Interjú: Helene Kovalevskyvel

2021.01.13. 16:00

Karbonsemlegességet tűztek ki 2050-re, és ezzel más cégeknek is példát mutatnak

A mérték érték, tartja a mondás. Csokoládé esetében ez különösen igaz, hisz a mérték egészség – mondja Helene Kovalevsky, a Nestlé szerencsi és diósgyőri gyárainak igazgatója.

Nyikes Zita

20201209 Miskolc fotó: Ádám János ÁJ Észak-Magyarország Hélene Kovalevsky, a Nestlé Hungária Kft. szerencsi és diósgyőri gyárainak igazgatója.

Fotó: Ádám János

A francia születésű Helene Kovalevskyvel a csokigyár küldetéséről, az édességek kiegyensúlyozott étrendbe illesztéséről, a termékek fenntartható csomagolásairól beszélgettünk. Arról a misszióról, amelyet a cég hosszú távú küldetésének tekint. A gyárigazgató csupa lendület, mely elsősorban a családi boldogságból, gyermekei kiegyensúlyozottságából fakad. Megtalálták a számításukat, mondja, nagyon jól beilleszkedtek Miskolcon.

Két gyárat is vezet. Hogyan látja saját magukat?

Szerencsen elsősorban Nescafé, Nesquik termékeket gyártunk, Diósgyőrben pedig üreges csokoládé termékek készülnek. A két gyárat mindenképp egy egységként kezelném, és kiemelném, hogy a dolgozók kivétel nélkül büszkék az itt előállított termékekre. Az emberek ismerik ezeket a termékeket, és ha egy kolléga elmeséli valakinek, hogy ő a Nestlénél dolgozik, ez minden érdeklődőnek minőséget jelent. Én is büszke vagyok arra, hogy kiváló minőségű élelmiszereket állítunk elő, úgy érzem, hogy a munkám által adni tudok az embereknek. Hiszek abban, hogy termékfejlesztéseinkkel ízletesebb, egészségesebb választási lehetőségeket kínálunk, csomagolásfejlesztéseinkkel pedig csökkenthetjük a környezetre gyakorolt hatásunkat. A dolgozóinknak is ezt szoktam mondani: ahogy Antoine de Saint-Exupéry is írta, a Földet nem az őseinktől örököltük, hanem az unokáinktól kaptuk kölcsön. Szeretnénk itt lenni 30-50 év múlva is, bízom benne, hogy termékeink 50 év múlva is legalább olyan ikonikusak lesznek, mint most – vagy akár még meghatározóbbak.

Az édesség mindig édesség. A világban, Magyarországon és megyénkben is egyre több túlsúlyos felnőtt és kisgyermek él. Hogyan alakítják a termékkínálatot, hogy egészséges legyen az édesség?

Vezető élelmiszeripari vállalatként arra törekszünk, hogy a változó fogyasztói elvárásoknak és a legkorszerűbb táplálkozástudományi irányelveknek megfelelően fejlesszük a termékeket is. Az édességfogyasztás önmagában nem bűn, de fontos, hogy ezeket a termékeket is megfelelően illesszük be a kiegyensúlyozott étrendbe. Emellett persze folyamatosan dolgozunk azon is, hogy kevesebb cukor kerüljön a termékekbe. Kevesen tudják, de például a Diósgyőrben készülő Smarties üreges figurák csokoládémasszájának cukortartamát 8 százalékkal csökkentettük, de a Szerencsen készülő Nescafé termékek esetében is különböző receptekkel dolgozunk a cukorbevitel csökkentése érdekében. A cukor nem egészségtelen, de figyelni kell a mennyiségre.

Van kutatás-fejlesztési részlegük, ahol ilyen kutatásokat végeznek?

Világszerte 3 kutató- és több mint 30 termékfejlesztő, technológiai központunk van. A Nesquik és a Nescafé esetében a legtöbb kutatást a svájci központban végzik, a termékeket érintő tápanyagtartalomra vonatkozó meghatározó fejlesztések ott zajlanak.

Hogyan határozzák meg az ízeket?

Meg kell találnunk az egyensúlyt abban, hogy kiszolgáljuk a fogyasztóink, vásárlóink igényeit, ugyanakkor olyan termékeket kínáljunk, amelyek előremutatóak, könnyen beilleszthetőek egy kiegyensúlyozott étrendbe, és a jövő egészséges élelmiszer-kínálatát színesítik, szélesítik. A fogyasztási magatartásokat és szokásokat megváltoztatni nem tudjuk, de szép lassan átalakíthatjuk termékeinkkel. De ha már a jövőről beszélünk, mindenképp beszélnünk kell a fenntartható és biztonságos élelmiszerláncokról is. A cégünk vállalta, hogy 2050-re karbonsemlegessé válik, ami egy óriási elkötelezettség. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a termelésben, gyártásban, de a teljes ellátási láncon a lehető legkisebbre kell csökkentenünk a kibocsátásunkat, így az alapanyagok megtermelésénél is. Ha ebben elkötelezettek vagyunk, másoknak is jó példát mutatunk ezzel.

Magyarországon van egy olyan kampány, amely arra buzdít, hogy »Vegyél hazait!«, és az Európai Unió direktívái között is szerepel a rövid ellátási lánc előnyben részesítése. Önök mit tesznek ezen a területen?

Kevesen tudják, de beszállítóink kilencven százaléka magyar vállalkozás. Ahol lehet, helyben előállított alapanyagot használunk, ami által lerövidíthetjük az ellátási láncot.

A cég társadalmi szerepvállalásában is a helyiekre összpontosítanak?

Hadd meséljek el egy történetet, mert nagyon büszke vagyok a kollégáimra. Dolgozóink többsége szülő, így mindannyian ismerjük a helyzetet – természetesen én is –, amikor egy gyermek kórházba kerül. Fontosnak tartjuk a helyi közösségek támogatását, különösen most a világjárvány elleni küzdelemben, ezért december végén 20 millió forintot adományoztunk a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház Gyermekrehabilitációs Osztályának, amelyből idén nyárra megújulhatnak a részleg szobái, folyosói, közös helyiségei és vizesblokkjai. Jó érzés látni a kollégák csillogó szemeit: „Megcsináltuk!”

Szükség van a csillogó szemekre?

Igen, mindenképp szükség van arra, hogy higgyünk abban, amit csinálunk, és mindent megtegyünk a közös cél elérése érdekében. Fontosnak tartom azt az érzést, hogy tudjuk: ma is mindent megtettünk nemcsak a vállalkozásunkért, hanem a helyi társadalomért is.

A cukor nem egészségtelen, de figyelni kell a mennyiségre – Helene Kovalevsky

Milyen erősségeket keresnek egy leendő munkavállalóban? Mit keres valakiben, aki belép az ajtón egy állásinterjúra?

Minden pozíciónak megvannak a saját szakmai követelményei, amelyeken nem tudunk változtatni, mert ezek szigorú szakmai előírásokhoz vannak kötve. De emberi oldalról közelítve a kérdést mindig megkérdezem a jelentkezőt, hogy melyek azok az értékek, amelyeket a családjában fontosnak tart, és amelyet tovább akar adni a gyermekeinek. Olyan egyszerű dolgokra gondolok, mint például a tisztelet, amely nemcsak mások iránt fontos, de saját magunk vagy a jövő generációja iránt is.

Cégük bemutatkozó anyagaiban folyamatosan azt hangsúlyozzák, hogy sokat fektetnek a munkavállalóikba. Úgy tűnik, hogy foglalkoznak és törődnek velük. Megmaradnak?

Igen, azt hiszem nagyon jók a statisztikáink. Néhány éve még erősebb volt a fluktuáció, mostanra ez a tendencia megállt. Úgy látjuk, hogy az emberek szeretnek nálunk dolgozni.

Ön miből nyeri az energiáját? Ahogy látom folyamatos mozgásban van, állandóan a megújulás lehetőségét keresi.

Imádok emberekkel dolgozni. Ha együtt vagyok a kollégákkal, úgy érzem mindenki érti, hogy milyen közös célokért dolgozunk, hová akarunk eljutni. Inspiráljuk egymást, ez adja az energiát.

Hogyan érzi magát Magyarországon? Régebben Franciaországban éltek, úgy tudom Svájcból kerültek Miskolcra.

Igen, Svájcban dolgoztam, ott éltünk a családdal. Amikor a Nestlé felajánlotta ezt a pozíciót, úgy éreztem ez egy óriási szakmai lehetőség. De mi a férjemmel mindig közösen hozunk döntéseket, és elsősorban azt mérlegeljük, hogy mi a jó a családnak, hisz én is csak akkor tudok teljes figyelemmel a munka felé fordulni, ha a családban mindenki kiegyensúlyozott. Amikor felajánlották ezt a lehetőséget, a férjem, aki zenész, próbálta feltérképezni a francia kapcsolatokat Miskolcon. Azonnal felhívta a Francia Intézetet, ahol azt mondták neki, hogy zenészként ugyanannyi esélye van Magyarországon elhelyezkedni, mintha focistaként keresne állást Brazíliában, azaz nincs oka aggodalomra. 2017 januárjában érkeztünk – és ő abban az évben már február végén koncertezett. Ma már állandó tagja egy szimfonikus zenekarnak, tanít Budapesten és Miskolcon, rengeteg barátra talált. Bátran mondhatom, ő a legboldogabb ember a világon!

Elfoglaltabb, mint Ön.

Igen, aminek köszönhetően az egész család nagyon jól érzi magát Magyarországon. Nagyon jó itt a családtámogatási rendszer, igazán család- és gyermekbarát. A harmadik gyermekünk már itt született. A gyermekeink 5, 4 és 2 évesek.

A gyerekek beszélnek magyarul?

Igen, járnak bölcsődébe és óvodába. Egymás között például magyarul beszélnek, ez náluk a játék nyelve.

És Ön beszél magyarul?

Sokat értek. A férjem beszél magyarul.

Hazautaztak a karácsonyi ünnepekre?

Nem, nem szerettünk volna kockáztatni.

Hogy látja, milyen kvalitásokkal kell bírnia egy vezetőnek, hogy két ilyen gyárat, mint a diósgyőri és a szerencsi felelősséggel sikerre vigyen? Biztos vagyok benne, hogy az energián kívül szükséges az elkötelezettség, a lelkesedés, a célokért való kitartó küzdelem. De mire lehet még szükség?

Talán a szenvedély, hogy az ember higgyen abban, amit csinál. A szervezettség, hiszen tudni kell megfelelően, támogatóan, inspirálóan segíteni a munkatársakat. Eszembe jutott egy mondás, ami nagyon jól kifejezi mindezt: nincs jó szélirány annak a hajóskapitánynak, aki nem tudja merre akar menni.

És melyek a cég prioritásai?

A legfontosabbak talán a fogyasztók bizalmának megőrzése, de elkötelezettek vagyunk a környezet és az erőforrások védelme iránt is. A Nestlé egy fenntarthatóbb társadalom fenntarthatóan működő vállalata kíván lenni, aminek fontos része például, hogy újrahasznosítható csomagolásban lévő termékeket juttassunk el vásárlóinkhoz. Ha mindezt elértük, elértük a céljainkat is.

Ezek mindenképpen hosszú távon megvalósítható tervek. Meddig marad Magyarországon?

Talán örökre?! Nem tudom… Ha nem is örökre, mindenképpen rengeteg feladat van még előttem.

(A borítóképen: Helene Kovalevsky: Nincs jó szélirány annak a hajóskapitánynak, aki nem tudja merre akar menni)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában