Limitált üzemanyagár

2021.11.19. 14:00

Szinte mindenhol drágább az üzemanyag

Az alacsonyabb árak akár benzinturizmushoz is vezethetnek a következő hetekben.

Kiss Daniel

20210728 Miskolc Történelmi csúcs közelében a benzinár Magyarországon illusztráció. Képen: benzinkút Fotó: Kozma István KI Észak-Magyarország

Fotó: Kozma István

Múlt hét csütörtökön jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy az elszálló üzemanyagárak megfékezésére felső határt szab a kormány a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj literenkénti kiskereskedelmi árára. A döntés értelmében e hét hétfőjétől három hónapon keresztül legfeljebb 480 forintos árral szembesülhetnek a fogyasztók az ország valamennyi benzinkútján.

Mérsékelheti az inflációt

Arról, hogy milyen gazdasági következményei lehetnek a döntésnek, illetve hogy milyen forgatókönyvek várhatóak ezután, Jobbágy Sándor makrogazdasági elemzőt kérdezte a Forbes. A szakértő szerint az ármaximálás maga után vonhatja az infláció mérséklődését. „A benzin ára fontos az inflációs várakozások szempontjából, mert ezzel napi szinten szembesülnek a fogyasztók, erősen befolyásolja a várakozásukat” – mondta, hozzátéve: a benzinár növekedésének hatása „el tud terjedni” más termékek árában is, például a szállítási költségek miatt. Az infláció kapcsán azt is érdemesnek tartotta kiemelni, hogy a mostani emelkedésben sok olyan tényező van, amit a jegybank a monetáris politikájával már nem tud megfékezni, a benzinár korlátozása viszont alkalmas lehet a növekedés tompítására.

Fotó: holtankoljak.hu

Mivel a prémiumtermékekre nem vonatkozik a felső korlát, így azoknál a kutaknál, ahol a forgalom nagyobb része ezekből, illetve az üzemanyagon kívül más termékekből áll, kevesebb gondot fog okozni az ármaximálásból adódó bevételkiesés. A Forbesnak nyilatkozó szakértő szerint hasonlóan könnyebb helyzetben vannak azok, akik az országhatár közelében üzemeltetnek kutat, ők számíthatnak az esetleg megnövekedő külföldi keresletre.

Hasonlóan vélekedik a Pénzcentrum gazdasági-pénzügyi hírportál is, amely az üzemanyag-turizmus lehetséges fellendüléséről ír a múlt heti bejelentés kapcsán született cikkében. Magyarországon ugyanis a legtöbb környező országhoz képest (egészen pontosan Ukrajnát és Romániát leszámítva összes szomszédunknál) jóval alacsonyabban kapható hétfőtől a 95-ös benzin és a gázolaj.

Érkezhetnek a szlovákok

A hétfői nappal a benzin esetében 26, a gázolaj esetében pedig 32 forintos egyszeri árzuhanás következett be, ami a Portfolio adatai szerint még soha nem fordult elő Magyarországon. Ennek köszönhetően a hét eleje óta nagyon megéri átjönni tankolni például Ausztriából, ahol a benzin literje 522, a gázolajé pedig 513 forintba kerül euróból átszámolva a holtankoljak.hu hétfői adatai szerint. Ami Borsod-Abaúj-Zemplén megye kútjait érintheti, az viszont leginkább a szlovák üzemanyagár. Az északi határ közelében lévő kutak forgalma ugyanis ebben az esetben 551 forintos benzin és 513 forintos gázolaj árával versenyez. Emiatt a határ mentén élők lélekben már most készülhetnek a nagyobb sorokra a kutaknál, ugyanis elég nehéz lenne kitiltani a külföldieket a magyar töltőállomásokról – írta a bejelentés napján a Pénzcentrum.

Az utóbbi időben rekordmagasságokba növekedett üzemanyagárak az egész unióban megterhelik az autósokat. A válság megfékezésére azonban nem csak Magyarország döntött az ármaximálás mellett, hasonlóan lépett régiónkban Horvátország kormánya is még októberben. Itt azonban az aktuális piaci árhoz sokkal közelebb limitálták az árakat, ráadásul első lépésben csak egy hónapra, ezt múlt hét csütörtökön viszont újabb 30 napra meghosszabbították.

Emiatt délnyugati szomszédainknál a 95-ös benzin legfeljebb 521 forintba, a dízel pedig legfeljebb 523 forintba fog kerülni december közepéig literenként. A csütörtöki hosszabbítás újdonsága, hogy a felső limit már nem vonatkozik többé a prémium-üzemanyagokra, ugyanis november 11-ig nemcsak a 95-ös, de például a minőségibb 100-as oktánszámú benzin árát is ugyanarra a szintre maximalizálták. Ezt a döntést az elmúlt hónapban széles körben kifogásolták a kiskereskedők, ugyanis jelentős bevételkieséshez vezetett, sok benzinkúton a Reuters szerint emiatt egyáltalán nem lehetett kapni prémium-üzemanyagot az országban.

Marad a magas olajár

A hírügynökség továbbá kiemelte: európai uniós jogszabályok értelmében legfeljebb 90 napra lehet felső határt szabni az üzemanyagáraknak. Ezt követően a tagállamok kormányai más eszközöket is bevethetnek, például az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentését, ez azonban negatív hatással lehet a költségvetési bevételekre.

Az európai és ázsiai autósok még hónapokon át küszködhetnek a magas benzin- és gázolajárakkal a nyers kőolaj megemelkedett ára, a visszaugró üzemanyag-kereslet és az üzemanyagokat terhelő adók miatt – számolt be a válság okai kapcsán a Reuters hírügynökség. Elemzők és kereskedők szerint a viszonyítási alapként szolgáló Brent kőolaj hordónkénti ára az év végéig 85 dolláros szint körül maradhat, ami a finomított üzemanyagok költségeit is magasan fogja tartani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában