Közlekedés

2020.12.10. 07:00

Legfontosabb a tapadás

Vagy esik, vagy fagy, netán ónos eső vagy köd szitál – egyik sem az autóvezető barátja.

Horváth Imre

20201120 Debrecen fotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari Napló Téligumi csere illusztráció.

Forrás: MW

Fotó: KISS ANNAMARIE

Napról napra közelít a tél, csökken a hőmérséklet, amelynek eredményeként hamarosan teljesen véget érhetnek a fagymentes éjszakák. Ez pedig komoly problémát jelenthet a közlekedők számára, ha nem vagyunk figyelmesek, felkészültek. Az utakon úgy alakulhatnak ki veszélyes szakaszok, hogy ez látványos kísérőjelenséggel nem is jár. A leeső minimális mennyiségű csapadék vagy az ónos szitálás az aszfaltra fagyva alattomosan alakíthatja korcsolyapályává úgy az úttestet, mint a járdát. A megfelelő tapadást biztosító és a síkos útszakaszok szeszélyesen váltogathatják egymást. A levélhullás időszaka sem fejeződött még be. Az úttestre került nedves falevelek hasonlóképpen csúszhatnak, mint a hó. Az időjárási körülmények lassan a zúzmaraképződés feltételeit is megteremtik.

Az évszakra jellemző időjárási és útviszonyok miatt mérsékelt sebességgel és fokozott figyelemmel kell közlekedni, hívja fel a figyelmet a rendőrség. Célszerű a megszokottnál nagyobb követési távolságot tartani, kerülni a hirtelen kormánymozdulatokat és az intenzív fékezést. Ha hagyunk magunk előtt megfelelő teret és előre gondolkodunk, lehet, hogy elegendő lesz a gázelvétel is. Kanyarban lehetőleg ne fékezzünk, még az azt megelőző egyenes végén csökkentsük a sebességünket! A fokozatosan romló fizikai körülmények mellett a biztonságos közlekedéshez szükséges menetidő növekedhet, ezzel mindenkinek számolnia kell – hívják fel a figyelmet.

A megfelelő tapadásban ilyen utakon a sofőr vezetési stílusa mellett a legnagyobb szerepe a gumiabroncsoknak van. Bár ma már egyre kevéssé jellemző, de még mindig előfordulnak olyan autósok, akik addig halogatják a nyári gumik télire cserélését, amíg valóban be nem áll a téli időjárás, vagy rosszabb esetben, amíg baj nem történik. A nyári abroncsoknak plusz hét fok alatt olyan mértékben csökken a tapadása, ami száraz időben is veszélyes, nemhogy csúszós utakon. Így mindenképpen indokolt télire cserélni, ha valaki még nem tette meg!

Meddig bírja az abroncs

Örök kérdés a négy évszakos gumiabroncs témája, amelyet sokan afféle öszvérmegoldásként használnak. Az öszvér kifejezés pedig valóban idevágó, ugyanis se nem ló, se nem szamár, vagyis a négy évszakos abroncs se a nyári, se a téli körülmények között nem optimális, a szakemberek inkább azoknak ajánlják, akik városon belül, kis távolságokat autóznak. Viszont ezekben az átmeneti időszakokban most éppen a négy évszakos abroncsokon gurulók vannak előnyben, hiszen a reggeli kisebb fagyok, majd a délutáni akár tíz fok körüli plusz hőmérsékletekben ezek az ideális megoldást jelentik, azonban hangsúlyozni kell, hogy csupán addig, amíg be nem áll a téli időjárás!

A gyártók olyan használati környezetbe ajánlják a négy évszakos abroncsokat, ahol télen is jellemző a letisztított út, illetve nem jellemzőek a kitartó havazások. Például a mediterrán országok nem magashegyi területei. Vagy akár a mérsékelt égöv országai, de ott is jellemzően a városi környezetben. Gazdaságossági oldalról a viszonylag alacsony éves futásteljesítmény esetén javasolják a négy évszakosok alkalmazását, amelyekkel olcsóbbá tehető az autótartás. Évi 15000–20000 kilométer alatti futás esetén gazdaságosabbnak mondják a négy évszakos gumi alkalmazását a két garnitúra (téli és nyári) használata helyett.

(A borítóképen: Télen téli gumi, ez az alapszabály)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában