Magyarország

2012.11.08. 13:58

Nyelvtudásért Egyesület: a nyelvstratégia céljainak többsége belátható időn belül nem valósítható meg

Budapest, 2012. november 8., csütörtök (MTI) - A Nyelvtudásért Egyesület szerint a nyilvánosságra került nyelvoktatási stratégiában a hatékonyságjavítás érdekében megjelölt általános célok egy része támogatható, többségük azonban belátható időtávon belül nem valósítható meg, mert hiányoznak hozzájuk az anyagi források, és a közoktatásban folyó nyelvtanítás mélyebb problémáinak valódi feltárása is.

Budapest, 2012. november 8., csütörtök (MTI) - A Nyelvtudásért Egyesület szerint a nyilvánosságra került nyelvoktatási stratégiában a hatékonyságjavítás érdekében megjelölt általános célok egy része támogatható, többségük azonban belátható időtávon belül nem valósítható meg, mert hiányoznak hozzájuk az anyagi források, és a közoktatásban folyó nyelvtanítás mélyebb problémáinak valódi feltárása is.

A szervezet MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: az angol helyett a német nyelv oktatásának erőltetése joggal kavart vihart a nyelvtanárok és szülők között egyaránt. Az, hogy mindez "nyelvpedagógiai szempontból javasolt" lenne, igazi szakmai abszurd, állítják a nyelvtanárok.

Rámutatnak: a sikeres nyelvtanulás záloga elsősorban a diákok megfelelő motivációjában, a sikerélményben, továbbá a tanultak hasznosságának megélésben rejlik. Azt pedig, hogy a német az angolnál "komplexebb nyelvtani struktúrájú" lenne, mint a tervezet érvelésében olvasható, nyelvész szakértők nehezen értelmezhető, szakszerűtlen állításnak tartják.

A német nyelv erőltetésénél is aggasztóbb, hogy a tervezet új "speciális nyelvi érettségi" kidolgozását ígéri, ám nem jelöli meg, mi indokolná ezt, miben igényel a jelenlegi érettségi rendszer változtatást, ahogy azt sem, hogy kik és mikor dolgoznák azt ki. Az új nyelvi érettséginek a tervezet szerinti 2013/14-es tanévvel történő bevezetése kaotikus állapotokat teremtene a középiskolai nyelvoktatásban - fejtették ki.

A közleményben kitértek arra is, hogy a jelenlegi közép- és emeltszintű érettségi rendszerének kidolgozása és bevezetése közel egy évtizedes szakmai munkát igényelt. Azzal, hogy jövőre milyen érettségi vizsgát fognak tenni a tanulók, már legkésőbb az idei tanév elején tisztában kellene lenni a nyelvtanároknak, tanulóknak és szülőknek egyaránt.

A nyelvoktató szakma számos képviselőjével egyetértésben az egyesület szakértői úgy vélik, hogy az általános és középiskolákban nyelvtanulásra fordított jelenlegi óraszám elégséges, hasznosulása azonban kirívóan alacsony. Az, hogy a tervezet a nyelvoktatás hatékonyságának javulását elsősorban a "kötelezően végrehajtandó tanterv" számonkérésétől, és a "rendszeres külső szakmai ellenőrzések, felmérések" tartásától reméli, az egyesület szerint tájékozatlanságot és naivitást tükröz - olvasható a dokumentumban.

Hoffmann Rózsa kedden újságíróknak úgy nyilatkozott: egyelőre nincs napirenden az új nyelvoktatási stratégia, egy munkaanyag készült el. Az oktatási államtitkár tájékoztatása szerint azt tervezik, hogy az angol vagy a német lesz az első két kötelező idegen nyelv a középiskolákban.

Kifejtette: a következő évekre, vagy akár évtizedekre vonatkozó iránymutatást szeretnének majd a kormány elé terjeszteni. Ennek lényege az lenne, hogyan lehet jelentős mértékben fejleszteni a fiatalok nyelvtudását. Ugyanakkor nem "kemény jogszabályokról" van szó, egyes elemek megjelennek a Nemzeti alaptantervben, illetve a kerettantervben - jelentette ki.

Elmondása szerint a sajtóhírekben "sok a valóságos elem és sok a téves interpretáció". Ezek között említette azt az értelmezést, amely szerint a némettel akarnák kezdeni a nyelvoktatást. Ez nem így szerepel a dokumentumban - szögezte le a kereszténydemokrata politikus.

Hoffmann Rózsa kiemelte: azt szeretnék biztosítani, hogy a középfokú oktatásban kötelező érvénnyel folytassák a gyerekek annak az idegen nyelvnek a tanulását, amelyet az általános iskolában elkezdtek. Ez garanciája lenne annak, hogy 9-10 év nyelvtanulás után valóban eljussanak a diákok egy jó nyelvtudási szintre.

A magyarországi középiskolák mindegyikében az angol és a német nyelv az, amit tanítanak, ezért javasolják azt, hogy ez legyen az első két kötelező idegen nyelv - fűzte hozzá.

A kétévente tervezett szintfelmérés hírét megerősítve azt mondta: ez azért fontos, mert ehhez lehet igazítani az iskolai nyelvoktatást.

A stratégia elemei között említette még a szünidőben tervezett intenzív nyelvtanfolyamokat, egyéni tehetséggondozást, idegen nyelvi táborok szervezését.

- MTI -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!