odafigyelés

2021.01.20. 16:00

A vörös kód alatt sokan kérték a segítséget

A nagy hidegben még jobban oda kell figyelni az utcán és az egyedül élőkre.

Horváth Imre

Forrás: Shutterstock

Fülöp Attila szociális ügyekért felelős államtitkár arról tájékoztatott: átlagosan 79 százalékos a kihasználtsága a hajléktalanszállóknak, Budapesten pedig csupán 74. Ennek ellenére életbe léptették a vörös kód riasztást, ami azt jelenti, hogy amennyiben megtelnek a hajléktalanellátó-rendszer helyei, akkor valamennyi bentlakásos szociális intézménynek be kell fogadnia a hajlék nélkül élőket.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat diszpécservonalára a hétvégén érkező hívások közt volt, amely utcán bajban lévő emberhez riasztotta a krízisautót, többen pedig szállást kerestek éjszakára ellátó intézményben. A Szeretetszolgálat krízisautója naponta átlagosan öt alkalommal vonult ki bajban lévő emberhez. A diszpécserszolgálat a krízisautó helyszínre küldése mellett tájékoztatja a hajléktalanokat az éjjeli menedékhelyekről és szállókról, ahol fogadni tudják a rászorulókat. A kijárási tilalom miatt éjszakánként a megszokottnál kevesebb hívás érkezik, tájékoztatta az Északot Parák Eszter, a szeretetszolgálat kommunikációs referense.

A tartós fagyra tekintettel a Magyar Máltai Szeretetszolgálat mindenkitől azt kéri, figyeljen az utcán éjszakázó emberekre és a nem, vagy rosszul fűtött épületekben élőkre. A karitatív szervezet arra kéri a kijárási tilalom idején este nyolc óra után közlekedőket, fordítsanak nagyobb figyelmet a hajléktalanokra. Földön fekvő, átázott ruhájú embert látva, lépjenek oda hozzá, és szükség esetén hívják a diszpécserszolgálatot, a 06 46/530-268-as telefonszámot, vagy súlyosabb esetben hívják a 112-es segélyhívót. Egy kicsit több figyelemmel életeket menthetünk.

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat ajánlásai

Vegyük észre! A földön fekvő, a csupasz betonon ülő vagy az átázott ruhájú emberek fagypont körüli hőmérséklet esetén gyorsan kihűlhetnek. Árulkodó jel lehet, ha valaki hosszú időn át mozdulatlanul ül, vagy fekszik.

Szólítsuk meg! Kérdezzük meg, nincs-e segítségre szüksége? Bátran menjünk oda, kérdezzük meg, tehetünk-e valamit érte.

Ne habozzunk cselekedni! Ha az illető nem tud válaszolni, vagy rosszullétre, fájdalomra panaszkodik, hívjuk a hajléktalan ellátó diszpécserszolgálatot, vagy a 112-es segélyhívót.

Így hívjon segítséget a bajban lévő hajléktalan emberhez

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat öt jó tanácsa azok számára, akik segítséget hívnak hajléktalan emberekhez

  • A bejelentő maradjon higgadt, szánjon időt a segítségnyújtásra, álljon meg a helyszínen, győződjön meg a pontos címről és onnan telefonáljon. Adja meg a telefonszámát, hogy szükség esetén visszahívhassák.
  • Szólítsa meg a hajléktalan embert. A diszpécser segít abban, mit kell kérdeznie, közben vizsgálja meg a környezetet, vizes-e a ruhája, van-e sérülése.
  • A diszpécser kérdéseire próbáljon meg pontos választ adni, szóljon, ha bizonytalan valamiben.
  • Legyen türelmes, amíg a diszpécser utána néz a háttér információknak, beazonosítja a területet, egyértelműsíti a bejelentőtől kapott részleteket. Ez több percet is igénybe vehet. Előfordulhat, hogy a diszpécserek egyszerre több ügyet koordinálnak.
  • Ha valamilyen sürgős teendő adódik a helyszínen, kövesse a diszpécser iránymutatását.
  • (A borítóképen: A meleg ételnek és italnak ilyenkor kiemelt szerepe van a hajléktalanellátásban is [illusztráció])

    https://boon.hu/kozelet/helyi-kozelet/eletbe-lepett-a-voros-kod-a-minuszok-miatt-5124601/

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában