2011.04.15. 21:46
Nem a riogatást szolgálja
<p>Miskolc - Olvasónk azt vetette fel: miért épp a Búza téren mérik a város levegőszennyezettségét?</p>
Olvasónk felvetette: nem félrevezető-e, hogy az egész város levegőtisztaságára (-szennyezettségére) vonatkozó adatokat épp Miskolc legforgalmasabb, legszennyezettebb pontjának mérőállomásán nyerik? Ő úgy gondolja, mérhetnék több ponton (például az Egyetemvárosban, a Papírgyárban is), aztán átlagolnák. Így, úgy véli, reálisabb volna a kép, s nem ijesztenénk el a várostól az „idegeneket”.
Nem is lehet áthelyezni
Kérdéseinkkel az Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőséghez fordultunk. A dr. Kopácsi Éva igazgatól kapott válaszból kiderül: a felügyelőség 2002-től vette át üzemeltetetésre az illetékességi területén levő, az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat (OLM) részét képező monitorállomásokat, melyeket korábban az ÁNTSZ telepített és üzemeltetett.
"Az 1993-ban telepített Búza téri monitorállomás egyike a felügyelőség által üzemeltetett, EU-nak bejelentett mérőpontoknak. Az Uniónak bejelentett állomások áttelepítése mindaddig nem lehetséges, amíg 3 egymást követő évben az állomás által rögzített különböző komponensek mért koncentrációértékei túllépést mutatnak. Így a Búza téri állomást akkor sem állna módukban áttelepíteni, ha azt szakmai megfontolások indokolnák.”
A felügyelőség 2002-ben 4 üzemelő monitor állomást vett át Miskolc város területén, melyek közül jelenleg 3 üzemel. (A Mányoki útit 2008-ban minisztériumi döntés alapján átadták az ATI-KTVF-nek.)
Előírás szerint
A levél idézi a vonatkozó tövényi előírásokat, amelyek alapján rendkívüli levegővédelmi intézkedéseket kell tenniük, s amelyek előírják, hogy a tájékoztatási és riasztási küszöbértékek túllépéséről, valamint azok megszűntéről az érintett lakosságot tájékoztatniuk kell „a rádió, televízió, nyomtatott sajtó, internet útján, vagy a helyben szokásos tájékoztatási módon”. A citált jogszabályok alapján kiderül: a felügyelőség törvényesen jár el, amikor (egyébként minden minden esetben) két monitor állomás adatait veszi figyelembe ha Miskolc önkormányzatát tájékoztatja a tájékoztatási vagy riasztási küszöbérték túllépéséről. Az önkormányzatnak pedig a meteorológiai előrejelzés alapján van mérlegelési jogköre a szmoghelyzet elrendelése szempontjából.
Idézzük a záró mondatot: „Megjegyezzük, hogy a korábbiaknál gyakoribb lakossági tájékoztatás ebből ered, melynek nem a riogatás, hanem elsősorban a megelőzés a célja, főleg a légzőszervi betegségben szenvedők érdekében.”
- ÉM-SzK -
Visszapillantó: tények és okok |
A válaszadó megjegyzi: 2010, illetve 2011 telén előfordult tájékoztatási illetve riasztási helyzetekben az esetek többségében országos szintű volt a levegőminőség-romlás, a elsősorban a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt. "Tényként kell azonban kezelni, hogy a levegőminőség romlását elsősorban a szállópor koncentrációjának növekedése okozta, amely valamennyi, a Sajó-völgyében üzemeltetett mérőállomásra igaz. A növekedés elsősorban a lakossági tüzelés megváltozására vezethető vissza. Egyre többen térnek át ugyanis szilárd tüzelésre, elsősorban olcsóbb, rosszabb minőségű tüzelőanyagok felhasználására, valamint jelentősen megnőtt az illegális hulladékégetések száma is.” |
Joghelyek |
A monitorállomás telepítésének szabályait korábban a 17/2001 (VIII. 3.) KöM rendelet, jelenleg pedig a 6/2011 (I.14.) VM rendelet határozza meg. |