2020.02.24. 16:30
„Igaz szerelemnek nincs lehetetlen semmi!”
Mesebeli küzdelem. Mély érzelmek. Belehelyezkedés a szerepbe.
„Használom a tapasztalataimat, de nem úgy, hogy részleteket emelik ki a táncos szerepeimből. A saját ötleteim kifejezetten erre a táncjátékra szabottak” – mondja a Rózsa és Ibolya című mesebalett koreográfusa. Fűzi Attila a Miskolci Balett alapító tagja, új munkájáról kérdeztem.
Mi a mese tanulsága?
Van egy mondata Arany Jánosnak, ami engem megfogott: „igaz szerelemnek nincs lehetetlen semmi”. Innen a mesebeli küzdelem.
Rózsa és Ibolya egyformán szereti egymást?
Szerintem igen: egyforma erejű a szerelmük. De Ibolya elszántabb és többet tesz a beteljesülésért. Erősebb a környezetéből való kiszabadulás utáni vágya.
Hogyan tudja jól elmesélni a koreográfia a történetet, és például az érzelmeknek ezeket a rétegeit, amelyek átszövi a mesét?
Többféle stílust használok, a néptánctól a kortársig. Az előadás a komplex élmény hatására törekszik. A mozgás mutatja meg a szerelem mélységét, az egymásra utaltságot. Kölcsönhatásban van a mozgás és a díszlet, van ahol a tündértánc erősíti a vetítés varázsát.
De mégis: honnan tudja, hogyan kell kinéznie mozgások sorozatából épülve ennek a mesének? Látja maga előtt?
Ismerem a mesét. Igen, lett róla a történethez illeszkedő vízióm, hogyan lenne jó és kifejező. Kerestünk hozzá zenéket, amelyek hangulatukban is ráerősítenek a jelenetekre. Hol a líraiságot, hol a drámát emelik ki, hol a helyzet vicces voltát. A mozgás dinamikája is beszédes.
Olyan közönségnek dolgoznak, amelyiknek nem lehet egyszerű ébren tartani az érdeklődését, különösen egy két felvonásos balett előadással. A tempó az, ami ebben segíthet?
Ebben a műben nincs sok tömegjelenet, ami a mozgalmasságával meghatározó lenne. Összpontosítani kell a duettekre, a triókra, a szólókra. A gyorsabb, a lassabb, a hullámzóbb megfelelő váltakozásával lehet elérni, hogy a figyelem, a nézői koncentráció egy helyre fókuszáljon.
Mennyire személyes a munkája?
Használom a tapasztalataimat, de nem úgy, hogy részleteket emelek ki a táncos szerepeimből. A saját ötleteim kifejezetten erre a táncjátékra szabottak, úgy, hogy magamra formálom a mozgást, úgy adom tovább a Rózsa és Ibolya szereplőinek. Munkában van a testem, de a mozgást úgy alakítom, hogy a táncosoknak jó legyen.
Jó? Úgy mint: kifejező?
Előkészítem a koreográfiát. Van, amikor egyedül. Valamikor a táncosokkal. Mindig azt mondom: ami jólesik a testnek, az ellen ne dolgozzunk. Ha a mozdulat kontrában van, ő sem fogja jól érezni magát tőle. Arra törekszem, ami jó a testüknek és a lelküknek is.
Előtáncolja az egészet?
Igen. Magamnak is letáncolom. És szeretek úgy dolgozni, hogy megmutatom. Induljunk el innen. Amikor látom, hogy a szereplőnek ez nem áll jól, máshogyan sokkal pontosabban mutatná, amire gondoltam, akkor változtatunk.
Nem érez-e kísértést, hogy valamelyik karakternek inkább kedvezzen? Tudja-e koreográfusként egyformán és ugyanakkora figyelemmel szeretni a vasorrú bábát, mint Ibolyát?
Igen. Egyértelműen. Megpróbálok belehelyezkedni abba a karakterbe, úgy alakítva a mozdulatokat, mintha én lennék ő.
Egyszer volt, hol nem volt
Volt egyszer egy király és volt annak egy nagyon szép lánya, Ibolya, meg egy második felesége, aki az ördöggel cimborált. A Rózsa és Ibolya izgalmas küzdelmekkel teli mese a szerelemről, a hatalomvágyról, a mostoha cselszövéseiről, aki emberfeletti akadályokat állít a szerelmesek elé, hogy szétválassza őket.
Szereposztás
Arany János: Rózsa és Ibolya
mesebalett
bemutató előadás: 2020. március 4. 14:00, Kamaraszínház
Rózsa: Dávid Patrik
Ibolya: Mohai Cintia
Öreg Tündérkirály (Ibolya apja): Márton Richárd János
Vasorrú Bába (Ibolya mostohája): Szűcs Boglárka
Rózsa apja: Dragos Dániel
Koldus: Lukács Ádám
Cseh király: Filippo Nestola
Cseh királyné: Kocsis Andrea
Cseh király leánya: Kovalszki Boglárka
Öreg vőfély: Guido Di Vona
Lengyel lovas legény: Bolla Dániel
Cigánygyerekek: Kepess Boglárka, Harangozó Lili, Kozma Johanna
valamint királyfiak, öreg urak, pásztorok, szolgák, násznép
Díszlet- jelmeztervező: Juhász Katalin
Dramaturg: Kozma Attila
Ügyelő-Rendezőasszisztens: Varga Renáta
Koreográfus: Fűzi Attila
Rendező: Kozma Attila
(A borítóképen: Alkotók párbeszéde: Fűzi Attila és Kozma Attila | Fotó: Ádám János)