Tudósítónktól

2025.05.16. 15:00

Tragédiákkal teleszőtt történetek Cannes-ban

Hetvennyolcadik alkalommal rendezik meg a nemzetközi filmfesztivált. A vetítőtermek sötétjében súlyos emberi drámák zajlanak Cannes-ban.

Tragédiákkal teleszőtt történetek Cannes-ban

Juliette Binoche és Leonardo Dicaprio Cannesban. A francia színésznő a zsűri elnöke, néhány éve a Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál vendége volt

Fotó: AFP

A Croisette-en napfény és csillogás, ezzel párhuzamosan a vetítőtermek sötétjében súlyos emberi drámák zajlanak. Miként a gigászi költségvetésű látványmozik és a minimális pénzből készült művészfilmek is jól megférnek egymással Cannes-ban, úgy az is megszokott, hogy több tízezer eurós ruhaköltemények és még drágább ékszerek vonulnak fel a vörös szőnyegen, miközben a vásznon a nyomor és kilátástalanság olyan mértéke mutatkozik meg, amit jóformán elképzelni sem tudunk. Miközben az itteni sajtó egyik felét az tartja izgalomban, hogy már a fesztivál legelején Heidi Klum miként hányt fittyet az újonnan bevezetett dress code-ra és húzott méteres virágos uszályt maga után a vörös szőnyegen, a másik fele a versenyfilmekről cikkezik lázasan. 

Cannes
Mascha Schilinski és Hanna Heck német színésznő beszélnek filmjükről egy sajtótájékoztatón Cannes-ban
Fotó: AFP

Cannes: nem sok a vidámság

A hivatalos versenyprogram eddig nem sok vidámsággal kecsegtetett bennünket. Mascha Schilinski Sound of Falling című filmje ugyanazon a farmon játszódik és egy család történetét mutatja be négy generáción keresztül. A tragédiákkal teleszőtt történet hátterében diszkréten ott van a háború, Kelet- és Nyugat-Németország kettéosztottsága, valamint az is, hogy bár a mai generáció mindennapjait már mennyire nem ezek határozzák meg, a személyes tragédiák mégis elkerülhetetlenek. Sergei Loznitsa Two Prosecutors című filmje a sztálini-terror legsötétebb napjait eleveníti fel, nyíltan beszélve a rendszer különös kegyetlenségéről, melynek annyi ártatlan áldozata volt. Miközben ezen sorokat írom, a mellettem lévő teremben éppen Oliver Laxe Sirât című filmjének sajtókonferenciája megy, melyet én a televíziós kivetítő segítségével követek. A film egy a lányát kereső apa kálváriáját mutatja az afrikai sivatagban, ahol a természeti tényezők mellett az országban egyre inkább eluralkodó háborús helyzet is nehezíti az útját.

Tavaly a Barbie című film rendezője, Greta Gerwig vezette a sokak által vitatott döntéseket hozó zsűrit, idén a francia film koronázatlan királynője, Juliette Binoche a zsűri elnöke, aki 2015-ben a Miskolci CineFest vendége volt. A Two Prosecutors tegnapi vetítésén nem messze ültem a zsűri tagjaitól, Binoche volt az, aki a legvégén, a stáblista legutolsó betűjének legördülése után hagyta csak el a termet, ami egyébként a fesztiválokon nem példátlan, sokan így tisztelegnek ugyanis a filmben dolgozók munkája előtt. Azt viszont csak egy hét múlva tudjuk meg, hogy melyik film viszi haza idén az Arany Pálmát.

Váró Kata Anna

Cannes, 2025. május 16.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában