BOON - Jegyzet

2016.06.18. 17:57

Jó dolgok

<em><strong>A mai jó hír: a közösségi hálón tartott szavazás szerint a legnépszerűbb hazai múzeum a miskolci Herman Ottó Múzeum. A Múzeumok Éjszakájára készített tervükkel lettek a közönség kedvence.</strong></em> <strong>Bujdos Attila írása.</strong>

A mai jó hír: a közösségi hálón tartott szavazás szerint a legnépszerűbb hazai múzeum a miskolci Herman Ottó Múzeum. A Múzeumok Éjszakájára készített tervükkel lettek a közönség kedvence. Bujdos Attila írása.

Egyre kevesebbeké lesznek a jó dolgok? Mind kevesebbekhez jut el a hasznos tudás, bárki bármit tesz is?

Bizony, nagy és örömre okot adó dolog az emberek figyelme és szeretete. Jó érzés tudomásul venni. És persze nem lenne rossz tudni, mi mindenből táplálkozik és mi mindenre késztet még az elismerés.

Miből mi következik.

Mennyien lesznek majd ott például a hősök, felfedezők, újítók témái köré épülő Múzeumok Éjszakáján? Ezen, a kiváltott érdeklődés szempontjából az országban hagyományosan sikeresnek mondható rendezvényen, amelyen egy szakma a szórakoztatás eszközeivel is próbál rávezetni valami igazán értelmes tevékenységre. Itt és most a múzeumjárásra. Általánosabban arra, hogy a kultúra intézményei nem az élettől idegen programot kínálnak, hogy a kultúra éppenséggel az élet része. Hogy a jelent a múlt táplálja, a jövő pedig a jelenből építkezik. Hogy nem lehet és nem is szabadna figyelmen kívül hagyni mindazt a tapasztalatot, amit az emberiség vagy egy nemzet már megszerzett. A tudást, amiért valaki valahol már megszenvedett. Hogy ez nem veszett el, lényegi elemei megismerhetőek, mert őrzi ezeket az intézményesült emlékezet. Hogy ez kifejezetten hasznos lehet.

És akkor még azzal a ténnyel is kezdeni kellene valamit, hogy ma mégis kevesebb a múzeumlátogatások száma, mint negyven éve. Vagy akár tizenöt éve. Miközben sokkal több a múzeumi rendezvény és a tárlatvezetés (KSH-adat). Sokkal inkább megdolgozik mindenki, hogy legyen néző, ráadásul lehetőleg belátással élő, értő néző, aki szükség esetén megkapja a segítséget is a felismerésekhez. Mi magyarázza akkor a fordított arányt? Hiszen egyfelől van tudás, ambíció és ötlet a megmutatkozásra. Másrészt látható az érdeklődés a nézői oldalon. Mi kellene, hogy ez kitartson a kampányokon túl? Vagy olyasmi ez, amivel nem lehet mit kezdeni, együtt kell élni vele? Egyre kevesebbeké lesznek a jó dolgok, mind kevesebbekhez jut el a hasznos tudás, bárki bármit tesz is? Nem túl biztató kilátás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!