2013.02.06. 18:36
Tanulópénzt fizetünk a rendért
Debrecen - Eddig több mint 100 millió forintot „adóztunk” a figyelmetlen parkolásért.
Debrecen - Eddig több mint 100 millió forintot „adóztunk” a figyelmetlen parkolásért.Magától értetődő, hogy a járművezetők – még akkor is, ha tudják, hogy hibáztak -, megpróbálnak kibúvót keresni a tilosban parkolás következményei alól. Akadnak indulatos, kötekedő, fenyegető megnyilvánulások is, de végül az érintetteknek csak mintegy 10 százaléka keres hivatalosan is jogorvoslatot.
Tőzsér Gyula, a Debreceni Közterület-felügyelet hatósági osztályvezetője kérdésünkre azt mondta, a kerékbilincs vagy autóelszállítás ügyében a rendőrséghez, illetve bírósághoz fordulhatnak az ügyfelek. Az elmúlt három és fél év alatt a kétszázat meghaladó fellebbezés közül mindössze 8-nak adott helyt a rendőrség. A bíróságig egyetlen esettel mentek el: ott a felügyelet intézkedését szintén jogszerűnek mondták ki – tájékoztatott a szakember, s az adatokat kommentálva megjegyezte, hogy sokat javult a parkolási rend
Azelőtt a Bethlen utcai rendelő körül a mentők, betegszállítók, gyalogosok közlekedését gyakran akadályozták a járdán és tiltó táblák után várakozók, ugyanígy a Dósa nádor téren az akkor még arra járó 11-es autóbusz befordulását a megállóba. Ezek a problémák mára megszűntek, és általában is elmondható, hogy a belvárosban parkolók túlnyomórészt ismerik és alkalmazzák a parkolási szabályokat. De a közterület-felügyelet munkatársai nem csak a centrumban, hanem a város egész területén figyelnek az előírások betartatására – hallottuk Tőzsér Gyulától.
Debrecen az elmúlt évek alatt e tekintetben valóban rendezettebb lett. Megfizettük az árát: lásd táblázatunkat, amely a bírságok összegét, illetve költségét is tartalmazza.
Nem kellett az autó
A tilosból elszállított járművek közül négy kocsiért sosem mentek.
Úgy tűnik, a gépkocsivezetők szerint komoly az esélye, hogy a tilosban parkoló autót lefülelik és kerékbilincset raknak rá, vagy elszállítják. Ez lehet a magyarázat arra, hogy mind kevesebben kockáztatják a sok bosszúsággal, és főleg költséggel járó könnyelműséget.
A számok is őket igazolják: a Debrecenben 2009 közepén bevezetett „brutális megtorlás” 2010-ben hágott a csúcsra: akkor 2700 kocsi mellett kezdtek hozzá a bilincseléshez vagy elszállításhoz. A művelet közben visszaért a helyszínre több mint 900 jármű vezetője, így alig több, mint 1700-an tapasztalták rémülten, hogy az autó mozdíthatatlan, vagy már nincs is ott. A kerékbilincs leszerelésének, az autó kiváltásának a díja igen magas.
Négy elszállított autóért nem is ment érte a gazdája, azokat a Közterület-felügyelet értékesítette. (Közülük hármat feltehetően az állapota miatt nem tartottak érdemesnek a kiváltásra, a negyediket egy külföldi egyetemista hagyta ott, mert befejezte a tanulmányait és haza ment. Őt nem sikerült elérniük.
HBN,SZK