2010.01.08. 08:29
Gépek a fagyban: kulcs az ember
<p>Miskolc - A fővárosban, az ottani<br /> tömegközlekedésben a tél heteiben<br /> gyakoriak a fennakadások, állandó<br /> sajtótémát szolgáltatva ("Nem<br /> indulnak a buszok"). Mi a helyzet Miskolcon?</p>
Miskolcon mások a műszaki
adottságok, más a
felkészültség, ennek
köszönhetően sem a hó, sem a
hideg nem okozott drámai
mértékű problémákat a
járatok üzemeltetésében. Az
MVK Zrt. az elmúlt időszakban
szintén a karácsony előtti napokban,
mikor hirtelen nagyobb mennyiségű hó
esett le, került az
újsághírekbe: a borsodi
megyeszékhelyen is okozott azért
némi gondot a megváltozott
időjárás a buszok és
villamosok reggeli
indításában, illetve
napközbeni közlekedésében.
Ám korántsem annyit és
akkorát, mint például
Budapesten.
Mint a cég statisztikáiból
kiderül, december 21-22-én tucatnál
kevesebb autóbusznál
merültek fel problémák, a
villamos-szekcióban szintén
néhány járat maradt csak ki a
kritikus órákban. Előbbi
járműtípusnál, mint a
szakemberek elmondták, az úgynevezett
levegőrendszer fagyott el az alacsony
hőmérséklet miatt.
Több, mint 140 busz
Most, az újévet követő napok
ugyancsak fagyos időjárása
közepette szintén sikerült
különösebb bajok nélkül
működtetni a városi
tömegközlekedést.
Nap mint nap 141-145 közötti a
buszok száma, amelyeket az MVK
telepén "kiadnak", azaz adott napon a forgalomba
bocsátanak (a teljes
járműállomány
egyébként 179 darabos). A
villamos-üzemágban a 36-os
"létszámból" ebben az
időszakban 27 darabra van szükség a
menetrend teljesítéséhez.
Hallani lehetett, hogy Pesten a BKV-s
buszpark - finoman fogalmazva - nem épp a
legkorszerűbbnek számító
darabjait, azok motorjait ilyenkor akár
egész éjjel is járatni
kényszerülnek... Ez nyilván komoly
terhelés a dolgozóknak, pénzben
sem csekély költség.
Hasonlóra az MVK-nál nincs
szükség, itt a kocsik is jobbak,
modernebbek, az állag is optimálisabb.
Hanem az óvatosság jegyében a
miskolci közlekedésiek is
megteszik, hogy ha egy éjszaka
különösen hidegnek
ígérkezik, akkor a buszok
közül a régebbi (elsősorban
Ikarus) típusúakat a hajnali
indulást megelőzően
egy-másfél óránként
néhány percre beindítják;
véletlenül se essen a technika a fagy
áldozatául. Az újabb
konstrukciók ezt a fokú
óvatosságot már nem
igénylik.
–32 °C–ig
fagyálló
A téli műszaki
felkészítésről az
alábbiak szerint tájékoztattak az
önkormányzati tulajdonú
szolgáltató társaság
illetékesei. Mint mindenhol, ahol nagy
gépeket mozgatnak és legfőbb
szempont a biztonság, a kulcstényező
a technikát kezelő ember. Azaz: az
MVK-sok is a cég
járművezetőinek speciális
oktatása révén igyekeznek mindenek
fölött megelőzni a téli gondokat.
A képzések keretében az
érintettek járatosak lesznek abban,
hogyan kell cselekedniük csúszós
utakon, hogyan kell közlekedni, ha
eső, ónos eső vagy
hó esik.
A kérdéskör másik oldala a
preventív karbantartás.
Fagyálló, téli gumi, homok.
(Hasonlóan, mint a "civil
autósoknál".) A nagy kék
járművek hűtőfolyadéka
előre bekevert, –32 °C–ig
megfelelő fagyálló. Télen,
nyáron egyaránt ezt a keveréket
alkalmazzák, mivel megakadályozza a
vízkőképződést és
a habosodást is, plusz
állagmegóvó hatása is van.
A buszok kerekein télen és
nyáron használható,
"négyévszakos"-nak nevezett
gumiabroncsok láthatók. Az járatok
által használt városi utakat
takarítják (ezek a vonatkozó
önkormányzati akciótervben
kiemeltként szerepelnek), így nem
fordul elő, hogy huzamosabb ideig hó legyen
az úttesteken. A legtöbb jármű
mindazonáltal
kipörgésgátlóval felszerelt.
Minden autóbusz visz magával
egy-egy zsák homokot, arra az esetre, ha
elakadna a jármű: legyen mit a kerekek
elé szórni,
biztosítva-pótolva a tapadási
felületet. Ez a hideg évszak
egészére érvényes
szabály (már novembertől. Ami a
vezetőtér és utastér
fűtését illeti: a
járművek
fűtésrendszerének
átvizsgálását és
javítását folyamatosan
végzik az MVK-sok, a szemléken
és az úgynevezett
futójavítások keretében.
Ellenőrzik a |
felsővezetéket
És végül (de nem
utolsó sorban) a
villamos-hálózatról.
Ennek felsővezetékeit, azok
feszességét külön
egység ellenőrzi, a
felsővezeték-szerelő
csoport, és
amennyiben szükséges,
meglazítják a
kábeleket (lásd fémek
összehúzódása
hidegben). Erre azért van
szükség, hogy a fizika
törvényei szerint
megrövidülő vezetékek
nehogy elszakadjanak.
(JLI)