Magyarország

2011.10.26. 07:50

Köznevelési törvény - PSZ: hosszabbítsák meg jövő év március végéig az egyeztetéseket!

Budapest, 2011. október 26., szerda (MTI) - A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint a nemzeti köznevelésről szóló törvényjavaslat érdemi tárgyalásra alkalmatlan, azt javasolják, hogy a tervezettel kapcsolatos szakmai és szakszervezeti egyeztetéseket hosszabbítsák meg jövő év március végéig.

Budapest, 2011. október 26., szerda (MTI) - A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerint a nemzeti köznevelésről szóló törvényjavaslat érdemi tárgyalásra alkalmatlan, azt javasolják, hogy a tervezettel kapcsolatos szakmai és szakszervezeti egyeztetéseket hosszabbítsák meg jövő év március végéig.

A szakszervezet honlapján közzétett összegzés szerint a javaslatból nem lehet megállapítani az intézményrendszer államosításának ütemét, szabályait és következményeit, mert nem kapcsolódik hozzá semmilyen hatástanulmány, végrehajtási ütemterv. Mint írták, a rendszer állami működtetésének költségvetési fedezete nincs meg, ahhoz legkevesebb 350 milliárd forint hiányzik. Nem állapítható meg továbbá, hogy milyen módon működhetnek tovább a többcélú közoktatási intézmények, és nincsenek meg azok a rendelkezések, amelyek garantálják a gyógypedagógiai nevelésben, oktatásban közreműködő intézmények további létét.

Megállapításuk szerint a különbségtétel a fenntartók között ellentétes az alaptörvénnyel. A javaslat a helyi önkormányzatokat kifejezetten hátrányos helyzetbe hozza a többi intézményfenntartóhoz viszonyítva, az egyházakat pedig minden fenntartóhoz képest előnyösebb helyzetbe.

Mint írják, a tankötelezettség idejének csökkentése és az, hogy általános iskolából még a szakiskolába sem juthat be a tanuló felvételi nélkül, egyéni tragédiákat, valamint az ország műveltségi és képzettségi szintjének nagymértékű romlását vetíti előre.

A szakszervezet szerint a gimnáziumokban évente meghatározott keretszámok alapján történne a beiskolázás, és a kormány a Széll Kálmán terv alapján negyven százalékkal csökkenteni akarja a felvehető tanulók számát. A szakiskolai tanulmányok során pedig nem jutna idő az általános műveltségi tartalmak elsajátítására.

Kitértek arra is, hogy a pedagógusok terhei radikálisan nőnek, a kötelező tanítási idő több mint húsz százalékkal emelkedhet. Ez nagyarányú elbocsátásokat vetít előre. Nem nőne a pedagógiai munkát segítők létszáma. A többletmunkáért külön díjazás nem jár, illetményemelés 2012-ben sem lesz. A meglévő gyakorlat, a megszerzett végzettség, a szakvizsga önmagában nem elegendő a belépéshez az új illetményrendszerbe - sorolták kritikai észrevételeiket, amelyek között kitértek arra is, hogy nem egyértelmű a pedagógusok munkaköri kötelezettségeinek meghatározása: nincsenek felsorolva a kötelező óra keretében ellátható feladatok, valamint azok a tevékenységi körök és feladatok, amelyeket a kötelező óraszámmal le nem kötött időben el kell végezni.

Nem világos továbbá a "finanszírozott" pedagóguslétszám meghatározásának a rendje, mivel nincs olyan pontos paraméter, óraszám, amely alapul szolgálna a pedagógus-munkakörhöz kapcsolódó intézményi létszám egyértelmű meghatározásához, a pedagógus előmeneteli rendszerére vonatkozó előírások elnagyoltak.

A javaslatból szerintük az derül ki, hogy megszüntetnék azokat a tanácsadó testületeket, amelyek ez idáig közreműködtek a döntéshozatalban és a miniszteri tevékenység mérlegelésében. Megszűnne így az Országos Köznevelési Tanács, a Közoktatás-politikai Tanács, az Országos Kisebbségi Bizottság, az Országos Diákjogi Tanács, az Országos Szülői Érdekképviseleti Tanács - írták.

- MTI - 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!