2009.10.16. 15:31
Kötelező biztosítás - változik a szabályozás
<p>Változnak 2010. január 1-től a<br /> kötelező<br /> gépjármű-felelősségbiztosítás<br /> szabályai. Az eddigi kormányrendeletet<br /> helyett akkortól már törvény<br /> szabályozza a piacot.</p>
Az egyik legfontosabb változás, hogy
2010-től a biztosítási
évfordulót nem a naptári
évhez kötik, hanem a szerződés
megkötésének
évfordulóján lehet majd
biztosítót váltani, vagy új
szerződést kötni a régi
társasággal. Létrehoznak egy
garancialapot is, amivel egy esetlegesen
fizetésképtelenné
váló biztosítók
fedezetére töltenek fel. A
változásokról pénteken
budapesti
sajtótájékoztatóján
Varga Csaba, a Pénzügyi
Szervezetek Állami Felügyeletének
(PSZÁF) főigazgatója
beszélt.
Ebben az évben október
végétől még a régi
feltételekkel válthatnak
biztosítót, akik más
társasághoz vinnék a
kötelezőjüket, január
1-től azonban több eddigi szabály is
megváltozik. Varga Csaba
elmondta, hogy az egyik legfontosabb
változás az úgynevezett
átkötési időszak
módosulása lesz. Eszerint 2010-től a
biztosítási
évfordulót nem a naptári
évhez kötik, hanem a szerződés
megkötésének
évfordulóján lehet majd
biztosítót váltani, vagy új
szerződést kötni a régi
társasággal. A
társaságoknak azonban továbbra is
október 30-ig kell meghirdetniük a
következő évre vonatkozó
tarifákat.
További változás, hogy
egységes kártörténeti
nyilvántartást vezetnek be, ahol
minden biztosított adatait és bonus-malus
besorolását
nyilvántartanák. Ez az ügyfeleknek
is könnyebbséget jelenthet, hiszen nem az
autósoknak kell majd a
kártörténeti igazolásokat
beszerezni - mondta a PSZÁF
főigazgatója.
A törvény szerint létrehoznak egy
garanciaalapot, amelyet a
biztosítótársaságok
töltenek fel pénzzel. Erre azért van
szükség, hogy ha esetleg
fizetésképtelenné válna az
egyik társaság, akkor is tudják
kártalanítani a biztosítottakat. A
garanciaalapot a Magyar Biztosítók
Szövetsége (MABISZ) kezeli majd.
Meghosszabbítja a törvény az eddigi
30 napos türelmi időt, a
duplájára. Ez azt jelenti, hogy ha az
ügyfél valamiért nem fizeti a
díjat, akkor a biztosító 60 napig
nem bontja fel a szerződést. Viszont a
késedelmi időszakra
díjhátralékot
számíthat fel, ami
társaságonként
változó lehet.
Fontos változás, hogy jövő
év elejétől már a
segédmotor-kerékpárokra és
a quadokra is biztosítást kell
majd kötni.
A törvény a
gépjármű-flottákat is
szabályozza. Januártól minden
flottának minimum öt autóból
kell állnia, és annak
magánszemély nem lehet az üzemben
tartója.