A porckopás és annak megelőzése a mindennapokban

Akt.:
A porckopás és annak megelőzése a mindennapokban
Visszatérő térdfájás kínozza, és ez a mindennapi tevékenységeire is rányomja bélyegét? Gondot okoz a lehajolás, és ezt a házimunka végzésének nehézségein is megérzi? A krónikus betegségekkel együtt élők pontosan tudják, hogy mennyi kellemetlenséggel járnak együtt azok a tünetek, amelyek rendszeresen visszatérve fejtik ki hatásukat az életminőségre.

Bár a porckopás elsősorban a 35 év felettieknél szokott előfordulni, de ez korántsem jelenti azt, hogy a fiatalok körében ne adódnának olyanok, akik a kopásos ízületi gyulladás tüneteitől szenvednének.

A háttérben az egészségtelen életmód és a genetika mellett az ízületek túlterhelése is állhat, ám a tünetek csillapításához sokszor elegendőnek bizonyul, ha néhány alapvető szokáson változtatunk. Az izuletor.hu csapata szerint is rendkívül fontos a rendszeresen végzett testmozgás körültekintő megválasztása, hiszen ezzel nem csak a sportsérüléseket kerülhetjük el, de a porckopás fájdalmas tüneteit is.

A genetika is okolható!
Bár elsősorban az életmód porcok egészségére gyakorolt hatását szokták a szakemberek hangsúlyozni, de tény, hogy genetikai okok is állhatnak a porckopás megindulásának hátterében. Ha az ízületek túl lazák, vagy kóros mozgathatóság jellemzi azokat, akkor növekszik az ízületi gyulladás megjelenésének kockázata. Hasonló a helyzet akkor is, ha a csontok és az ízületek kapcsolódási pontjainál tapasztalhatóak deformitások, vagy ha az ízületek a normálisnál hajlékonyabbak. Ilyen esetekben nincs mást tenni, mint odafigyelni az egészséges életmódra, és az állapotnak megfelelő testmozgás mindennapokba illesztésére, melynek segítségével nem csak az általános közérzet lesz sokkal jobb, de az ízületek és csontok is erősíthetőek.

Kerülendő a túlterhelés!
Profi sportolóknál gyakran elő szokott fordulni, hogy a rendszeres túlterhelés következtében alakulnak ki olyan ín-, és ínszalagsérülések, amelyek idővel a kopásos folyamatok felgyorsulásában is szerephez jutnak. Azonban nem kell ehhez az élsport világában mozgolódni, elég, ha csak a munkavégzésből, vagy a mindennapi tevékenységből adódóan fokozott terhelésnek vannak kitéve a porcok, ilyenkor ugyanis bárkinél korosztálytól, foglalkozástól és nemtől függetlenül kialakulhat a porckopás. Meggondolandó tehát, hogy mennyire vesszük igénybe térdünket, csípőnket cipekedés, kerti munkák, vagy lépcsőzés során. Hasonló a helyzet a testmozgással is, hiszen ha azt nem edzettségünknek és általános egészségügyi állapotunknak megfelelően választjuk meg, akkor ezzel a porckopás megjelenését kockáztatjuk.

Az ülőmunkát végzők fokozottan veszélyeztetettek!
Az irodai munkavégzés napjaink természetes velejárója, ám a monitor előtt, szinte mozdulatlanul eltöltött órák bizony nem maradnak nyomtalanok egészségügyi állapotunkat illetően sem. Az ízületi betegségek és a porckopás nagyobb gyakorisággal jelenik meg azoknál, akik ülőmunkát végeznek, ezért rendkívül fontos, hogy az előttünk álló feladatok ellenére is álljunk fel időnként, mozgassuk át végtagjainkat, sétáljunk egyet. Nem mindegy, milyen asztalt és irodai széket használunk, de azok beállítására is érdemes fokozott figyelmet fordítani. A térdek és a karok derékszögben behajlítva álljanak, és támasszuk alá derekunkat, akár egy kispárnával, vagy törölközővel, így a derék-, és gerincfájdalmak megjelenésének kockázatát is minimalizálhatjuk. Ami mindezeknél is fontosabb, az az aktív életmódra és a rendszeres testmozgásra való odafigyelés, mellyel több-kevésbé ellensúlyozhatjuk az ülőmunka hátrányait.



0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter

A kommentelés opció, a jó magaviselet kötelező! Moderációs elveinket itt olvashatja .






hirdet�s