, amely alátámasztaná, hogy a reklámoknak szerepük lenne a közúti balesetekben. A szakmai álláspontunkat nem kérték ki, így nem tudtuk megkérni a jogalkotót, hogy szakmailag, adatokkal támassza alá a döntését. Ki és milyen módon fogja megítélni, hogy egy reklám alkalmas-e a figyelem elterelésére? Ez gyakorlatilag teljes tilalmat jelent (ahogyan a törvényjavaslat indoklásában is szerepel), amelyet azonban nem látunk alátámasztottnak, de még csak alátámaszthatónak sem" - fogalmazott az MRSZ főtitkára.

Markovich Réka közölte azt is: a közelmúltban módosult ez a törvény (négy négyzetméterben maximálva a lehetséges méretet), amelyhez a piaci szereplők megpróbáltak azóta alkalmazkodni, az ilyen gyakori módosítás azonban meglehetősen megnehezíti a jogkövető magatartást.

- MTI -á

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!