Helyi közélet

2008.05.29. 15:16

Át a zebrán, a gyalogoson?!

<p>Nem túlzás: valóságos hadjáratot folytattunk – olvasóink, portállátogatóink segítségvel – az ősszel. Most pedig itt van az, amitől tartottunk...</p>

15.15: Csak egy bokor, 100 méterre
Agorázóink egyike, Jurecz László felhívja a figyelmet arra, hogy a „zebratéma” képét a következő árnyalja: a gyalogátkelő helyek többsége rossz állapotú, rosszul táblázott, gyakran parkoló autók takarják – ez valamiért kevésbé szúrja az illetékesek szemét, mint mondjuk egy lejárt mentődoboz. A Kresz2-ben tervezett szabályozás pedig ismét a probléma mellé lő, ez már most, tervezési fázisban is nyilvánvaló – teszi hozzá.
Kiegészítése: A Kresz2 tervezet szerint a lámpával nem védett gyalogátkelőhelyeknél minden esetben 30-ra kellene lassítani, vasárnap délután a kihalt puszta közepén is, ahol kilométerekről belátható, hogy nincs senki még a környéken sem. Csak egy bokor van 100 méterre, nyilván ebből mérnek majd trafipax-xal.)


14.00: A rendőrkapitány is megcsípi az autóst

Dr. Pásztor Albertmiskolci rendőrkapitány az egyik legutóbbi esetét meséli el. A Kiliánnál történt, megállított egy autóst – mint nem ritkán máskor is, ha szabálytalanságot tapasztal –, aki a szokásos módon zúgott át a zebrán.
A járdán egy babakocsis hölgy várt az átkelésre. Az autós nem is értette, mit kifogásol a rendőrkapitány. A hátsó ülésen ott ült a babaülésben az ő, mármint a szabálytalankodó gyereke. Akkor kezdett valamit kapiskálni, amikor a miskolci főrendőr azt a képet festette fel előtte, hogy ő, az apuka akar átmenni a kicsivel a zebrán, és jön egy ugyanilyen autós. A miskolci rendőrkapitányság vezetője sokat remél a büntetés szigorítástól, illetve mondja: máris vannak eredményei. Mint ahogy annak is, hogy a miskolci rendőrségnek tíz kamerás autója van. Ezek rögzítik a szabálysértéseket: hetente több tucatot.

Hogy azután következzék az eljárás, a büntetés. A rendőröket is ingerli az autósok szabálytalankodása – jelenti ki a miskolci rendőrkapitány. Például az, hogy a szélső sávban rendesen megáll a járművezető, átengedi a gyalogost, ám a belső sávbeli ezt figyelmen kívül hagyja. Az objektív felelősség elvén alapuló közigazgatási bírság nyomán fegyelmezettebbekké váltak az autósok – állítja a kapitány.

Akitől pár tételt is kértünk: szabálysértésként 50 ezer forint a piros lámpán való áthaladás, felvétel alapján viszont 100 ezer a büntetés. A zebra figyelmen kívül hagyása 30 ezer. Bárki civil is feljelentheti a szabálytalankodót, megfelelő bizonyítékot mellékelve.


 

Át a piroson, úgyse látja rendőr! Át a piroson: a sportot űzők... Zebrák, cikkek és a tanévkezdet. És sorolhatnánk tovább. Cikkcímek a múlt év őszéről, az Északból, a BOON-ról. Még egy, kicsit hosszabb idézet akkorról: „Az ORFK képviselője is inspiciált a borsodi megyeszékhelyen, saját szemével nézte meg, milyen a közlekedés(biztonság)i helyzet. Szabadfi Árpád országos rendőrfőkapitány-helyettest az Észak hívta meg miskolci szerkesztőségébe, hogy az utóbbi hetekben a zebrán piroson áthajtó kocsik, s ezen szabálytalanság gyakori büntetlenségének kérdéseiről beszélgessünk...”

Mintha ott se lenne

Nem túlzás: olvasóink, portállátogatóink segítségével, mindenekelőtt az iskolakezdet által indokoltan valóságos hadjáratot folytattunk ősszel a piroson átszáguldó autósok, a zebrának fittyet hányó gépkocsivezetők ellen. E hadjárat egyik éllovasa Balogh Attila munkatársunk volt, aki – tesztelve a rendőrséget – feljelentette magát, mert robogójával gyorsan hajtott.

Mások mellett dr. Pásztor Albertmiskolci rendőrkapitány, Lasztóczi Péter, a megyei rendőr-főkapitányság illetékes osztályvezetője, Farkas József közbiztonsági igazgató, és számos olvasónk szólalt meg lapunkban és a BOON-on azokban a hetekben.

És most itt a két tragikus hír a halálos gázolásokról a zebrán. Sokan tapasztaljuk – lényegében mindenki, aki közlekedik –, hogy szinte bárhol, bármikor továbbiak következhetnek be. Az autósok – tisztelet a kivételnek – úgy száguldanak keresztül a zebrán, mintha ott se lenne. Vagy tévednénk?

 Fittyet hányva

Tóth Tibort, a Tóth Autósiskola vezetőjét arról kérdeztük: mire oktatják a leendő autósokat? És ez mennyire „köszön vissza” az életben? Természetesen a zebra „tiszteletére” tanítják a jogosítványra hajtókat, pontosabban a szabályok betartására. Arra, hogy a közlekedési előrelátás és ne a közlekedési vakság vagy álvakság motiválja őket vezetéskor. Mert bizony az utóbbival állandóan találkozunk. Tóth Tibor szerint semmit nem javult a közlekedési morál, renegeteg az olyan autós, aki fittyet hány a szabályokra. Szemben a civilizált nyugati országok gyakorlatával, ahol már akkor is megáll a zebra előtt az autós, ha a járdán látja a gyalogos átkelési szándékát. És idejében lassítanak a mögötte levők is. Nálunk viszont attól kell tartania a szabályosan fékezőnek, hogy hátulról belemennek.

Az ok? A szakember is úgy látja, ahogy e cikk írója is, és még sokan: az emberek ingerlékenyek, elégedetlenek, rossz hangulatúak, ami a rosszat hozza ki belőlük. Az agresszivitást, a felelőtlenséget. Mindez persze nem mentség.

Kapcsolódó cikkek:

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában