2025.03.24. 20:00
Kétszer annyi gép, vagy dupla műszak, de május végéig itt kell tartson az M30-as felújítása
Már több mint egy éve lezárták az autópálya-szakaszt, de talán látszik a fény az alagút végén. Az M30-as autópálya Szikszó és Miskolc közötti része az átadás után alig több mint egy évvel megsüllyedt. Az öt milliárd forintra becsült újjáépítési munkálatokat az osztrák kivitelező, a Strabag végzi saját költségén. Mutatjuk, hol tart a javítás és mit tesznek a határidők megtartásáért.

Ha kell megduplázzák a munkagépeket, vagy a műszakokat, de az ütemtervet tartani kell az M30-as újjáépítésénél
Fotó: Vajda János
A 2021 októberében átadott M30-as autópálya-szakaszon súlyos kivitelezési hibákra derült fény, amelyeket most különleges műszaki megoldással orvosolnak. Lázár János építési és közlekedési miniszter év eleji miskolci látogatásán beszélt először hivatalosan a problémáról. Elmondta, hogy a rosszul elvégzett munka miatt az érintett szakaszt teljes egészében újra kell építeni.

Fotó: Vajda János
Speciális megoldással javítható a M30-as autópálya megsüllyedt része
Ez egy garanciális útszakasz, az egész M30-as autópálya garanciális. A Strabag elrontotta a kivitelezést, és felelősséggel tartozik ezért. A javítás legalább négy-öt milliárd forintba fog kerülni
– fogalmazott akkor a miniszter. A bontási és javítási munkák február 17-én indultak meg, éppen akkor, amikor Szikszón lakossági fórumot tartottak az ügyben. Lázár János miniszter a lakossági fórumon is megerősítette a fentieket, sőt, vállalta, hogy megpróbálják enyhíteni a megnövekedett forgalom miatt folyamatosan közlekedési dugókkal küzdő arnóti körforgalom terhelését, illetve a kompenzációt kapnak azok, akik nem tudják használni a lezárt autópálya szakaszt.
Kibővítették az arnóti körforgalmat
A lezárás miatt megnövekedett forgalom főként az arnóti körforgalmat terhelte meg, amely gyakori dugókhoz vezetett.
A miniszter Szikszón ígéretet tett arra, hogy enyhítik a térségben élők közlekedési nehézségeit, illetve azok, akik nem tudják használni az autópályát, kompenzációra számíthatnak.
Lázár János gyorsan intézkedett, arról, hogy mekkora kedvezményt kapnak a borsodi autósok a jövő évi autópálya-matrica árából, a boon.hu is beszámolt. Az arnóti körforgalom bővítése pedig rekord gyorsasággal, a vállalt határidő előtt tíz nappal elkészült, ahogyan arról alábbi cikkünkben is olvashattak.
Több mint hétszáz vasbeton cölöp készül
A kibővített arnóti körforgalom átadásán részt vett Pántya József, út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkár, aki az eseményen beszámolt arról, hogyan állnak az M30-as autópálya javításai munkálatai.
Február 17-én – pont, amikor Szikszón volt az esettel kapcsolatban lakossági fórum – vonult fel a Strabag kijavítani a töltéscsúszást. Az azóta eltelt időszakban mintegy 35 ezer köbméter töltést bontottak el. 755 vasbeton cölöpöt kell a töltés alá elhelyezni. Ez az a műszaki megoldás, ami megfelelő állékonyságot biztosít majd a töltés visszaépítését követően.
A közelmúltban a boon.hu is beszámolt arról, hogy haladnak a munkálatok a megsüllyedt autópálya-szakaszon. Exkluzív fotókat, videót is talál az alábbi cikkünkben.
Ezekből a cölöpökből péntekig tíz darab készült el az államtitkár tájékoztatása szerint. Pántya József azt is hozzátette, hogy a március 24-i héten további 15 ezer köbméter töltés elbontása és ötven vasbeton cölöp elkészítése a feladat.
Május végéig az összes cölöpnek a földbe kell kerülnie, ezt a vállalkozó, ha kell kétszer annyi cölöpverőgéppel, vagy a műszak megduplázásával, de vállalta. Ezután megkezdődik a töltés visszaépítése, így az autópálya-szakasz a vállalt határidőre el fog készülni.