2025.04.15. 13:43
A Búza téri dugó lassan túlér a Thököly utcán?!
A dugók a legutóbbi évben-években már megkeserítik a miskolci közlekedők életét is, nap mint nap. Minden autós tudja, melyik utakat, kereszteződéseket kellene elkerülnie a reggeli és a délutáni „műszakváltás” idején, de a város szerkezete miatt erre nemigen van lehetőség. A dugó a Dózsa György–Vologda vonalat sem kíméli, különösen esős reggelen.

Dugóban rostokolva az északi tehermentesítőn...
Fotó: Balogh Attila
A rossz hír az, hogy már baleset vagy például kátyúzási munkák sem szükségesek ahhoz, hogy a megyeszékhely frekventált pontjain végletesen elakadjon a gépjármű-forgalom. Kedden délelőtt információink szerint jószerivel semmi ilyesmi nem zajlott; eltekintve az olvasók által említett Szentpéteri kapui koccanástól. A dugó ma már „természetes” velejárója miskolci mindennapjainknak...

Fotó: Balogh Attila
Dugó: két-három-tíz fázis a lámpánál
A még rosszabb hír: lehet ez még tragikusabb. Lehet? Vajon ha napjainkban a Búza tértől gyakorlatilag a Thököly utcáig, azaz a Győri kapuig ér a feltorlódott kocsisor, amely a munkakezdés időszakában szeretne keresztülhaladni a város belső övezetén (Sajószentpéter, a Zsolcai kapu, netán a Vörösmarty lakótelep vagy az Avas irányába), annak szimpla hétköznapokon is minden csomópontban legalább 2-3 piros lámpát kell kivárnia. Ha pedig esik az eső, mint a mai napon – akkor inkább tízet vagy még többet.

Fotó: Balogh Attila
Amit megoldásnak hiszünk, az sem lenne megoldás
A kocsisor tehát, amint jelen cikkünk fotói – amelyeket munkatársunk készített (mobiltelefonnal), a kocsiban ülve, szélvédő mögül, maga is elakadván a vologdai dugóban – mutatják, a Szent Anna templom mögötti zebrától nézve előre és hátra is „a végtelenbe” nyúlt: azaz ameddig a szem ellát. A Thököly utca vonala, a Kőporos tízemeletes ház látható a nyugat felé néző képeken, keleti irányban pedig a Vologda–Ilona utcák kereszteződése. A templomdombról leérni mintegy 10-15 percbe telt, anélkül hogy különösebb ok látszott volna az autóforgalom elakadására. A dugó „természetesen” folytatódott tovább a Dózsa György útig, majd tovább a Szemere utcáig, aztán a Miskolc Plaza sarkáig. Onnan nagyjából a „szokásos” rendben lehetett hajtani a Búza téren át, így a Zsolcai kapu felé is; a Búza téri lámpák meglehetős biztonsággal osztják el és engedik át a nagyvárosi kocsitömeget. De mi lesz feljebb, mi lesz a kevésbé optimalizált forgalomirányítással rendelkező útszakaszokon, csomópontokban? Többek között az északi tehermentesítő kiszélesítése is szóba került az utóbbi években az önkormányzati tervezgetésben, ugyanakkor tudható, hogy a városházi szakemberek (építészek és közlekedésmérnökök) megalapozott szakvéleménye az, hogy helytelen volna tovább növelni a belvárosi úthálózat áteresztő-képességét. Merthogy az – mutatják a nemzetközi példák – sohasem megoldják és megszüntetik a dugó-problémákat. Hanem ellenkezőleg: bevonzzák szűk belvárosba a közúti forgalmat és hosszabb távon csak erősítik a végül megoldhatatlannak bizonyuló havária-helyzetet...

Fotó: Balogh Attila
A tervezzukmiskolcot.hu (a korábbi Részvételi programot kiszolgáló) önkormányzati honlapon olvasható összefoglaló a 2023-as társadalmi egyeztetésről:
Városi Est 3: Hogyan épül fel a városi közlekedés rendszere?
Akkor egy kérdőívvel mutatták be a kínálkozó kérdéseket és kerestek a városlakók által adandó válaszokat:
Városi Est 3: Autókat a belvárosba vagy ki az autókkal a belvárosból?
Egy sokat mondó illusztráció a fenti idézett felmérésből:
