2022.07.01. 07:00
A reptér már elrepült, a légimentőbázis marad
A volt miskolci repülőtér déli sarkában megkezdődött a korszerű légimentőbázis megépítése.
Fotó: Ádám János
2000 óta a nemrég megszűnt miskolci repülőtéren működik a légimentés egyik fontos bázisa. Amikor a miskolci önkormányzat ipari fejlesztési területté nyilvánította az egykori repteret, a döntés azt is tartalmazta, hogy a mentőbázis továbbra is a tevékenységhez elegendő helyet kap a volt reptér területéből. Sőt nettó 522,9 millió forintért a dubicsányi székhelyű Borsod Konstrukció Építőipari, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. megkezdte a vadonatúj légimentőbázis kialakítását a területen.
Mindent, ami szükséges
A közbeszerzési eljárással kiválasztott kivitelezőnek egy darab mentőhelikopter befogadására alkalmas, csaknem 300 négyzetméter alapterületű, acél pillérvázas szerkezetű hangárt és garázst kell kialakítania, acélrácsos tartó fedélszerkezettel, szendvicspanel külső burkolattal és tetőhéjazattal.
Emellett egy 5 személy elhelyezésére alkalmas, 160 négyzetméter alapterületű falazott szerkezetű, a személyzet elhelyezésére szolgáló blokk megépítése is a feladatok között van. A projekt része továbbá egy 85 négyzetméteres fedett-nyitott gépkocsiparkoló és négy, összesen 22 négyzetméteres zárt tároló, valamint egy 7 köbméteres, földbe süllyesztett vízzáró monolit vasbeton szerkezetű zárt szennyvíztároló kialakítása is.
Megépülése után valóban korszerű körülmények között végezhetik tevékenységüket régiónk légimentői.
Miután 2000-ben a különböző vállalkozásoktól az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) vette kézbe a hazai légimentés ügyét, Miskolcon is OMSZ-es légibázis kezdte meg a működését, illetve folytatta az addig is ott tevékenykedő Aerocaritas munkáját a miskolci sportrepülőtéren. Az új rendszerben induló légimentés megkapta az előd cég által már használt, egyetlen szobából álló bázist, amely egyszerre volt a személyzet munka- és pihenőhelye, raktár, konyha és az egészségügyi eszközök tisztán tartására szolgáló tevékenység helyszíne is.
A szolgálat minden reggel a miskolci mentőállomáson indult, ahonnan mentőgépkocsi vitte a személyzetet a repülőtérre, a szolgálat végén pedig vissza is szállította oda.
2006. január 1-től ismét változás állt be, elkezdte működését az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht.-je, és megindult egy új típusú, modern légimentés megvalósítása Magyarországon.
2006. június 2-ig a régi Mi–2 helikopter szolgált Miskolcon, de megérkezett az új technika: az Eurocopter EC135T2 CPDS. Az új helikopter a miskolci sportrepülők hangárjában, fűtetlen körülmények között kapott tetőt a feje fölé. Ezen az állapoton változtat gyökeresen az új légimentőbázis megépítése, amely korszerű körülményeket ad a mentőknek.
(A borítóképen: Az egyik épület alapja már kész)