2023.08.27. 20:00
Az áradások is nehezítették a 26-os elkerülő építését
Látványosan kirajzolódik a várva várt út egyik épülő körforgalma.
Így épül a körforgalom
Fotó: Magyar Építők
A 10,615 kilométernyi új nyomvonalon kiépülő 2-szer 1 sávos kialakítású - 260-as számot viselő - út a 26-os számú főúttal és a Sajó folyóval párhuzamosan vezet, miután keresztezte a folyót, elkerülve Sajószentpétert, Berentét és az ipari létesítményeket. Az építkezés részeként két új körforgalom segíti majd a közlekedést. A mezőgazdasági művelésű területek megközelítését 4 keresztező és 15 párhuzamos út szolgálja ki.
A projekt az Építési és Közlekedési Minisztérium (a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jogutódjaként) megbízásából a He-Do Csoport és a Soltút Kft. konzorciumának kivitelezésében valósul meg.
Félig kész a körforgalom
A Magyar Építők portálon az építkezésről szóló információkból Swietelsky Magyarország Kft. a Soltút egyik alvállalkozójaként vesz részt a beruházás megvalósításában: a cég a 17-es kilométerszelvény után 350 méterrel kezdődő, és a 22-es kilométerszelvény 108 méteréig tartó közel 5 kilométeres szakaszt építi. A feladat fontos részét képezi a keresztező közművek kiváltása is. A végén, a 2606. számú út csatlakozásánál egy körforgalmat is kialakítanak.
A GPS-t is munkába fogták
Juhász Zsolt, a Swietelsky Magyarország Kft. projektvezetője arról beszélt, hogy a keresztező közművek kiváltása mindenhol megtörtént, és az elkészült új vezetékeket már átadták az üzemeltetőknek. A főpálya aszfaltozása augusztus végére készül el, jelenleg a a pályaszerkezet építése mellett a füvesítés és a környezetrendezés van folyamatban. Az aszfaltozás után következik a forgalomtechnika kiépítése. A munka technikai érdekességeire kitérve a szakember arról is beszélt, hogy a földmunkák kivitelezése GPS vezérelt gépekkel történt.
„A körforgalmat a 2606-os Kazincbarcikát Múcsonnyal összekötő út és a 260-as elkerülő út találkozási pontjában alakítjuk ki. A jelenleg is nagy forgalmú 2606-os úton a körforgalom megépítése négy ütemben ideiglenes forgalmi rend bevezetését is igényli (minden ütem más-más forgalmi rend). Jelenleg a 3. ütemnél tartunk, várhatóan szeptember második felében elkészülünk a teljes 2606-os út körforgalmat érintő szakaszának felújításával” – fogalmazott a projektvezető.
Bosszantó volt az esőzés
A kivitelezést az időjárási körülmények jelentősen nehezítették. A területen az elmúlt egy évben több, nagyobb intenzitású esőzés történt, amely kisebb-nagyobb károkat okozott, és emellett az előrehaladást is akadályozta.
2023 januárjában a területen a lehulló csapadék és a Szuha-patak áradása okozott problémát, majd 2023 júniusában özönvízszerű esőzés rongálta meg a töltést, hordta tele hordalékkal az átereszeket és az árkokat.
Legutóbb augusztus elején esett nagyobb mennyiségű csapadék, amely ismételten károkat okozott: a Szuha-patak ismét megáradt, és a munkaterület megközelítésére épített mederátjárót immár harmadik alkalommal teljesen el kellett bontani. Visszaépítése a Sajón levonuló áradást követően történt meg, mert a Szuha-patak befogadója a szintén megáradt Sajó.
A szakasz mintegy 200-300 méternyi hosszon árvízvédelmi funkciót is ellát. Az elkerülő út ugyanis a Sajó völgyében vezet, amely egykor a Sajó vízjárta árterülete volt. Éppen ezért a töltés kialakítására nagy gondot fordítottak a szakemberek.
A munkálatok várhatóan október végén fejeződnek be, a műszaki átadás-átvételi eljárás ezt követően kezdődhet meg.