élő közvetítés

2021.08.26. 09:30

Rendkívüli ülést tart a miskolci közgyűlés

Veres Pál polgármester vezetésével megkezdte munkáját Miskolc Megyei Jogú Város Közgyűlésének rendkívüli ülése. A napirenden 13 pont szerepel.

Fotó: Ádám János

Köztük van a lakások bérletéről szóló önkormányzati rendeletet és a város építési szabályzatának módosítása. Mindkét napirendi pont szerepelt a közgyűlés június 30-i rendes ülésén is, ám a minősített többség hiánya miatt nem sikerült elfogadtatni azokat. A rendkívüli közgyűlésre négy ingatlan értékesítéséről is nyújtottak be javaslatot, illetve ingatlanokat vonnak ki a város törzsvagyonából, ami egyben azt is jelenti, hogy hamarosan eladhatják azokat. Dönt a közgyűlés a Miskolc Holding Zrt. 3,4 milliárd forintos forgóeszközhitelével kapcsolatos biztosíték vállalásáról is. Zárt ülésen személyi kérdések – többek között a megyei könyvtár igazgatói posztjának betöltése – is napirenden vannak.

A testület 28 tagja közül 27 képviselő jelent meg, a közgyűlés határozatképes.

11:45

Javaslat az MVK Zrt.-vel fennálló Közszolgáltatási Szerződés módosítására.

Azért van szükság erre, mert az MVK Zrt. 10 elektromos hajtású autóbusz és a töltő infrastruktúra beszerzésére nyert el 1,5 milliárdot. Az önrészt, 640 millió forintot a város biztosítja. Ennek az adminisztrációs feladatairól van szó.

Fotó: Ádám János

Dr. Kovács László (KDNP):

Fontos a hosszútávú biztonságos közösségi közlekedés. Belátható időn belül a környezetszennyező buszokat, környezetkímélő elektromosra kell cserélni. Az első állomás a mostani. De mindezeken túl komoly gondokkal küszködik a város közösségi közlekedése. A városvezetés arról beszél, hogy milyen sokat vont el a kormány a közösségi közlekedéstől, de ez több állami segítség ismeretében nem állja meg a helyét. Most az elektromos buszokra kapott 1,5 milliárd is komoly segítség. Mindezek mellett súlyos gondok vannak a busz- és villamosközlekedéssel. Ezt az utasok mondják el nap, mint nap. Az iskolakezdés küszöbén ez még nagyobb aggályokat vet fel.

Veres Pál polgármester:

A városvezetésnek nem célja és érdeke, hogy visszafejlessze a közösségi közlekedést.

Cseléné Figula Edina (Velünk a Város):

Nincs fontosabb a környezetvédelemnél. Ha most nem teszünk semmit, akkor utódaink fogják elszenvedni a következményeket. Éppen ezért nagy jelentőségű, hogy belátható időn belül csak károsanyag kibocsátástól mentes buszok közlekedhetnek a nagyvárosokban. Ezért fontos ez a mostani buszbeszerzés.

Molnár Péter (KDNP frakcióvezető):

Az autóbuszflotta dekarbonizációs tervével teljes mértékben egyetértünk. A huszonnegyedik órában vagyunk. Jó úton haladunk a villamosbeszerzésekkel, van már 75 CNG meghajtású busz. Most örömteli az elektromos buszok beszerzése. Ez a jövő. A rossz miskolci menetrend miatt sokan kalákában autóval járnak be a városba, hiszen azt busszal nem tudják megtenni.

Bajusz Gábor (Fidesz):

Állítsák vissza a 2-es buszt, amelyet szívesen használtak a miskolciak. Ezt visszaállíthatnák majd az elektromos buszokkal.

Deák-Bárdos Mihály (Fidesz):

Sokszor előfordult, hogy a buszok rossz állapota miatt járatok maradtak ki. Igaz-e, hogy végleg megszűnik a 2-es villamos és ha nem, mikor áll újra az utasok rendelkezésére.

Veres Pál polgármester:

Hiányzik az MVK Zrt. elmúlt évekbeli finanszírozása. Mindent megteszünk, hogy legyenek többletforrások a járatok üzemeltetésére. Most csak annyit tudunk elkölteni, amennyi rendelkezésre áll.

Fodor Zoltán (Velünk a Város):

Tényleg van gond a menetrendekkel, de ez az MVK dolga. Megoldják. Viszont az előző városvezetés nagyon sok pénzt nem fizetett ki az MVK Zrt. számára. Ez most hiányzik. Ha ez meg lenne, sokkal több buszt lehetne indítani.

Dr. Nagy Ákos (Fidesz frakcióvezető):

Nagy örömmel vettük, hogy kormányzati támogatással új buszai lesznek Miskolcnak. Lehetne-e olyan, hogy alvállalkozókkal javítani lehessen a város közösségi közlekedését?

Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város):

Az tény, hogy nem lehet pénzkérdés, hogy az utolsó villamos várja meg az utolsó vonatot, vagy hogy egy esti városi ünnep után hazajuthasson a miskolci polgár. Még egy járatot kell beállítani ilyenkor Az ilyen helyzetek miatt javaslom a városvezetésnek az MVK vezérigazgatójának menesztését.

Soós Attila (Fidesz):

A városokban nem a kormány, hanem az önkormányzat finanszírozza a tömegközlekedést. Miskolc a kormányól várja a segítséget. Kérdés, hogy az önkormányzat az utóbbi két évben milyen mértékben finanszírozta a közösségi közlekedést. Hogyan lehet ezt megoldani, mert az állapot kaotikus, nem fenntartható. Üdvözöljük azt, hogy vezetőcsere lesz az MVK élén.

Veres Pál polgármester:

2019-ig évi 500 millióval támogatta a kormány a tömegközlekedésünket. A pandémia komoly bevételkiesést okozott. Nem lehet célja a városvezetésnek és nem is az, hogy rossz legyen a tömegközlekedés. Nem vagyunk meggyőződve arról, hogy nem lennének jobb megoldások a közlekedésben. A következtetéseket le fogjuk vonni. Célunk, hogy helyreállítsuk a komfortos tömegközlekedést.

Dr. Simon Gábor (Velünk a Város frakcióvezető):

A mostani közgyűlési döntésnek a lényege, hogy a város elektromos buszokat szerezzen be. A közösségi közlekedés nem jó jelenleg. De mindenképpen foglalkozni kell a múlttal. 2015 óta az MVK Zrt. sokkal többet költött, mint amennyi forrása volt. Egy jócskán lecsökkent bevételből azt kívánják, hogy ugyanolyan legyen a tömegközlekedés, mint korábban volt?

Bartha György (Velünk a Város):

A Fidesz-kormány bünteti Miskolcot azzal, hogy nem ad pénzt a tömegközlekedésre. Tény, hogy sok helyen nem szervezett a közösségi közlekedés. Ezeket folyamatosan kijavítja az MVK.

Hollósy András (KDNP):

A 12 G járat csak igény esetén érinti a Tiszai pályaudvart, azaz szólni kell a sofőrnek? Ugyanez a járat – ha máshol szükség van rá – nem jár, azaz hiába várják az utasok. Meg kell vizsgálni, hogy a meccsek után több járat legyen, hogy a szurkolóknak ne gyalog kelljen hazamenniük.

Soós Attila (Fidesz):

Még hitelből sem tudja a város működtetni a közösségi közlekedést.

Bartha György (Velünk a Város):

Többet fizetett a város az MVK-nak, mint az előző vezetés négy év alatt. Én is jeleztem az MVK-nak, hogy legyen több járat a DVTK meccsei végén.

Dr. Simon Gábor (Velünk a Város frakcióvezető):

A város 1,3 milliárd forint állami kompenzációt kapott, míg például Debrecen 4 milliárdot. Normális közösségi közlekedést nem lehet állami szerepvállalás nélkül működtetni. Ezt kellene tennie a magyar kormánynak is.

Fotó: Ádám János
Fotó: Ádám János
Fotó: Ádám János
Fotó: Ádám János
Fotó: Ádám János

10:40

Javaslat az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló önkormányzati rendelet módosításárára törzsvagyonból kivonás tárgyában.

Két Búza téri területről (őstermelői piac és parkoló) van szó, amelyet a város apportál a piacot működtető társaságba.

Soós Attila (Fidesz):

Nem támogatjuk ezt a rendeletmódosítást. A piacot működtető céggel soha nem volt zökkenőmentes kapcsolat. Nyáron a polgármester átadta a többségi tulajdont a cégnek. Most az őstermelői piac és a parkoló is átadható lesz a cégnek, ami nem támogatható. A tulajdonos immár akár meg is szüntetheti a város éléskamrájának nevezett piacot. Nem tudni, miért jó, hogy átadja a többséget a város a piactulajdonos cégnek, és azt sem tudni, miért jó a két terület átadása. Fennáll a reális veszélye annak, hogy a piac teljesen megszűnik. Nem látunk garanciát a megmaradásra. Nem megoldott a városi parkolás, erre átadunk egy pakolásra használt területet. Most is az terjed a piaci bérlők között, hogy többszörösére emelkedik a bérleti díj.

Veres Pál polgármester:

Egy józanul gondolkodó városvezetésnek nincs ilyen szándéka. Inkább a helyzet rendezése a cél.

Dr. Simon Gábor (Velünk a Város):

Szó sincs arról, hogy veszélyben lenne a piac működése. Inkább az utóbbi években volt így, mert a piacot működtető cégen belül tarthatatlan volt az állapot. Pereskedtek egymással a tulajdonostársak. A mostani városvezetés úgy gondolja, hogy párbeszéddel is lehet rendezni a belső vitákat. Csak így lehet működtetni és fejleszteni a piacot. A szükséges fejlesztésekre nincs pénze a cégnek a vita miatt.

Dr. Nagy Ákos (Fidesz frakcióvezető):

Nem lehet tisztán látni a piac dolgában, mert nem mondja el a városvezetés, mi a konkrét szándéka. A piaccal kapcsolatban mit titkol a városvezetés? Miért nem lehet nyilvánosságra hozni. Már 2009-ben az akkori polgármester, Káli Sándor jelezte, hogy a piac cég nem tud rendesen működni.

Pakusza Zoltán (Mi Hazánk):

Van a városnak két hatalmas területe, amelyet a város szeretne bevinni egy olyan cégbe, amelyben kisebbség tulajdonnal rendelkezik. Ez a városnak központi területévé vált. Mi a biztosíték arra, hogy a tulajdonos nem fog helyrehozhatatlan károkat okozni.

Molnár Péter (KDNP frakcióvezető):

Mi ebben a döntésben a városi érdek? Honnan tudják a város lakói, hogy az ő érdekükben történnek a dolgok? Ma még egy működő piac van a Búza téren. A polgármester nyáron meghozott döntését nem ismerheti meg a köz, pedig csak a döntés ismeretében tudna megnyugtatóan dönteni a közgyűlés ilyen kérdésekben. Komplex tervezési folyamatot emlegetnek. Ezt szeretnénk megismerni.

Dr. Mokrai Mihály (Velünk a Város):

Egy vitás, problémás dolgot örököltünk, amelyet meg kell oldanunk. A város elkötelezett a piac mellett.

Soós Attila (Fidesz):

Véleményem szerint egy nyerhető pertől hátrált meg a mostani városvezetés.

10:15

A módosításra azért van szükség, a volt diósgyőri kohászat területén befektető szeretne acélgyártással kapcsolatos üzemet építeni.

Fotó: Ádám János
Fotó: Ádám János

Badány Lajos alpolgármester:

A kohászat területének rendezése folyamatos gond. A terület elhagyatott, kevés cég működik rajta. A város elkötelezett a rendezés mellett, hogy olyan infrastruktúrát alakítson ki, amely vonzó a befektetők számára.

Soós Attila (Fidesz):

Frakciószövetségünk tartózkodni fog a szavazástól. Nem először van előttünk ez az anyag, komoly dilemmák vannak. Úgy tűnik, egyéni érdekeket képvisel a város. Egyetértünk, hogy a kohászati terület rendezése sürgős, de 67 tulajdonosa van a területnek, ami jelzi, hogy sokkal nagyobb volumenű munkáról van szó, mint egy ilyen módosítás elfogadása. Jó lenne, ha koncepció lenne a kohászat teljes területének rendezésére, mert ezt csak így lehet elképzelni.

Veres Pál polgármester:

Nagyon bízom az elmozdulásban, amelyet a kormány is támogat.

Dr. Simon Gábor (Velünk a Város frakcióvezető):

Soós Attila megrendelte a várostól a kohászat területének rendezésére. Jobb lett volna, ha ez a megvilágosodás 2010 körül történik és akkor az előző városvezetés elkezdhette volna ezt a munkát. Ez tényleg egy rendkívül nehéz helyzet, amellyel az előző városvezetés is megpróbálkozott. A kohászat területén egy győri cég jelenleg is csarnokokat bont. Működik is 50-60 cég a területen. A sok tulajdonos megléte akadályozza a terület sorsának rendezését. Ez mind hátráltató körülmény. A 130 hektáros területnek nincs építési szabályzata, pedig enélkül nem lesz előrelépés. Most van egy befektető, amely elkezdte a munkát és azt mondta a városnak, hogy 10 hektárral megpróbál megbirkózni. Elkészült egy koncepció, amelyet a város közgyűlésének jóvá kellene hagynia. Ezt most a feladat. Ez minden városlakó érdeke és mi ezért támogatjuk az előterjesztést.

9:50

Javaslat a lakások bérletéről szóló önkormányzati rendelet megalkotására.

A napirendi pontot a június 30-i ülésén alaposan megtárgyalta a közgyűlés. A beterjesztő városvezetés reméli, hogy a szavazáskor megkapja a szükséges a többséget a nagyléptékűnek nevezett új rendelet.

Szopkó Tibor alpolgármester:

Évtizedes adósságot törleszt a városvezetés. Különösen a pályázati rendszer és a lakások felújításának feltételei szenvedtek hiányosságot. Például szakmai alapokra helyezi a város az ingatlangazdálkodást, amely ahhoz is hozzájárul, hogy a fiatalok Miskolcon maradjanak. Úgy véli: az, hogy az ellenzék nem nyújtott be módosító javaslatot, jelzi, hogy a rendelet jó.

Soós Attila (Fidesz):

Frakciószövetségünk nem támogatja a javaslatot. Az előerjesztés tartalmaz ugyan jó dolgokat, de átláthatóbbá, élhetőbbé nem teszi a várost. A miskolci családok anyagi védettsége nem nő a rendelet által, sőt egy népnyúzó rendeletről van szó, mert a bérleti díjak többszörösére emelkednek. Az óvadéki rendszer is megmarad, ami nagyon nagy teher a családok számára. Nagyon komoly a társasalmi felelősség. Miskolc rendelkezik Budapest után a legtöbb bérlakással, így komoly szakmai alapokra kellene helyezni ezt a területet.

Pakusza Zoltán (Mi Hazánk):

Nem értek egyet a lakbérek megemelésével, úgy, hogy közben ebből a pénzből másnak adjunk lakbértámogatást. A bérlakásban élők nem gazdagok, mert ha azok lennének, saját lakásuk lenne. Vannak vegyes tulajdonú házak, ahol egy saját tulajdonú lakás mellett mondjuk egy szociális bérlakás van és sokszor előfordul, hogy az abban élők nem tartják be a közösségi együttélés szabályait. Ezzel rontják a szomszéd lakás értékét is. Nem tudni, hogy milyen kritériumok alapján állították össze a lakbérövezeteket. Ebből viszont az látszik, hogy Perecest a város leglepusztultabb területeivel tették egy kategóriába.

Dr. Nagy Ákos (Fidesz frakcióvezető):

Azt javasolja, hogy a Velünk a Város frakció előbb a saját házatáján tegyen rendet, hogy meglegyen a többség a rendelet elfogadásához. Nagy hiányossága az előterjesztésnek, hogy egyetlen szakasz szól arról, hogy mi a bérlők kötelessége. Hiányzik a rendeletből a szankció. Ez pedig szabad utat ad a rendbontóknak az normálisan élőkkel szemben. A frakciószövetség semmi olyan előterjesztés nem támogat, ami a miskolciakat méltatlan helyzetbe hozza.

Hollósy András (KDNP):

3800 lakásról, sokszáz családról van szó. Egy ilyen népnyúzó rendeletet nem támogatunk. A városvezetés próbálkozásai a fiatalok megtartására, eddig semmilyen eredménnyel nem jártak. Most is ez prognosztizálható.

Révész Péter (Velünk a Város):

Támogatjuk a fiatalokat és az időseket. Éppen azért említettük külön a rendeletben őket, hogy esélyt, előnyt kapjanak a bérlakások területén.

Szopkó Tibor alpolgármester:

Tételesen meg tudnám cáfolni az ellenzék állításait, de nem teszem. Ha valami nem tetszik, nyújtsanak be módosító indítványt. Olyan szektort teszünk rendbe, amelyet az elmúlt tíz évben magára hagytak.

Soós Attila (Fidesz):

Azért nem nyújtottunk be módosítót, mert van egy működő rendszer, a mostani rendelettervezet pedig önmagában hibás. Az együttműködés nehéz úgy, ha nem hívják meg a képviselőket a rendeletekkel kapcsolatos egyeztetésre. Így nem tudunk érdemben részt venni a jogalkotásban.

Bartha György (Velünk a Város):

A Fidesz érában egyetlen megbeszélésre nem hívták meg az ellenzéket. Így nincs miről beszélni.

Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város):

A szakmai munkához szakemberek kellenének, de csak kibicek vannak a Fidesz-KDNP soraiban.

Soós Attila (Fidesz):

Ilyen módon, hangnemben nem lehet érdemi tárgyalásokat folytatni

https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/csutortokon-ujra-patikamerlegre-helyezik-miskolcon-a-kozgyulesi-tobbseget-5754176/

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában