Helyi közélet

2014.01.27. 11:54

Gépiesítették a farkaslyuki kutatást

Farkaslyuk - A Gyürky-tárnánál már sínre tették azt a mozdonyt, amely a feltáró munkában nyújt majd nagy segítséget.

Farkaslyuk - A Gyürky-tárnánál már sínre tették azt a mozdonyt, amely a feltáró munkában nyújt majd nagy segítséget.

Nagyjából negyedszázad után hangzott föl ismét Farkaslyukon a bányászmozdony hangja. Az 1990-es bezárást követően a napokban megérkezett az Ózd melletti településre az a mozdony, amelyet még az egykori NDK-ban gyártottak, de rendkívül megkímélt állapotban jutottak hozzá. A 88 kilowatt teljesítményű szerkezet a Gyürky tárna fővonalán fog közlekedni.

- Számunkra nagyon fontos lépés, hogy megjött az első mozdonyunk, és szinte azonnal meg tudjuk kezdeni a próbaüzemet - fogalmazott Molnár György, az Ózdi Szénbányák Zrt. vezérigazgatója. - Ezzel gyakorlatilag teljes egészében újraindul az élet és a szállítás a fővonalon. Nem volt könnyű megtalálni ezeket a berendezéseket, mert Magyarországon a kapcsolt iparágak is leálltak az elmúlt negyed évszázad alatt, ezért majdnem mindent külföldről próbáltunk meg beszerezni. Csehországban, Lengyelországban és Németországban vannak még működő mélyművelésű bányák, az ottani kapcsolatok révén jutottunk hozzá a mostani eszközökhöz.

Egy Prága mellőli üzemből szállították Farkaslyukra a hatvan darab csillét, aminek a nyomtávja 600 mm, ami a korábbitól valamivel keskenyebbnek számít. Éppen ezért a bányászoknak a megépített sínpályát ehhez kellett igazítaniuk.

Sárgult a jogosítvány

Harkály Aladár 25 évvel az akkori mozdonyról szállt le, amikor bezárt a farkaslyuki bánya. Most izgatottan várta, hogy kipróbálhassa az újat. Nem gondolta, hogy egyszer még szüksége lesz a jogosítványára.

- Már ki akartam dobni a megsárgult vezetői engedélyemet, mert nem gondoltam rá, hogy még szükségem lesz rá. - mondta mosolyogva Harkály Aladár. - Orvosilag alkalmas vagyok, úgyhogy én lehetek az a szerencsés, aki az új mozdonyt bevezeti a föld alá. Amikor 1990-ben leálltunk, nem gondoltam volna, hogy egyszer még egy ilyen fülkében ülhetek. A mostani gépünk ugyan valamivel gyengébb, mint a régi, de ez is nagyon megfelelő lesz.

Indul a próbaüzem

A Gyürky-tárna fővonalán, a kutató-feltáró munka során komoly segítséget nyújt majd a berendezés, amely harminc-harmincöt csillét tud majd egyszerre mozgatni.

- Ez egy újabb fontos mérföldkő a farkaslyuki bányaüzem életében - árulta el az érzéseit Markó István, felelős műszaki vezető. - Közel negyed század után, a jövő széntermelése szempontjából léptünk egy nagyot előre. A kutatóvágatok anyagellátását és a termelői kiszállítását így már meg tudjuk oldani. Az ugyanis emberfeletti kérés lett volna a dolgozóktól, hogy két kilométer távolságból, a teli csilléket kézzel tolják a felszínre. A nehézség abban rejlett, hogy üzemképes eszközöket találjuk a környező országokban. Régebben hazánkban is több helyen üzemelt ez a típus, amely ugyan lassan már harminc éves, de a felújítás után, tökéletes állapotban kaptuk meg. A sín végig megvan, de igazítani, szabályozni kell. Az első nyolcszáz méteren azonban megkezdődhet a próbaüzem, a vezetők itt gyakorolhatják be a mozdony kezelését, vezetését és a forgalmi viszonyokat. A harmincnapos próbaüzem után pedig a kutatóvágatokból érkező termelvényt is ez a mozdony fogja kiszállítani.

ÉM-ME

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában