Helyi közélet

2012.01.31. 20:13

Betegszállítók: Ha nem is hitelre, de nehezen tankolnak

Borsod-Abaúj-Zemplén - A kisebb betegszállítókat megyénkben azért nem fenyegeti, hogy befuccsolnak, mert már korábban kiszálltak.

Borsod-Abaúj-Zemplén - A kisebb betegszállítókat megyénkben azért nem fenyegeti, hogy befuccsolnak, mert már korábban kiszálltak.

Háromnaponta 250 kilométert autóznak a szegedi betegszállítók, hogy hitelre tankolhassanak. Egy úttal három napra elegendő gázolajat tudnak szállítani, amit aztán a kannákból gumicsővel töltenek a járművekbe. Azt mondják, a gond országosan általánossá válhat - látott napvilágot a hír. Bár megyénkben itt még nem tartanak, azzal, hogy gond van, s hogy a betegszállítóknak 2012-es költségvetésüket 800 millió forinttal kellene kiegészíteni a helyzet rendezésére, a Borsod Mentő Kft. ügyvezető igazgatója, a Magyarországi Mentők és Betegszállítók Szövetéségnek alelnöke, Tóth István is egyetért.

Arányok és aránytalanságok

- Alapvetően az üzemanyagár emelkedése jelenti a gondot, hiszen egyebek mellett csak a gázolaj ára kilométerre vetített költsége 18 forinttal emelkedett tavalytól. A 20 százalékos áfát is 25-re növelte még az előző kormány, amit a mostani tovább emelt 27-re, ehhez járult még a jövedéki adó. Jóllehet tavaly kaptunk üzemanyagár-kompenzációt, de véleményem szerint nem megfelelő arányban osztották el: 20 millió forintot kaptak a légi mentők, további 300-at az Országos Mentőszolgálat, míg a betegszállítók 100-at, holott a futott kilométerek kétharmad-egyharmad arányban oszlanak meg közöttük, a betegszállítók javára. A fele-fele megosztást méltányosabbnak találtam volna. A kisebb cégek az alulfinanszírozottság miatt leamortizálódnak. A megyénkbeli betegszállítóknál nincs hitelben tankolás, kannázás, viszont két kisebb cég is kiszállt már a betegszállításból - válaszolta kérdéseinkre Tóth István.

Magyarázatképp elmondta, a kisebb szolgáltatók számára, amelyek mondjuk mindössze 4 autóval működnek, ugyanolyan műszaki és irányítási feltételeket kell biztosítani például az éjszakai ügyelethez, a szolgálat szervezéséhez, mint egy nagyobbnak, vagyis kevesebb lehetőségük van arra, hogy kigazdálkodják a hiányt, mint egy nagyobb flottával rendelkező betegszállítónak. (A Borsod Mentő Kft.-nek jelenleg 26 betegszállító autóra kötött finanszírozási szerződése van az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral - a szerk.)

Ígéret és remény

Tóth István bízik az államtitkár tavalyi ígéretben, mely szerint az egészségügyi kormányzat igyekszik megtalálni a forrást a betegszállítás finanszírozásának rendezésére, továbbá azt is reméli, hogy mint egészségügyi szolgáltatók, a betegszállítók is élhetnének az áfa-visszaigénylés lehetőségével.

ÉM-SzK


Miskolc - Háromnaponta 250 kilométert autóznak a szegedi betegszállítók, hogy hitelre tankolhassanak. Egy úttal három napra elegendő gázolajat tudnak szállítani, amit aztán a kannákból gumicsővel töltenek a járművekbe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában