filmfesztivál

2021.07.05. 18:00

A sztárok fesztiválja

A film és az újranyitás ünnepe kezdődik július 6-án Cannes-ban.

Váró Kata Anna

Hungarian director Ildiko Enyedi arrives for the 90th Annual Academy Awards on March 4, 2018, in Hollywood, California. (Photo by ANGELA WEISS / AFP)

Forrás: AFP

Fotó: AFP

A filmfesztiválok egy része már az első Covid-hullám kezdetén online felületre váltott, a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál azonban makacsul ellenállt annak, hogy a virtuális térbe helyezze át az eseményt.

A cannes-i mustra vonzereje elsősorban a sztárokban és a napfényes tengerparti környezetben rejlik, amiből az online térben vajmi kevés érvényesülne.

Először még egy, a szokásos május közepi időpontnál későbbre tolt nyári fesztiválban reménykedtek a szervezők és velük együtt az alkotók, valamint a közönség is, de a 2020-as járványhelyzet alakulása ezt nem tette lehetővé, így az akkori válogatás filmjeit későbbi fesztiválok tűzték műsorra, természetesen a cannes-i filmfesztivál logójával ellátva.

2021-ben már eleve júliusi időpontban gondolkodtak a fesztivál szervezői, időt hagyva ezzel a minél széleskörűbb átoltottság elérésére.

A 74. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál nemcsak a mozi ünnepe lesz, de annak a próbája is, hogy valóban lehet-e nagyobb tömegeket vonzó, zárt térben zajló nemzetközi rendezvényekben gondolkodni.

Természetesen a fesztivál fokozottan szem előtt tartja a járvány elleni védekezést, ezért idén szigorú ellenőrzés alá veszik majd a résztvevők védettségigazolását, de ragaszkodnak a zárt térben való maszkviseléshez és a rendszeres teszteléshez, no meg a távolságtartáshoz is. Utóbbit a legnehezebb elképzelni, hiszen Cannes mindig is hatalmas tömegeket vonzott, az emberek nemegyszer órákon át várakoznak hosszú, tömött sorokban a vetítőtermekbe való bebocsátásra.

A járvány elleni védekezés mellett Cannes idén elkötelezte magát a környezettudatosság és fenntarthatóság mellett is, bár az ivókutak és utántölthető kulacsok használatában más fesztiválok, például az amerikai független filmes Sundance Filmfesztivál már jó egy évtizeddel előrébb jár. Cannes-ban lassan érnek be a változások, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a fesztivál továbbra is ellenáll a Covid-lezárások alatt különösen nagy teret hódító online terjesztők nyomásának, és idén is ragaszkodik hozzá, hogy a fesztiválra beválogatott versenyfilmeket a mozikban láthassa először a közönség.

Füst Milán, filmen

Ha már a versenyfilmeknél tartunk, Enyedi Ildikó A feleségem története című, nemzetközi koprodukcióban készült alkotása is versenyez az idén a fesztivál fődíjáért, az Arany Pálmáért.

Enyedi Ildikó előző alkotása, a Testről és lélekről Berlinben kapta meg a fesztivál fődíját, Borbély Alexandra pedig megkapta az Európai Filmakadémiától a legjobb európai színésznőnek járó díjat.

A feleségem története Füst Milán azonos című regényének adaptációja, melynek az előzetese a napokban debütált, a cannes-i bemutató után nem sokkal pedig a hazai közönség is láthatja Enyedi Ildikó legújabb alkotását.

Nem Enyedi Ildikó lesz az egyetlen, aki idén hazánkat képviseli a Croisette-en. Mundruczó Kornél, aki már többször meghívást kapott mind a hivatalos versenyprogramba, mind az Un certain regard elnevezésű paralel szekcióba, idén Evolution című filmjét mutatja be a francia Riviérán. A német–magyar koprodukcióban készült Evolution egy három generációt felölelő családtörténetet mutat be, melyben többek között Monori Lili látható majd.

Mundruczó legutóbbi filmje, a Pieces of a Woman a velencei filmfesztiválon talált kedvező kritikai és közönségfogadtatásra. A gyermekét gyászoló anya szerepében nyújtott alakításáért Vanessa Kirby megkapta a velencei filmfesztivál legjobb női alakításának járó díját és Oscar-díjra is jelölték.

(A borítóképen: Enyedi Ildikó új filmje is versenyez a jövő héten kezdődő cannes-i mustrán)

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában