74. cannes-i filmfesztivál

2021.07.18. 13:00

Igazi „girl power” – Julia Ducournau megosztó filmje kapta az Arany Pálmát

Miközben Európára óriási vihar csapott le, ­Cannes-ban továbbra is ragyogóan süt a nap, a Croi­sette-en pezseg az élet, a tengerpart tele strandolókkal, az éttermek teraszai pedig zsúfolásig vannak vendégekkel.

Váró Kata Anna

(From L) Belgian actress Virginie Efira, Dutch film director Paul Verhoeven and Belgian-Greek actress Daphne Patakia pose during a photocall for the film "Benedetta" at the 74th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France, on July 10, 2021. (Photo by Valery HACHE / AFP)

Fotó: AFP

A résztvevőket illetően az idei fesztivál láthatóan megérezte a Covid-helyzetet, a városban azonban tombol az üdülőszezon, és mintha nyoma se lenne a pandémiás időszaknak.

Jó filmek, erős verseny

Bátran kijelenthető, idén kifejezetten jó filmek és erős verseny várt bennünket, de az Un certain regard/Egy bizonyos tekintet elnevezésű parallel szekció, az idén újonnan bevezetett Cannes Premier szekció és a versenyen kívüli program sem okozott csalódást.

A kritikusok körében lázas találgatás folyt, hogy ki nyeri idén a fesztivál fődíját, az Arany Pálmát. Természetesen Enyedi Ildikó filmjének, a kiemelkedő rendezői teljesítményről tanúskodó, A feleségem történetének szorítottunk, de esélyesnek látszott Nabil Ayouch Casablanca Beats/Haut et fort című filmje, amely egy marokkói kulturális központban rappelni tanuló fiatalok szemszögéből mutatja be a térség problémáit. A film már csak azért is tűnt díjesélyesnek, mert sokban hasonlít a zsűrielnök, Spike Lee társadalmi problémák iránt elkötelezett alkotásaihoz. A kritikusok körében a leghangosabb sikert Jacques Audiard Les Olym­piades/Paris, 13th District című fekete-fehér filmje és Paul Verhoeven Benedettája aratta. Mindkét film bővelkedik az erotikus jelenetekben, de korántsem ragad le az öncélú meztelenkedésnél és polgárpukkasztásnál, hanem komoly művészi értéket képvisel.

Nincs kötelező kvóta

Catherine Corsini La Fracture/The Divide című alkotásában a lehető legjobb arányban van a humor és a dráma, de kellemes pillanatokat hozott Mia Hansen-Løve Berg­man Island című filmje is. Az idei versenyprogram legnagyobb meglepetése Julia Ducournau testhorrorja, a Titane volt.

Fotó: A mindössze 37 éves rendezőnő, Julia Ducournau

Enyedi, Corsini, Ducournau és Hansen-Løve igazi „girl powert” hoztak a Croisette-re. Szó sincs itt kötelező kvótákról, ezek a rendezőnők azért voltak versenyben a világ legrangosabb filmfesztiválján, mert szakmai tudásuk, kreativitásuk és merészségük miatt is a filmművészek legnagyobbjai közé tartoznak.

És a díjat kapta…

Szombat este kiderült, hogy a versenyprogram meglepetésfilmje, Julia Ducournau rendezőnő megosztó testhorrorja, a Titane kapta az Arany Pálmát. Érdekesség, hogy a cannes-i filmfesztivál történetében ő a második női rendező, 28 évvel – az Ausztráliában élő és dolgozó, új-zélandi Oscar-díjas forgatókönyvíró, filmrendező és producer – Jane Campion után (a Zongoralecke című filmet is neki köszönhetjük), akinek odaítélték a fődíjat.

(A borítóképen: Virginie Efira és Daphne Patakia színésznők gyűrűjében Paul Verhoeven)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában