Divat

2023.11.05. 15:32

Nincs jó vagy rossz stílus – van vagy nincs

Ruhadivatról és stílusról beszélt Schiffer Miklós, aki ma már tanítja az öltözködést.

Répássy Olívia

Schiffer Miklós stílus- és divattanácsadó

Fotó: Bujdos Tibor

1998-ban hozta létre a Schiffer Consulting rendszert, aminek alapja az esztétikai profizmus tanítása és fejlesztése. Számtalan cég dresszkódját készítette el, de személyes stílusépítést is végez kollégáival együtt akár magyar politikusoknak is. Találkozott a hamarosan kilencvenéves Armanival, előadásában pedig mesélt bizonyos ruhanemek kialakulásának történetéről.

A stílus fontosabb, mint a divat, ami percről percre változik. A divatot a stílustól a minőség különbözteti meg. Nem a brandek által lesz stílusunk, a márka tehát nem minden. Az ápoltság a stílus egyik alapja. Fontosak az apró elemek. A stílus nem kor- és alkatkérdés

– jelentette ki a szakember.

Tudnom kell, hogy mit akarok

Ma nincsenek egyértelmű trendek, mert minden van a boltokban.

„Ma az a sikk, ami nincs összhangban. Ezzel nem értek egyet. A hölgyek szeretnek vásárolni, a férfiak legtöbbször csak akkor, ha elküldik őket. De ez ma változóban van. Három e betűs szó szükséges ahhoz, hogy stílust alakítsunk ki: elkötelezettség, eredetiség és egyéniség. Ezeket felépíteni sok munka. Érdekes trend, hogy a hölgyek ruhái férfiruhák voltak, tehát szinte mindegyik darab megfeleltethető egy-egy férfidarabnak. Most meg akarják fordítani ezt a trendet, vagyis csipkeinget adnak a férfiakra – hát, nem tudom – kommentelte a divat- és stílustanácsadó.

Legyünk nyitottak a világra, de ne akarjunk mindent megváltoztatni! A stílushoz a legfontosabb az önismeret. Amit viselek, elárulja, mit gondolok magamról.

Az esztétikai profizmus

Bizonyos társadalmi szituációkban elvárások vannak: ekkor fontos a dresszkód.

„A helyes öltözet illeszkedik a korhoz, alkathoz, élethelyzethez és munkához. A nyakkendő eltűnőben van, pedig a hivatalos üzleti öltözetben elvárt. A mellényes öltöny pluszeleganciát ad. A hölgyek lábán legelfogadottabb a 7-9 centiméteres sarok, de tény, hogy a legfontosabb a biztos járás egy cipőben. Olyan szandált nem viselhet üzleti helyzetben nő, amiből kint van a lábujja, mert az szexuális szimbólum egy férfinak. De bárhol is van nyitva egy cipő, már nem vehet hozzá harisnyát. Amit pedig semmiféleképpen ne használjanak a hölgyek szintén üzleti helyzetben: melltartó nélkül a felsőt, túl rövid szoknyát, leggingset, kilátszó combfixet, bár tény, hogy genetikailag tudják a nők, hogy hatni tudnak a férfiakra ezekkel a praktikákkal, mégsem etikus. A férfiak pedig kerüljék a nagyobb méretű ruhát, a zokni-szandál kombót, a térd alattig érő rövidnadrágot és a rövid ujjú inget, főleg ha annak ujja vasalva is van. Tény, hogy a nőknek jobban tetszenek azok a férfiszettek, amik uniformisabbak” – foglalta össze Schiffer Miklós.

Kihagyhatatlan ruhadarabok

Mára trendibb az öltözet sneakerben a közigazgatásban, a minisztériumokban férfiaknál és nőknél egyaránt.

„A farmer nem elfogadott. Az általános utcai viseletben nincsenek szigorú szabályok, a sportos azonban nem tartozik ide, például a melegítő. Amik klasszikusok, időtállóak és minden női gardróbban ott a helyük, azok a blézer vagy más néven chanel, üzleti ruha, ami nem szűk, a komplé, ami ruha és blézer együtt, blúz, valamint estélyi, ami sokkal izgalmasabb a férfiak számára, ha elöl teljesen zárt. A fekete mindig trendi, bár van, aki emlékezetes lesz benne, más félelmetes, egy biztos, ez női szín. A férfiaknál pedig az öltöny, aminek egyetlen gombja be van gombolva, épp úgy, mint a kétsoros összes gombja. Továbbá ide sorolható a sötétkék vagy fekete nyakkendő, amit mindig ki kell kötni használat után. De legfontosabb kiegészítő a fehér ing, ami sosem zsebes, vagy ma már a fekete ing, amit a fiatalok annyira szeretnek” – sorolta a szakember, aki elárulta, még női szmoking is van. Szerinte pedig a csokornyakkendőt könnyebb megkötni, mint megtanulni autót vezetni.

Uniszex ruhadarabok

Mindenkinek vannak pólói, amit a szakember elmondása szerint az amerikai hadseregben találtak ki, valamint a farmer nagyon kedvelt, ami eredetileg munkásruha volt, ezért, ahogy Schiffer Miklós fogalmazott, nincs is demokratikusabb ruhadarab.

„Sok variációja van, de szakadtban nem jelenünk meg az üzleti életben” – figyelmeztetett, majd hozzátette, klasszikus még a bőrdzseki. A divat- és stílustanácsadó felhívta a figyelmet arra is, hogy a férfiak hordhatnak zoknit az öltönyhöz, de akkor az térdig érő legyen. Vagy egyáltalán ne vegyenek fel hozzá, ma már ugyanis ez is elfogadott az egyenjogúság miatt. Továbbá elárulta, a Chanel ruhaeladása csupán 7 százaléka az összes bevételének, minden más táskából, cipőből, napszemüvegből és kölniből jön be. Pedig a napszemüvegbizniszt teljes mértékben Olaszország uralja.

Történelmi érdekességek

Az 1800-as évek Angliájában vezették be az első dresszkódokat. „A férfi öltözködési kultúra tele van tradícióval. Az öltöny mellényének legalsó gombját VII. Eduárd viselte így, egyszerűen azért, mert szerette a hasát is a megjelenése mellett, és egy idő után szűk lett a pocakjára az öltönye. A fekete öltöny eredetileg esti viselet volt, mára már hétköznapi. A szmoking nem változott az évszázadok alatt, szintén VII. Eduárd találta ki ezt az átmeneti kabátot, hogy konkrétan dohányzás közben használhassák, mert anyaga elnyelte a füstöt, amit a hölgyek nem szerettek szagolni a tánc ideje alatt. A garbó nem véletlenül kapta ezt a nevet, ugyanis Greta Garbo volt az első nő, aki csináltatott magának ilyet, mert nem szerette a nyakát” – mondta Schiffer Miklós, aki hozzátette, Chanel szerint parfüm mindig kell.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában