Előnyök-hátrányok

2020.06.14. 11:30

A vasút nem tud versenyezni a busszal Nyékládháza és Tiszaújváros között

A Nyékládháza és Tiszaújváros közötti vasúti szárnyvonalon is állandó téma a személyszállítás.

Szaniszló Bálint

Forrás: Illusztráció

Fotó: Szaniszló Bálint

Amióta az eszemet tudom – kezdhetnénk így a mondatot – időről-időre felvetődik, hogy van-e értelme a vasúti személyszállításnak a Nyékládháza és Tiszaújváros, pontosabban Tiszapalkonya közötti vasúti szárnyvonalon. Bár a környezetvédelem szempontjából kétségkívül a vasút viszi el a prímet, de a vonat csak azt a bizonyos sínpárt képes követni, az utasoknak a települések határában lévő állomásokról, megállókról sokszor maguknak kell megoldaniuk, hogyan jutnak haza, vagy más egyéb úti céljukhoz.

Első a takarékosság

Ebből a szempontból – nem beszélve a költségtakarékosságról – az autóbuszjáratok eleve előnyben vannak. Legfeljebb a környezetvédelem szólhat közbe. Igaz, egyre jobban elterjednek az olyan szűrőkkel rendelkező buszok, amelyek károsanyag-kibocsátása már egészen elfogadható. Sok helyen vannak már gázüzemű járművek és maga az Európai Unió is egyre jobban preferálja az elektromos hajtású buszokat. Maguk a gyártók is milliárd eurókat invesztálnak az ilyen járművek fejlesztésébe. Egyre jobb akkumulátorok látnak napvilágot, amelyek nagyobb utazási távolságot képesek biztosítani a buszok számára.

Egyre kevesebb a járat

Lényegében a rendszerváltás után kezdődött el a racionalizálási folyamat – sok más vasúti szárnyvonalhoz hasonlóan –, hogy Nyékládháza és Tiszaújváros között egyre kevesebb járat közlekedik. Átalakult a térség gazdasága is, így kevesebben vannak, akik Nyékládháza, illetve a megyeszékhely környékéről ingáznának dolgozni a tiszaújvárosi nagyüzemekbe. Ennek az is oka, hogy a távolsági és helyközi autóbuszközlekedés nagyot fejlődött és napközben lényegében félóránként indul Miskolcról Tiszaújváros irányába, illetve vissza buszjárat. Ezzel nehezen tud rivalizálni a vasút. Csakúgy, mint a személygépkocsikkal. Aki teheti, inkább volán mögé ül és a kényelmesebb megoldást választja. Amióta megépült az M3-as és az M30-as autópálya, a menetidő is jelentősen csökkent. Ráadásul több olyan cég van, amely részben, vagy teljes egészében téríti több dolgozójának az utazás benzinköltségét.

Mindezek miatt vetődik fel újra és újra a járatszámok további csökkentése a Nyékládháza és Tiszaújváros közötti vasúti szárnyvonalon. Van egy kézzel fogható adat is, amely ebbe az irányba hajtja a döntéshozókat: az utasszám, amely bizony évről-évre egyre csökken.

Voltak olyan próbálkozások is, hogy a Budapest és Miskolc között közlekedő InterCitykhez kapcsolódva InterPici járatok indultak Nyékládházáról, illetve Tiszaújvárosból úgy, hogy várakozási idő nélkül lehetett felszállni a főváros felé a vonatra, de valahogy nem vert gyökeret az utazási szokások között ez a megoldás.

Kicsi a kihasználtság

„Évekkel ezelőtt magam is vonattal jártam be szinte naponta Miskolcra – mondja a tiszaújvárosi József. – Közel lakom a tiszaújvárosi vasútállomáshoz, így ez volt az egyszerűbb megoldás. Miskolcon leszállva nagyon gyorsan villamosra pattantam és eljutottam úti célomhoz. Mára ennek már nincs sok értelme, mert kevés vonatpár jár, ráadásul Nyékládházán át kell szállnom. Egyszerűbb a tiszaújvárosi autóbusz-végállomásra elmennem. A buszok pedig sorra érkeznek.”

István Sajószögedről jár be dolgozni Miskolcra. Ő egyértelműen a busz mellett tette le a voksát. „Gyakran jár, nem kell aggódnom, ha véletlenül lekésem az egyiket, mert belátható időn belül érkezik a következő. Miskolcon pedig a belváros tőszomszédságában tesz le a járat. Néhány perc gyaloglással ott vagyok a munkahelyemen. Számomra tehát nem létkérdés a vonattal járás.”

(A borítóképen: Ma már inkább teherszállításra használják a Nyékládháza és Tiszaújváros közötti vasutat)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában