Helyi közélet

2013.03.28. 15:39

Megoldás a 37-es főútra

Az időjárás és a forgalom alaposan megviselte a 37-es főút burkolatát. A balesetek és az autókban bekövetkezhető károk megelőzése érdekében szükséges javításokról három oldalú tárgyalás keretében egyeztetett dr. Mengyi Roland, a megyei közgyűlés elnöke, Szilvai József Attila, a Magyar Közút megyei igazgatója és Sokorai István, a Colas Hungaria vezérigazgatója. Az időjárási előrejelzések szerint április 1. után kezdhetik a munkálatokat.

Az időjárás és a forgalom alaposan megviselte a 37-es főút burkolatát. A balesetek és az autókban bekövetkezhető károk megelőzése érdekében szükséges javításokról három oldalú tárgyalás keretében egyeztetett dr. Mengyi Roland, a megyei közgyűlés elnöke, Szilvai József Attila, a Magyar Közút megyei igazgatója és Sokorai István, a Colas Hungaria vezérigazgatója. Az időjárási előrejelzések szerint április 1. után kezdhetik a munkálatokat.A közútkezelő tájékoztatása szerint annak idején a kopóréteg jellemzően drén (vízáteresztő, zajcsökkentő) aszfaltból készült, amely egyes helyeken már 30 évnél is öregebb. Ennek az aszfalt típusnak igen magas a hézagtartalma, ami elősegíti a leromlási folyamatot. Gyakran vízzel, sárral telítődnek a hézagok, és a fagy hatására a felső réteg elporlad, tönkremegy. Tervezési élettartamát régen meghaladta a burkolat, ezért egyre sűrűbben fordulnak elő ezek a meghibásodások.

Ugyancsak gyorsítja a leromlási folyamatot az út régi, teherbírását vesztett soványbeton alapja, melynek együttdolgozását az aszfalt burkolattal nem oldották meg. A megnövekedett nehézgépjármű forgalom hatására egyre sűrűbben fordulnak elő helyi teherbírási problémák, ami az aszfalt kopóréteg mozaikos repedéseinek megjelenésében, kigyűrődésében, kátyúk kialakulásában nyilvánul meg. A főút 25-30 évvel ezelőtti szélesítése során a kétoldali, kőből készült optikai vezetősávot nem távolították el, ami szintén elősegíti a hibák kialakulását. Az évek folyamán egyre újabb és újabb útburkolati rétegek kerültek megépítésre. Helyenként az aszfaltos rétegek vastagsága megközelíti a 20-25 centimétert.

Jelentős probléma, hogy az útszakasz jelenleg nem felel meg az EU 11,5 tonnás tengelyterhelési feltételeinek, miközben az út nehéz tehergépjármű forgalma az utóbbi időszakban növekedett. A cigándi Tisza-híd átadása óta Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből is jelentős nehéz motoros forgalom érkezik, illetve tart oda. Ezek az esetenként 40 tonnás járművek igen felgyorsítják az út burkolatának romlását.

Utoljára 2011 évben alakult ki hasonlóan kritikus helyzet a 37. sz. főúton, akkor a saját- és vállalkozásban végzett tavaszi javításokkal sikerült úrrá lenni a helyzeten.

A tavalyi, kedvező időjárás elodázta az újabb, tömeges mérvű meghibásodásokat, sajnos csak ideiglenes jelleggel. Saját kivitelezésben végzett kátyúzási munkával biztosítjuk a főút megfelelő szintű járhatóságát, a biztonságos közlekedés feltételeit.

Fentiekből kitűnik, hogy Igazgatóságunk minden tőle telhető illetve elvárható intézkedést megtesz az út járhatóságának folyamatos biztosítására. Végleges megoldást azonban csak a teljes, tervezésen és pályaszerkezet méretezésen alapuló felújítás jelenthet.

A Magyar Közút a Szerencs - mádi körforgó - Bodrogkeresztúr közötti szakaszon kezdi meg húsvét után a burkolat javítását. A Colas Hungária Bodrogkeresztúr és Sárospatak között fog kátyúzási munkálatokat végezni.

"Amennyiben az időjárás nem szól közbe várhatóan egy hónapon belül elvégzik a legszükségesebb javításokat és balesetmentesen járható lesz a 37-es főút"– mondta dr. Mengyi Roland.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában