Helyi közélet

2009.12.05. 17:45

Öregasszony nem expresszvonat

<p><P><br /> Miskolc - Miskolc sz&#225;mos pontj&#225;n<br /> k&#233;nyszer&#237;tik pokoli versenyfut&#225;sra<br /> a gyalogosokat.<br /> </P></p>

Állandóan résen kell lenniük

azon gyalogosok őrangyalának, akik

a tapolcai elágazás

környékén próbálnak

meg áttörni a zebrán a Meki

irányába. Hevenyészett

mérésünk szerint a 24-25

méteres távolság –

négy sáv, plusz az azokat

kettesével elválasztó füves

terület – leküzdésére a

gyalogjárók számára

mindössze 13 másodpercet

biztosít az automatika, mégpedig

úgy, hogy közben a Tapolca

irányából érkező, s

jobbra, kis ívben bekanyarodni

szándékozó autósoknak is

zölden világít a

jelzőlámpájuk.

Kipróbáltuk: a nem túl sportos, de

gyalogtempójában az átlag

fölötti teljesítményekre

képes munkatársunknak mindössze a

négy sávnyi távolság

háromnegyedét sikerült

szintidőn belül teljesítenie.

Megfigyeltük, a gyereket maga után

vontató, babakocsit toló

anyukáknak és a nyugdíjasoknak

esélyük sem volt rá, hogy

időben átérjenek a zebrán.

Számításaink szerint annak a

gyalogosnak, aki a lámpa

váltásának pillanatában

indul el, pontosan 1,846 m/s

átlagsebességgel kell mozognia, hogy

még a zöld jelzés hatálya

alatt áthaladhassanak a

gyalogátkelőn, ami

átszámítva 6,64 kilométeres

óránkénti sebességet

jelent. Egy átlagos gyalogos azonban

óránként mindössze hat

kilométert tesz meg - a kisgyermekes

anyukák, nagymamák pedig semmi esetre sem

képesek hozni ezt a normaidőt, emiatt

aztán sokszor félúton sem

járnak, amikor megindul

körülöttük a forgalom.

Tehát mind elméletben, mind gyakorlatban

megbizonyosodtunk kezdeti feltevésünk

helyességéről: pusztán az

őrangyalaik éberségére

bízták a gyalogosokat.

Pánikra semmi

ok

Sas István, a Magyar

Közút Kht.

forgalomszabályozási

osztályának vezetője

munkatársunknak elmondta: a biztonságos

áthaladási időt a

forgalomtechnikában nem csak a

"zöld-idővel" mérik, hanem a

tele zöldet követő villogó

zöld és az utánuk

következő "együttes piros-idő"

összegével. Ez utóbbi azt jelenti,

hogy mind a gyalogosnak, mint az útját

keresztező gépjárműveknek

pirosat mutat a lámpa. Ilyenkor elindulni

már nem szabad, de az átkelőn

tartózkodó gyalogosnak van ideje arra,

hogy mielőtt a gépkocsifolyam megindul,

biztonságosan átérjen,

szakkifejezéssel élve: a

gyalogátkelő "le tud ürülni".

Sas István szerint

probléma olyankor szokott lenni, ha a gyalogos

– azt látva, hogy a lámpa

villogó zöldre vált (aminek a

KRESZ-ben szabályozott maximális

időtartama 5 másodperc), majd pirosra

– pánikba esik. Az

osztályvezető azt tanácsolja, hogy a

lassabb mozgásra képes gyalogosok

mindenképpen várják meg a

lámpaváltás pillanatát

és a szabad jelzésre azonnal induljanak

el – akkor jó eséllyel

biztonságosan be tudják fejezni az

átkelést, bár lehet, hogy az

átkelés vége felé a

lámpa már jó ideje pirosan

világít.

Lássuk az

elméletet!

Dr. Tóth János, a

Budapesti Műszaki és

Gazdaságtudományi Egyetem

Közlekedésüzemi

Tanszékének vezetője szerint ez

nem teljesen így van. Az egyetemi

docens elmondta: a biztonságos

áthaladási időbe nem kell

beleszámítani sem a villogó

zöldet, sem az együttes piros jelzést,

a lámpákat úgy kell

beállítani, hogy a gyalogos

átérhessen a zebrán a szabad

jelzés ideje alatt, aminek hosszát a

gyalogosok sebességével számolva

kell meghatározni. Dr. Tóth

János szerint igen nagyvonalú

volt a 6 km/órás becslésünk,

a táblázatokban ugyanis

óránként 4-4,5 kilométeres

sebességet adnak meg a gyalogosok

átlagsebességeként. Az ez

alapján elvégzett

számításunk szerint 22,7

(nagyvonalúan:23) másodpercen át

kellene a gyalogosátkelő

lámpájának zölden

világítania az adott

kereszteződésben a jelenlegi 13

másodperccel szemben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában