Formula–1

2021.04.04. 19:30

Elkezdődött a cirkusz

Március utolsó hétvégéjén, a Bahreini Nagydíjjal (Bahrain Grand Prix), kezdetét vette az F1 2021-es szezonja. Összegyűjtöttünk néhány tudnivalót és érdekességet, hogy legyen miből csemegézni a következő nagydíjig.

Novák Krisztina

Budapest 20190501 Autósport 2019 Belvárosi autósparádé Nagy futam Max Verstappen Fotó: Földi Imre Nemzeti Sport

Forrás: Nemzeti Sport Archív

Fotó: Földi Imre

Egyre több gokart pálya van megyénkben, valamint országszerte is, és köztudott, hogy szinte minden Formula–1-es pilóta karrierje gokartversenyzőként indult. Ennek köszönhetően elképzelhető, hogy nem kell sokáig várni arra, hogy végre újból magyar F1-es versenyzőnek (Baumgartner Zsolt a 2003-as szezonban a Magyar Nagydíjon debütált a Jordan tesztpilótájaként, mivel Ralph Firman, a csapat versenyzője balesetet szenvedett. Mivel orvosai még az Olasz Nagdíjon sem engedték indulni, ott is Zsolt vezetett helyette, a következő szezonra pedig leszerződött a Minardival. – a szerk.) szurkolhassunk.

Fotó: Nemzeti Sport / forzaminardi.com

Azonban addig, amíg erre várunk, nézzük, mit hoz számunkra az idei Formula–1-es szezon!

A visszafogott, de talán mégis nagy hatású technikai változások, lassuló autók és gumik – ezeket az újdonságokat tartogatja 2021 F1-es technikai és sportszabályzata. Idén is 10 csapat 20 versenyzője méri össze tudását, és az egyik legjobb változás az elmúlt évekhez képest az, hogy idén minden idők legtöbb futamát sikerült besűríteni a versenynaptárba, szám szerint 23-at. Hurrá!

A csapatok és versenyzőik

A Mercedes továbbra is a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltonnal és Valtteri Bottasszal vágott neki a szezonnak. Hamiltont egyébként II. Erzsébet királynő a tavalyi év végén lovaggá ütötte, ezért hivatalos megszólítása mostantól Sir Lewis Hamilton.

Itt éppen hetedik világbajnoki címét ünnepli elválaszthatatlan barátjával, Roscoe-val.

A Red Bull megtartotta Max Verstappent, de új csapattársat igazolt mellé Sergio Perez személyében. A Racing Point idén már az Aston Martin gyári csapataként szerepel. Korábbi versenyzőik közül Lance Strollt maradt a 2021-es szezonra – ami érthető, hiszen a csapat tulajdonosa az édesapja Lawrence Stroll – és mellé a négyszeres világbajnokot, Sebastian Vettelt igazolták le. A McLarennél Lando Norris mellé Daniel Ricciardo érkezett, a Renault csapat Alpine néven folytatja és továbbra is náluk versenyzik Esteban Ocon, akinek csapattársa a nagy visszatérő, a kétszeres F1-es világbajnok Fernando Alonso lett.

A Ferrari megtartotta Charles Leclerc-et és leigazolta mellé Carlos Sainz Jr.-t. Az Alfa Romeo-nál nincs változás, továbbra is a világbajnok Kimi Räikkönennel és Antonio Giovinazzival folytatják, az AlphaTaurinál debütált az újonc Yuki Tsunoda, Pierre Gasly pedig továbbra is a csapatot erősíti. Az amerikai tulajdonba került Williams továbbra is George Russellel és Nicholas Latifivel vágott neki a szezonnak, a Haas pedig a mezőny egyik legérdekesebb párosával, két újonccal, Mick Schumacherrel és Nikita Mazepinnel debütált.

Egy kis kuriózum

Találtunk egy gyermekkori fotókból összeállított tablót az idei szezon versenyzőiről. Felismered, hogy melyik képen melyik versenyző látható?

Bahrein

A bahreini szabadedzéseken és az időmérő edzésen egyértelműen Max Verstappen dominált, be is húzta a pole-pozícitó, tehát az első rajtkockából indulhatott. Az 53. körben megelőzte, az időközben a vezető pozíciót átvevő, Lewis Hamiltont, majd hagyta, hogy visszaelőzze legnagyobb riválisa, mert úgy gondolt, az előzés közben elhagyta a hivatalosan kijelölt pályát, így a FIA úgyis vizsgálatot indít majd és nem akarta így kezdeni a szezont.

Magánvéleményünk: igazán sportszerű volt, de talán túlságosan is. Gondoltátok volna ezt Verstappenről anno, amikor szó szerint bombaként robbant be, kimondottan agresszív vezetési technikájával, a Formula–1-be?

Kimi Räikkönen

Räikkönennek úgy tűnik, nem volt elég a három hetes tesztidőszak, ezért a szabadedzésen tartott töréstesztet.

Ráadásul még a csapatrádió is okozott neki némi problémát…

A mezőny korelnöke (41 éves) ráadásul egy – szemmel láthatóan saját kézzel készített – transzparenssel tudatosította mindenkiben, akinek eddig nem tűnt fel, mennyi ideje tagja a száguldó cirkusznak. Talán így akart pszichés nyomást gyakorolni az ellenfeleire?

Nikita Mazepin

A Haas újonca, Nikita Mazepin hozta az F2-ből már ismert formáját, nem tett lakatot a szájára, amikor a szabadedzésen kicsúszott a pályáról és akkor még nem is sejtette, hogy a versenyen, nem sokkal a rajt után a gumifalban landol.

Érdekesség, hogy a fiatal tehetségek nevelésében már több évtizedes tapasztalattal rendelkező F1-es csapatfőnök, Franz Tost már csak habitusa miatt sem jósol neki nagy jövőt a királykategóriában. Míg az Auto Motor und Sportnak adott interjúban az Alpha Tauri első embere az idény másik két újoncát, Mick Schumachert és a náluk bemutatkozó Yuki Tsunodát nem győzte dicsérni, és (a Ferrari-nevelés Robert Shwartzmannal) a generációjuk legjobbjainak nevezte őket, addig Mazepinről lesújtó véleményt formált.

„Fogalmazhatok brutálisan is, azt mondva: egy tehénből nem lehet tigrist csinálni. Minden azon múlik, hogy egy versenyző mekkora aggyal rendelkezik, és hogy azt az autóba ülve bekapcsolja-e” – jelentette ki. „A hosszú motorsportban töltött pályafutásom során megtanultam, hogy végül csakis azon versenyzők boldogulhatnak, akik intelligensek, tudják, mit miért csinálnak, és ennek megfelelően is viselkednek.”

Tost emiatt nem érzi úgy, hogy Mazepin sok évig fogja zavarni az ellenszurkolóit az F1-ben...

Igaz, hogy nem vagyunk olyan szakértők, mint az Alpha Tauri szakembere, de úgy gondoljuk, nem kellene egyből leírni a forrófejű oroszt. Láttunk már hasonló versenyzőket komoly tényezővé válni az elmúlt évtizedekben. Mi adunk neki egy esélyt.

Mick Schumacher

A legmeghatóbb pillanatot eddig egyértelműen Mick Schumacher egyik ifjú rajongójának köszönhetjük. A kisfiú a csütörtöki hivatalos online sajtótájékoztatón azt kérdezte a Haas újoncától, hogy ki volt a példaképe gyermekkorában, továbbá akkoriban mit gondolt arról, hogy mi lesz a foglalkozása felnőttként.

A fedélzeti kamera felvételéből pedig megtudtuk, mi zavarta meg a versenyzőt az utolsó körben. A tűzijáték. A csapat azonban megnyugtatta, hogy a következő bahreini versenyen már tudják tartani a tempót a mezőnnyel – egyelőre a Haas autója a leggyengébb a mezőnyben –, így ez már nem okozhat neki problémát.

Generációk...

A következő verseny az Emilia- Romagna Nagydíj lesz április 18-án, így addig még a többi pilóta szezonkezdéséről is beszámolunk.

(A borítóképen: Max Verstappen)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában