Helyi közélet

2010.01.08. 08:29

Gépek a fagyban: kulcs az ember

<p>Miskolc - A f&#337;v&#225;rosban, az ottani<br /> t&#246;megk&#246;zleked&#233;sben a t&#233;l heteiben<br /> gyakoriak a fennakad&#225;sok, &#225;lland&#243;<br /> sajt&#243;t&#233;m&#225;t szolg&#225;ltatva ("Nem<br /> indulnak a buszok"). Mi a helyzet Miskolcon?</p>

Miskolcon mások a műszaki

adottságok, más a

felkészültség, ennek

köszönhetően sem a hó, sem a

hideg nem okozott drámai

mértékű problémákat a

járatok üzemeltetésében. Az

MVK Zrt. az elmúlt időszakban

szintén a karácsony előtti napokban,

mikor hirtelen nagyobb mennyiségű hó

esett le, került az

újsághírekbe: a borsodi

megyeszékhelyen is okozott azért

némi gondot a megváltozott

időjárás a buszok és

villamosok reggeli

indításában, illetve

napközbeni közlekedésében.

Ám korántsem annyit és

akkorát, mint például

Budapesten.

Mint a cég statisztikáiból

kiderül, december 21-22-én tucatnál

kevesebb autóbusznál

merültek fel problémák, a

villamos-szekcióban szintén

néhány járat maradt csak ki a

kritikus órákban. Előbbi

járműtípusnál, mint a

szakemberek elmondták, az úgynevezett

levegőrendszer fagyott el az alacsony

hőmérséklet miatt.

Több, mint 140 busz

Most, az újévet követő napok

ugyancsak fagyos időjárása

közepette szintén sikerült

különösebb bajok nélkül

működtetni a városi

tömegközlekedést.

Nap mint nap 141-145 közötti a

buszok száma, amelyeket az MVK

telepén "kiadnak", azaz adott napon a forgalomba

bocsátanak (a teljes

járműállomány

egyébként 179 darabos). A

villamos-üzemágban a 36-os

"létszámból" ebben az

időszakban 27 darabra van szükség a

menetrend teljesítéséhez.

Hallani lehetett, hogy Pesten a BKV-s

buszpark - finoman fogalmazva - nem épp a

legkorszerűbbnek számító

darabjait, azok motorjait ilyenkor akár

egész éjjel is járatni

kényszerülnek... Ez nyilván komoly

terhelés a dolgozóknak, pénzben

sem csekély költség.

Hasonlóra az MVK-nál nincs

szükség, itt a kocsik is jobbak,

modernebbek, az állag is optimálisabb.

Hanem az óvatosság jegyében a

miskolci közlekedésiek is

megteszik, hogy ha egy éjszaka

különösen hidegnek

ígérkezik, akkor a buszok

közül a régebbi (elsősorban

Ikarus) típusúakat a hajnali

indulást megelőzően

egy-másfél óránként

néhány percre beindítják;

véletlenül se essen a technika a fagy

áldozatául. Az újabb

konstrukciók ezt a fokú

óvatosságot már nem

igénylik.

–32 °C–ig

fagyálló

A téli műszaki

felkészítésről az

alábbiak szerint tájékoztattak az

önkormányzati tulajdonú

szolgáltató társaság

illetékesei. Mint mindenhol, ahol nagy

gépeket mozgatnak és legfőbb

szempont a biztonság, a kulcstényező

a technikát kezelő ember. Azaz: az

MVK-sok is a cég

járművezetőinek speciális

oktatása révén igyekeznek mindenek

fölött megelőzni a téli gondokat.

A képzések keretében az

érintettek járatosak lesznek abban,

hogyan kell cselekedniük csúszós

utakon, hogyan kell közlekedni, ha

eső, ónos eső vagy

esik.

A kérdéskör másik oldala a

preventív karbantartás.

Fagyálló, téli gumi, homok.

(Hasonlóan, mint a "civil

autósoknál".) A nagy kék

járművek hűtőfolyadéka

előre bekevert, –32 °C–ig

megfelelő fagyálló. Télen,

nyáron egyaránt ezt a keveréket

alkalmazzák, mivel megakadályozza a

vízkőképződést és

a habosodást is, plusz

állagmegóvó hatása is van.

A buszok kerekein télen és

nyáron használható,

"négyévszakos"-nak  nevezett

gumiabroncsok láthatók. Az járatok

által használt városi utakat

takarítják (ezek a vonatkozó

önkormányzati akciótervben

kiemeltként szerepelnek), így nem

fordul elő, hogy huzamosabb ideig hó legyen

az úttesteken. A legtöbb jármű

mindazonáltal

kipörgésgátlóval felszerelt.

Minden autóbusz visz magával

egy-egy zsák homokot, arra az esetre, ha

elakadna a jármű: legyen mit a kerekek

elé szórni,

biztosítva-pótolva a tapadási

felületet. Ez a hideg évszak

egészére érvényes

szabály (már novembertől. Ami a

vezetőtér és utastér

fűtését illeti: a

járművek

fűtésrendszerének

átvizsgálását és

javítását folyamatosan

végzik az MVK-sok, a szemléken

és az úgynevezett

futójavítások keretében.



Ellenőrzik a

felsővezetéket

És végül (de nem

utolsó sorban) a

villamos-hálózatról.

Ennek felsővezetékeit, azok

feszességét külön

egység ellenőrzi, a

felsővezeték-szerelő

csoport, és

amennyiben szükséges,

meglazítják a

kábeleket (lásd fémek

összehúzódása

hidegben). Erre azért van

szükség, hogy a fizika

törvényei szerint

megrövidülő vezetékek

nehogy elszakadjanak.


(JLI)


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában