Helyi közélet

2015.02.24. 16:18

Készülőben van a thrilleropera, a Rémálom

Miskolc - Cser Ádám kísérletezik, játszik, de műveiben szereti ábrázolni az élet borús vagy félelmetes oldalát is. Interjú: Cser Ádám karmesterrel, zeneszerzővel.

Miskolc - Cser Ádám kísérletezik, játszik, de műveiben szereti ábrázolni az élet borús vagy félelmetes oldalát is. Interjú: Cser Ádám karmesterrel, zeneszerzővel.A Miskolci Nemzeti Színház zenei vezetője szerzői estre készül, amely február 25-én lesz a Zenepalotában. Ezen a hangversenyen szeretne minél többet megmutatni zeneszerzői munkásságából. A miskolci közönség most hallgatja meg először II. Szimfóniáját.

- Milyen érzés szerzői estre készülni, és saját műveit vezényelni, játszani?

Cser Ádám: Ez mindig nagyon izgalmas feladat, de most különösen, mert nem egyetlen mű bemutatójáról van szó, hanem 5 különbözőről. Eddig csak Budapesten volt szerzői estem, 2012-ben pedig Miskolcon mutatta be az I. Szimfóniámat a Miskolci Szimfonikus Zenekar. Előtte pedig, amikor 2002-ben Nemzetközi Kórustalálkozót rendeztek Miskolcon, elhangzott az egyik kórusművem. Ez azért volt nagyon különleges, mert én a kórusban énekeltem, és az édesapám volt a karnagy. Óriási élmény volt. Szerzői estre készülni egyébként szép, de nehéz feladat. Főleg, amikor ki kell választani, hogy mely művek hangozzanak el. Előveszem az összes darabomat, és elgondolkodom, hogy melyek illenek össze, melyek lennének a legjobbak erre a koncertre. Ismerem persze mindegyiket, de ilyenkor előkerülnek azok is, amelyeket 12 éve komponáltam, és nincsenek benne a mindennapjaimban. Külön öröm számomra, hogy a Miskolci Nemzeti Színház zenekara játssza a II. Szimfóniámat, aminek egyébként most lesz a miskolci bemutatója. Örülök annak is, hogy a dalomat a feleségem, Herczenik Anna énekli majd, a csellóra és zongorára írt darabokat pedig jó barátommal, Ölveti Mátyással adjuk elő. Ő csellózik, én zongorázom. Mátyással a zeneakadémia óta jó barátok vagyunk, ha valamelyik koncerten szükségem van egy csellistára, akkor mindig őt hívom. Diplomahangversenyére egyébként írtam számára egy művet: 9 darab csellóra. A szerzői estem tehát több különféle műből álló koncert lesz.

- Hány művet írt eddig?

Cser Ádám: Ezt nehéz megmondani. Kórusra írtam a legtöbbet, főleg vegyes karra, de vannak női kari és férfi kari műveim is. Körülbelül 2 és fél órányit tesznek ki a kórusműveim. Találhatók közöttük többtételesek, ciklikus darabok, és olyanok is, amelyeket 25 szólamra írtam. Ezt 3 kórus adja elő. Különleges az a sorozatom is, melyet Ludusnak, azaz játékoknak neveztem el. Eddig 4 Ludus született. Azért ez a nevük, mert bizonyos szabályok szerint variálom benne a hangokat, akkordokat, harmóniafutamokat. Érdekes kísérletezés. Írtam dalokat Heine, Baudelaire és Thomas Bernhard verseire. Az új felfedezés azonban a szimfóniák világa. II. Szimfóniámnak tavaly volt a bemutatója Szolnokon.

- Miért Szolnokon?

Cser Ádám: A Szolnoki Szimfonikus Zenekarral nagyon jó a kapcsolatom, gyakran hívnak meg vezényelni. Tavaly 3 koncertem volt velük. Ők kértek meg tulajdonképpen, hogy írjak nekik egy darabot, így természetesen a bemutatót is Szolnokon tartottuk. Komoly siker volt, úgy éreztem, hogy a zenészek is tudtak vele mit kezdeni, érzelmileg és technikailag egyaránt. Bár a II. Szimfóniám nem feltétlen pozitív kisugárzású zene, de a közönség reagálásából úgy éreztem, hogy sikeres darab.

- Önt főleg karmesterként ismerjük. Mikor kezdődött a zeneszerzés?

Cser Ádám: Az első zongoradarabomat 11 évesen írtam, mert túl könnyűnek tartottam azokat a darabokat, amelyeket játszanom kellett. Ezt elő is adtam, nagy sikere volt. Aztán ahogy tágult a világ körülöttem, egyre több mindennel megismerkedtem, és egyre több minden kezdett érdekelni. Énekkari tagként megismertem a kórusrepertoárt a régi zenétől kezdve a kortárs zenéig. Aztán egyre több zenével és zenésszel kerültem kapcsolatba, aminek következtében bővült az én repertoárom is. 2008-ban a zeneakadémián az egyik barátom arra kért, hogy írjak egy duót cimbalomra és zongorára. Ez komoly feladatot jelentett számomra, hiszen a két hangszernek nagyon hasonló a működése és hangzásában is közel állnak egymáshoz. Végül nagyon jól sikerült, és ez a művem aztán szép utat járt be. Játszották a prágai rádióban is. Aztán, ahogy a sors összehozott a színházzal, elkezdtek érdekelni a zenés színházi művek. Most például egy operán dolgozom.

- Mit lehet tudni erről az operáról?

Cser Ádám: Annyit elárulhatok, hogy mai, misztikus történet, tulajdonképpen thriller. Én írtam a szövegkönyvét is. Csak operai eszközöket használok benne: énekesek, énekkar, zenekar és a színpad. Úgy tervezem, hogy a nyár közepére kész leszek vele, még akad vele munkám rendesen. Tehát a következő színházi évadra elkészül. A címe Nightmare, azaz Rémálom. De ezzel párhuzamosan dolgozom egy requiemen, nagyzenekarra, kórusra és ütőegyüttesre.

- Az operát beadhatná az operafesztivál operaíró versenyére.

Cser Ádám: Nem tudom, hogy beadom-e, más terveim vannak vele. De remélem, hogy Miskolcon lesz a bemutatója.

- A szerzői estre végül mely műveket választotta?

Cser Ádám: Először a D’arab című művem csendül fel. A cím egyszerű szójáték: arabul a darab azt jelenti, hogy ütés. És tulajdonképpen ez a jelentés tükrözi igazán a művet. Egy elképzelt történetet visz végig. Egyszer csak történik egy ütés, ami lehet trauma, vagy valami nagy változás, ami miatt nem olyan lesz a világ, mint előtte. Ezt követi a koncerten a Ludus IV. Mint azt már említettem, ez egyfajta zenei kísérlet, játék. A saját magam alkotta szabályrendszer alapján változik meg egy-egy dallam, egy-egy harmóniafutam. Nincs benne véletlenszerűség, nagy élmény számomra, ahogy a törvény új műveket alkot. Harmadikként a Heine Lieder csendül fel, ez két Heine-verse írott dal, erős érzelmi háttérrel. Majd a Müde… következik. Ez eredetileg egy Bernhard -verse írott dal volt, amit átkomponáltam csellóra és zongorára. A Müde azt jelenti, fáradt. És a hallgatóság kiérzi majd a zenéből a fejfájós fáradtságot. Végül elhangzik a II. Szimfóniám, amit a színház zenekara játszik és én vezénylem. A zenekar az első próba után nem mondott semmit a szimfóniára, még ismerkedtek vele, de aztán kíváncsiskodni kezdtek, foglalkoztatta őket a darab. A próbák jól haladnak, a mű szépen alakul.

- Miért pont ezeket a műveket választotta?

Cser Ádám: A választásban közrejátszott az is, hogy kikkel tudom előadni a különböző műveket. De szerettem volna, ha többféle darabot tudok bemutatni: dalt, kamarazenét, vonósra és zongorára írt darabot és nagyzenekarra írt szimfóniát.

Névjegy: Cser Ádám

1979-ben született Bagdadban, karmesteri diplomáját kitüntetéssel 2010-ben szerezte a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. 2008 és 2011 között számos mesterkurzuson vett részt szerte Európában, a Bécsi Zeneakadémián Erasmus-hallgató volt. Dolgozott karmesterként többek között a Bárka Színházban, a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban, a Győri Filharmonikus Zenekarnál és a Szolnoki Szimfonikus Zenekarnál. Jelenleg a Miskolci Nemzeti Színház zenei vezetője. Cser Ádám több zenei elismerésben részesült: sok más díj és elismerés mellett a Memphis karmesterverseny 11. helyezettje, a Vántus István Országos Zeneszerzésverseny közönségdíjasa (2008) és II. helyezettje (2006).

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában