Helyi közélet

2019.03.15. 09:28

Csúcsberuházás az M30-as továbbépítése a Borsodban

Forró, Encs - Az ország legdrágább közlekedési infrastrukturális beruházása az M30-as.

Forró, Encs - Az ország legdrágább közlekedési infrastrukturális beruházása az M30-as.Nem túlzás azt állítani, hogy már hosszú évtizedek óta arra várnak a Borsod-Abaúj-Zemplén megyebeliek, hogy teljes egészében elkészüljön az M30-as autópálya. Az első szakasz, amely az M3-as és Miskolc között teremtette meg az összeköttetést, már évek óta használható, de a megyeszékhelytől a szlovák országhatárig még mindig az igencsak balesetveszélyes és nagy forgalmú régi 3-as főutat kell használni mind a személy-, mind a teherforgalomnak.

Régóta várják

Az országhatár környékén még a legutóbbi időben is olyan minősége volt a 3-as útnak, hogy helyenként 30 kilométeres sebességkorlátozás volt érvényben, ami egy nemzetközi közlekedési folyosó esetében nem igazán elfogadható. Az M30-as építésének előkészítése már megkezdődött: Encs térségében már láthatóak az „első kapavágások”.

A döntés már évekkel ezelőtt megszületett arról, hogy a Modern Városok Program keretében megépítik az M30-asból még hiányzó – Miskolctól Tornyosnémetiig tartó – 56 kilométeres szakaszt. Sőt egy 1,7 kilométeres szakasz már most használható, az köti össze Tornyosnémetinél a meglévő 3-as utat a szlovákiai oldalon Kassáig már megépült K1-es sztrádával.

Az M30-as épülő 56 kilométerét egyébként három részre tagolták, és külön-külön kerestek rá kivitelezőt. Mindhárom tender elnyerésére több ajánlat is érkezett, és a bírálatnál fontos szempont volt az ár.

Az eredményhirdetés nyomán tavaly már kiderült, hogy – Miskolctól számítva – az első 10,4 kilométeres szakasz nyertese az osztrák Strabag AG és magyarországi leányvállalata, a Strabag Építő Kft. konzorciuma lett 39,4 milliárd forintért. A 24,2 kilométeres második szakaszon a Colas Út Zrt. és a Colas Hungária Zrt. közös ajánlattevőként lett a befutó, 75,39 milliárd forint ellenében. A 22,1 kilométeres harmadik szakasz nyertese a Hódút Kft. és a Duna Aszfalt Kft. konzorciuma lett, 63,9 milliárd forint összegért. Ezzel az ország legnagyobb értékű beruházásává lépett elő az M30-as építése. Mindhárom szakasz esetén egy kétszer kétsávos autópálya építése a feladat 26,6 méteres koronaszélességgel és leállósávval, több csomóponttal, pihenőkkel és minden olyan kiegészítővel, amely fontos eleme egy ilyen gyorsforgalmi útnak.

Encs: autópálya-mérnökség

Az M30-as terveiből kiderül az is, hogy az említett első szakasz teljesen új nyomvonalon épül majd meg, két külön szintű csomóponttal, négy felüljáróval, három aluljáróval és egy kétoldali tengelysúlymérő állomással.

A szintén új nyomvonalon épülő második szakaszon is két külön szintű csomópont épül ki, továbbá tíz felüljáró, tizenegy aluljáró, egy vadátjáró és zajárnyékoló fal alkotja majd a műtárgyakat. Ezen a szakaszon lesz egy kétoldali komplex pihenőhely, valamint a nyertes csapat feladata az encsi autópálya-mérnökség megépítése is.

A projekt részét képezi az Abaújdevecser és Forró közötti, illetve az Encs és Forró közötti kerékpárút, valamint az Encs és Abaújdevecser közötti gyalog- és kerékpárút kialakítása is.

A harmadik – Encs utáni – szakasz már nagyrészt érinti a jelenlegi 3-as számú főközlekedési út nyomvonalát, és Tornyosnémetinél becsatlakozik a már átadott 1,7 kilométeres szakaszba.

Mederkorrekciókkal

Ezen a szakaszon is két külön szintű autópálya-csomópont épül, valamint tizenhat felüljáró és négy aluljáró. Itt lesz két kétoldali egyszerű pihenőhely, és a lakott területek védelme érdekében több helyen zajárnyékoló falat is kialakítanak. Ezen a részen a projekt részét képezi összesen hét vízfolyás medrének korrekciója is.


[related-post post_id="3770530"]

[related-post post_id="3744563"]

[related-post post_id="3738560"]

[related-post post_id="3737563"]

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában