Na végre!

2023.07.27. 20:00

Pár nap és ledőlnek a biciklis korlátok az Y-hídnál - Fotókkal

A kerékpáros híd és a hozzá tartozó bicikliutak elkészültek, de az engedélyekre is szükség van, hogy használni lehessen.

Szaniszló Bálint

Hamarosan eltűnik a betondarab

Fotó: Ádám János

Augusztus elsején adják át Miskolcon, az Y-hídon a kerékpárutat - jelentette be Facebook-oldalán Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője. Ahogy fogalmazott, a bicikliút lényegében már korábban elkészült, a műszaki engedélyeztetés miatt nem tudták eddig megnyitni a forgalom előtt a várva várt kerékpáros útvonalat. A képviselő úgy fogalmazott: július végére minden szükséges engedély elkészül, így augusztus elsejétől birtokba vehetik a biciklisek az elkészült utat.

Kerekesek szempontjai 

A miskolci közlekedés elmúlt évtizedeinek legnagyobb jelentőségű beruházása az Y-híd, amely megoldotta az összeköttetést Martinkertváros és Szirma, valamint a belváros között. A projektnek eredetileg nem volt része a kerékpáros híd megépítése. A közlekedésben azonban fontos szempont, hogy az egyre elterjedő kerékpáros közlekedés igényei is szerepet kapjanak. 

Az Y-híd - mint belterületi közút - a szélső forgalmi sávokat használva, természetesen maga is kerékpározható. A családos-kisgyermekes, nagyobb biztonságra törekvő kerékpárosok számára viszont kifejezetten nehéz, és a forgalom miatt veszélyesnek minősül. A helyzet megoldására találták ki, hogy külön kerékpáros hidat építenek a csomópont Kisfaludy ágára, amely megkönnyíti a kerékpáros közlekedést.  

A meglévő és működő, a Tiszai-pályaudvar mellől kiinduló Szinva-part kerékpáros főhálózati gerincet kötik össze ezáltal az egyre növekvő lélekszámú, belvároshoz közeli elhelyezkedésű Martinkertvárossal.

Speciális megoldás  

A kerékpáros hídszerkezet tervezésénél alapvető szempont volt a műszakilag elérhető legkisebb hídpályaszerkezeti magasság. Célként fogalmazódott meg, hogy az északról csatlakozó rámpaszakaszon a legkedvezőbb eséssel, a lehető legkisebb magasságot leküzdve kelljen a kerékpárosoknak felhajtaniuk az igen magas vasúti pályaszelvény fölé. A hídtervezők ezért úgynevezett alsó pályás hídszerkezetet alkalmaztak, amikor a fő tartószerkezeti elemek, jelen esetben ívek a kerékpárospálya fölé magasodnak.  

Maga a hídpálya korszerű acélszerkezet, az ívek alsó húrjait is alkotó peremtartók közötti, bordákkal merevített acéllemez egyben látja el a hossz- és keresztirányú teherhordási feladatokat. A magassági vízelvezetést is biztosító keresztirányú eséssel együtt is mindössze 35 centiméter vastagságú hídpályát tudnak alkalmazni. A karcsú csövekből összeállított főtartók enyhén kifelé döntött ívei és függesztőrúdjai látványos hídszerkezetté állnak össze. Mindez és a hozzá tartozó úthálózat készült el és várja, hogy birtokba vehessék a kerekesek.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában