Talált tárgyak

2024.01.19. 14:00

Közel tízezer tárgy még várja a gazdáját! Az öné is köztük lehet?

Borsod-Abaúj-Zemplén – Sokszor elhangzik a tömegközlekedési eszközökön, hogy vigyázzunk értékeinkre. Ennek ellenére elég egy apró mozdulat egy pillanatnyi figyelmetlenség és féltve őrzött értékünk volt nincs. Mit tehetünk ilyenkor?

Galambos Eszter

Elég egy kis figyelmetlenség, hogy a vonaton felejtsünk valamit. Egy mosogatótáécán talán mégsem, bár rollert például sikerült

Fotó: MW

Mindenkivel előfordult már hogy értéket hagyott buszokon, vonatokon vagy állomásokon. Ezeket az elveszett tárgyakat jobb esetben a járműveken szolgálatot teljesítő személyek vagy jó szándékú emberek találják meg és adják le a forgalmi irodákba. Jó ha tisztában vagyunk vele hogy ezeknek a tárgyaknak tartalmát tételesen nyilvántartásba veszik, így kerülnek az adatbázisba amelyet 2022 tavasza óta a MÁV-VOLÁN csoport vezet. A rögzítést követően egyből megjelennek a MÁVDIREKT rendszerében, ennek köszönhetően lényegesen könnyebb fellelésük. Az átvétel feltétele, hogy az utas a jellemzők megadása mellett egyértelműen be tudja azonosítani az elveszett tárgyat.

Elektromos roller, okosóra és hegedű

2023-ban összesen közel 21,5 ezer talált tárgyat rögzítettek, amiből közel 12 ezer került vissza tulajdonosához. A legértékesebb tárgyak között szerepelt tavaly az elektromos roller, kerékpár, okosóra, mobiltelefon, laptop de találtak a járatokon gitárt és hegedűt is. A talált pénz, okmányok és bankkártya és gyakori jelenség. Ebben az esetben a tulajdonosa azonosíthatósága esetén, a bankkártya-kibocsátónak, illetve a személyes okmányokat kiállító hatóságnak juttatják el a kártyát, okmányt. 

Pénzt jellemzően nem magában, hanem valamilyen egyéb tárggyal együtt (pl. kabát, táska, pénztárca, stb.) adnak le, amennyiben a pénzösszeget is tartalmazó tárgyért 1-2 napon belül nem jelentkezik tulajdonosa, akkor a pénzt nyilvántartásba veszik egy jegyzőkönyv kiállításával. Amennyiben a pénz mellett személyazonosításra alkalmas dokumentum is van a táskában, kabátban, akkor az egyszerűsíti a beazonosítást. Azok az összegek, melyeket az utasok nem keresnek, vagy amiatt nem lehet visszaadni, mert az utas elérhetősége nem beazonosítható, a hatályos Polgári Törvénykönyv alapján a Magyar Államhoz kerülnek. 

Általánosságban elmondható, hogy ha a tulajdonos személye nem azonosítható, a tárgyat az adott állomáson 8 napig, azt követően a kijelölt gyűjtőhelyeken általában 90 napig őrzik. A romlandó élelmiszereket természetesen csak rövid ideig tárolják, s ha senki sem keresi, megsemmisítik.

Ha nagyobb a baj!

A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága a boon.hu megkeresésére elmondta amennyiben gyermekét vagy háziállatot felejtene valaki a MÁV-VOLÁN-csoport járatain, a MÁV-START esetében elsőként a MÁVDIREKT ügyfélszolgálatát kell felhívni, akik felveszik az érintett vonat jegyvizsgálójával a kapcsolatot és utána meg tudják beszélni a részleteket. Ilyen esetekben segítséget nyújthat még az állomási személyzet (pénztáros, forgalmista, vasútőr) és természetesen a rendőrség is. 

A Volánbusznál az autóbusz-állomások információs szolgálatainál, illetve ügyfélszolgálati telefonszámon érdeklődhet. Természetesen a szervezetek munkatársai addig is igyekeznek mindent megtenni a helyzet megoldása érdekében: ha a gyermek szülei, illetve a házi kedvenc gazdái azonosíthatók, a szervezetek azonnal felveszik velük a kapcsolatot, szükség esetén pedig értesítik a rendőrséget, állatmentőket.

Ügyelnek a megelőzésre

A MÁV-START járatain a fedélzeti hangosbemondóban rendszeresen elhangzik a figyelmeztetés, hogy értéktárgyaikra fokozottan ügyeljenek az utasok és azokat ne hagyják őrizetlenül. A Volánbusz szintén rendszeresen kitér kommunikációs felületein arra, hogy az utasok vigyázzanak értékeikre, jelenleg az autóbuszokban található monitorokra is terveznek ilyen témájú felhívást.

Elveszett értékeik után az éjjel-nappal hívható telefonszámok:

MÁVDIREKT ügyfélszolgálat +36 1 349 49 49

Telekom hálózatából +36 30 499 4999

Yettel (volt Telenor) hálózatából +36 20 499 4999

Vodafone hálózatából + 36 70 499 4999

Volánbusz ügyfélszolgálat: + 36 1 382 0888


 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában