bicajos világ

2019.07.15. 11:30

A láthatósági mellény kötelező, de a sisak is igen erősen ajánlott

Összegyűjtöttük a kerékpár és a kerékpáros kötelező és ajánlott „kellékeit”.

Tajthy Ákos

A kerékpáros-összeállításunk szerzője, Tajthy Ákos – rendszeres használóként sok és hasznos tanáccsal szolgál

Fotó: Bujdos Tibor

Bár a kerékpáros szezon már tavasszal kezdődik, csúcsát évről évre az iskolai szünet kezdetére, a nyári hónapokban éri el. A kellemes meleg és a hosszú nappalok olyanokat is biciklinyeregbe ültetnek, akiknek az év nagyobb részében a pincében vagy a garázsban szomorkodik a drótszamara.

Kezdjük a legelején

Miért is ne, biciklizni egészséges, jót tesz a szív- és vérkeringési rendszernek és az izmok fejlődésének is. Az viszont korántsem mindegy, hogyan állunk neki kerekezni. Kezdjük először a bicikli és tartozékaival. A témában a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság, Közlekedésrendészeti Osztály osztályvezetőjét hívtuk segítségül.

– A megfelelő műszaki állapotú kerékpár elengedhetetlen, aminek része kell hogy legyen a jól működő első és hátsó fék, illetve a megfelelő fényerejű első és hátsó világítóberendezés. A jogszabály most már megengedi egyébként azt is, hogy a lámpát a testre (sisakra, például – a szerző) rögzítsük – kezdi Pitkó László alezredes.

Látni és látszani

– A láthatóság kiemelten fontos – folytatja –, ezért fontos még a hátsó piros, a pedálprizma és a küllőprizmák megléte. Ez utóbbival kapcsolatban sokaknak vannak fenntartásai, főként az esztétikát illetően. Számukra lehet jó hír, hogy ma már olyan, a küllőkre felpattintható fényvisszaverő csíkok vagy éppen LED-es, világító szelepsapkák is rendelkezésre állnak, melyekkel biztosítják a láthatóságot és még jól is néznek ki. A küllőprizmánál mindenesetre fény­évekkel jobban.

Még mindig a láthatóság: nagyon fontos, hogy lakott területen kívül éjjel és korlátozott látási viszonyok esetén mindig kötelező a láthatósági mellény vagy pánt viselése.

– Lakott területen belül ugyan nem kötelező, viszont ajánlott éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, főleg, ha tudjuk, hogy az adott településen, városrészben nem kielégítő a közvilágítás mértéke – hangsúlyozza a közlekedésrendészeti osztályvezető, majd kérdésünkre hozzáteszi: bár bringás körökben elterjedt nézet, a színes mezek nem helyettesítik a mellényt, mivel azok nem feltétlenül biztosítanak fényvisszaverő felületet. Ma egyébként már fényvisszaverőkkel ellátott cipőkből, mezekből és sisakokból is bőven van választási lehetőség.

Életet menthet

Ha már sisak. Nagyjából kétféle kerékpáros létezik. Az egyik, aki rosszul van a sisaktól, a másik pedig, aki nem indul el nélküle, sőt másokat is arra buzdít, viseljék azt, mert életet menthet. Pitkó László ez utóbbiaknak ad igazat.

– Magyarországon a kerékpárosoknak nem kötelező a sisak viselése. Kivételt képeznek azok az esetek, amikor a kerékpáros sebessége meghaladja vagy meghaladhatja az 50 km/h-t. Én viszont ajánlom minden kerékpározónak a sisak beszerzését, mert tényleg életmentő lehet. Különösen ajánlom a családosoknak, pici gyerekeknek. Nagyon jó példák vannak egyébként külföldön, Szlovákiában például el sem indulhat a kerékpáros sisak nélkül. Szerintem ez minimum megfontolandó lenne itthon is – mondja az alezredes.

Felügyelet nélkül ne!

Végül, hogyan védjük – a sisakon túl – a gyermekeinket. „Alapszabály, hogy gyermeket ne nagyon engedjünk kerékpározni felügyelet nélkül, főútvonalon pedig egyedül egyáltalán nem közlekedhetnek a tizenkettedik életév betöltése előtt egyedül, még akkor sem, ha ott engedélyezve van a biciklizés.”

Fontos kitérni a gyermekszállításra is: a vonatkozó jogszabályok szerint kizárólag tizenhat éven felüli személy szállíthat tíz éven aluli gyermeket pótülésen. Lényeges, hogy a pótülés védje a gyerek lábát, hiszen a láb küllők közé akadása nagyon súlyos balesetet okozhat. Pitkó Lászó hozzáteszi, a rendőrség minden esetben ajánlja a kicsiknek a térd- és könyökvédőt, hiszen a gyermekek legtöbbször itt ütik meg magukat.

Na de mi az a kerékpár?

A kerékpár a KRESZ szerint emberi erő által hajtott és legfeljebb háromszáz wattot meg nem haladó kiegészítő segédforrással rendelkező eszköz. Az üzletekben viszont manapság nagyon gyakran árulnak olyan eszközöket, ami ugyan kerékpárnak néz ki, de beépített energiaforrással, akkumulátorral, villany- vagy robbanómotorral van felszerelve (ilyenek például bizonyos e-­bike-ok és az e-rollerek). Pitkó László hangsúlyozta, ezek segédkerékpárok, amelyek használatához kötelező a vezetői engedély, a kötelező felelősségbiztosítás megléte és a bukósisak viselése.

„Amennyiben ezek hiányoznak, az szabálysértés, de továbbmegyek: a kerékpárosok esetében a KRESZ nem tiltja az alkohol fogyasztását, mindaddig, amíg a vezetési képességére hátrányosan nem hat. Viszont, ha valaki egy gépmeghajtású kerékpárral közlekedik, bűncselekményt képez az, ha a szervezetében alkoholt mutatnak ki.”

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában