2025.05.13. 20:00
Véget ér a felhőtlen száguldozás, hatalmas változás jön a KRESZ-ben
A módosítással gátat szabhatnak a jelenleg az egyik, ha nem a legnagyobb veszélyforrásnak az utakon. Az elektromos rollerek lesznek végre szabályozva.
Nem szeretnénk feleslegesen ellentéteket szítani az elektromos rollerek kapcsán, hiszen azokat is lehet felelősen használni. Az viszont, hogy gyakorlatilag jelenleg semmilyen szabály nem vonatkozik rájuk, – maximum a nagyobb teljesítményűekre (pl.: biztosítás) – utat nyit olyanoknak is a használatához, akik nem feltétlen közlekednek megfelelően ezekkel az egyébként rendkívül praktikus és költséghatékony közlekedési eszközökkel.

Fotó: Mogyorósi Zsolt Pipó
Végre hozzányúlnak a KRESZ-hez
Még ha nem is elég gyorsan reagálva, de a törvényalkotók végre megmozdultak, és a KRESZ átírásával komolyan foglalkozva végre gátat szabhatnak a rolleresek jelentette őrületnek. Tele van ugyanis az internet olyan beszámolókkal, képekkel, videókkal amiknél elektromos rolleresek pilótái szenvednek, vagy épp okoznak balesetet, akár komoly sérülést szerezve és anyagi károkat okozva. A hírek szerint azonban 2026-tól véget érhet a teljesen felelőtlen száguldozás és szlalomozás az autósok és gyalogosok között – írja a promotions.hu.
Biciklisek vs rolleresek Miskolcon
Fotók: Mogyorósi Zsolt PipóKét kategóriába sorolnák az elektromos rollereket
A KRESZ a következő évtől két kategóriába sorolná be az elektromos rollereket, és azok használóit. Az más kérdés, hogy mennyire tudják majd a hatóságok ellenőrizni és betartatni a szabályokat az elektromos rollerrel közlekedőket tekintve.
A kategorizálás lényege a kis és nagy teljesítmény.
- A kis teljesítmény felső sebességhatára 25 kilométer/óra lesz, bár 20-nál többel lakott területen belül, közúton sem haladhatnak, valamint a járdán már csak 10-el. Tizenkét éves kortól lehet legálisan közlekedni ezzel a járművel, de az első két évben, tehát 14 éves korig csak rendszeresített kerékpáros sisakkal a hatásos védelem érdekében.
- A nagy teljesítményű elektromos rollerek felső sebességhatára 45 kilométer/óra lehet. Csak az az állampolgár használhatja a forgalomban, aki már betöltötte a 14. életévét, és a további fontosabb szigorítás révén a segédmotorokra vonatkozó szabályok érvényesek rájuk. Szerencsére 2026-tól már a járdára sem lesz ezekkel a kategóriájú gépekkel szabad felmenni, csak úttesten vagy lakott területen kívül kerékpárúton csökkentett sebességgel közlekedhetnek, valamint csak kötelező biztosítással – írja a promotions.
Mit mond erre a borsodi autós, mit mond a borsodi elektromos rolleres?
Szerintem teljesen indokolt, hogy szabályozzák a rolleres közlekedést, egyesek járdán száguldanak, mások az úttesten lavíroznak, közben se rendszám, se bukó, se biztosítás, mégis nagy tempóval közlekednek, főleg az elektromos rolleresek. Minimumnak tartom a KRESZ vizsgát, sebességkorlátozás szerintem alap kéne legyen, például 20 km/h a városban bőven elég, és jó lenne kijelölni a közlekedési zónát is. A közlekedés minden résztvevőjének kell tudnia a KRESZ-t, akár gyalogosként, biciklisként, rolleresként vagy autósként van jelen. Ha már gyerekkorban tanítanák alapokat, sokkal természetesebben épülne be a fejekbe a szabálykövetés és az egymásra figyelés. Mondjuk az iskolai tananyagba simán beférne egy életszerű közlekedési oktatás, nem csak elmélet, hanem mondjuk szimulációk, kis pályák, gyakorlati példák. Nem csak a „stop” tábla jelentéséről kéne beszélni, hanem arról is, hogy mi történik, ha valaki leszalad a zebrára telefonozva, vagy miért veszélyes az, ha a rolleres nem néz körül. Mi történik olyankor, ha egy rolleres megrongál egy autót egy forgalmi baleset során és nincs biztosítása, most úgy tűnik, hogy kicsi rá az esély, de az egyik kolléganőmmel megtörtént...
– nyilatkozta Ujjné Tolnai Kármen, miskolci autós.
Igazából nekem csak azokkal van bajom, akik totál részegen használják az elektromos rollert, az út közepén mennek, mint a hülye, nem számít, hogy forgalommal éppen szembe, ráadásul vannak egy rolleren akár 3-an is. Aki felelősen használja, az egyáltalán nem okoz gondot
– mondta Rákosi László, taxisofőr.
Rendszeresen használjuk ezt a közlekedési eszközt az egyértelmű előnyei miatt. Igazából ez a változtatás, szabályozás rendben van, de engem nem annyira érint, mivel kis teljesítményű rollerem van, amit eddig is a biztonságos közlekedésnek és szabályoknak megfelelően használtam
– nyilatkozta Tóth Zsolt, miskolci rolleres.
Az elektromos bicajok egyébként szerintem még gyorsabban is tudnak menni, azokkal meg nem foglalkozik senki. Szerintem azzal is kellene
– tette hozzá.
Igazából rendben lenne, de azt nem értem, hogy amikor a kocsik közé vagyok kénytelen szorulni, mert csak ott van lehetőség menni, akkor miért korlátoznának le 20 kilométer/órára. Miskolcon az a baj, hogy nagyon kevés a kerékpárút, ami meg van, az sem egy eléggé kiépített hálózat, mindkét vége gyakorlatilag a semmiben ér véget
– mondta Nagy Attila, miskolci rolleres.
Én csak kis teljesítményű rollert használtam eddig is és azt is csak béreltet, tehát, ha balesetet okoznék akkor visszakövethető lennék, mert ahhoz, hogy tudjak a bérléshez regisztrálni, le kellett fényképezni a személyit és beküldeni. Nem túlzottan érintenek ezek az új szabályozások, mert járdán eddig sem nagyon közlekedtem, inkább lehetőség szerint csak a bicikliúton
– mondta Tóth Ádám.