Figyelem!

2025.03.26. 11:45

Vezethessenek járművet a 70 év felettiek vagy sem - az utca emberét kérdeztük

Új, jelentős változásokat tervez az Európai Bizottság. Szigorítanák a 70 év feletti sofőrök jogosítványának meghosszabbítására vonatkozó szabályokat.

Az idősek jogosítványának meghosszabbítása az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kapott, különösen az Európai Unió közlekedésbiztonsági célkitűzései miatt. Felvetődött annak a lehetősége, hogy az idősebb sofőröknek ismételten le kellene tenniük az elméleti és gyakorlati vizsgát is, de ezzel kapcsolatban még nem született végleges döntés.

jogosítvány
Szigorítás jöhet az idősek jogosítványával kapcsolatban (A kép illusztráció)

Jogosítványszerzés Magyarországon

Magyarországon jelenleg az alábbi feltételek mellett lehet jogosítványhoz jutni:

  • betöltött 17. életév
  • orvosi alkalmassági
  • alapfokú iskolai végzettség
  • 28 tanórás elméleti képzés, amely KRESZ-vizsgával zárul
  • gyakorlati képzés ami 29 tanórából és 1 vizsgaórából áll (egy tanóra 50 perc)
  • sikeres elsősegélynyújtási vizsga

Jelenlegi szabályozás Magyarországon

Hazánkban a jogosítvány érvényessége életkorhoz kötött. Amennyiben az orvosi vizsgálaton egészségügyileg alkalmasnak állapítanak meg, akkor az életkor szerint a következő határidőkig hosszabbítják meg a papírunkat:

  • 50 éves kor alatt 10 év
  • 50-60 éves kor között 5 év
  • 60-70 éves kor között 3 év
  • 70 éves kor felett 2 év

Jelenleg itthon az idős sofőrök kétévente kötelesek részt venni orvosi vizsgálaton, viszont az uniós tervek szerint ennél gyakrabban és részletesebb ellenőrzéseket írhatnak elő. Felvetődött annak a lehetősége is, hogy újra le kell tenniük az elméleti és a gyakorlati vizsgát is, bár végleges döntés még nem született, jelenleg is tárgyalják – írja a bpiautosok.hu. Az idősek jogosítványa megosztja a közvéleményt.

„Nagyapám már bővel 70 felett van, de még mindig jól vezet, ettől függetlenül szerintem jó lenne, ha legalább az egészségügyi alkalmasságot gyakrabban és felelősebben vizsgálnák az időseknél” – nyilatkozta portálunknak Kovács Ágnes, miskolci sofőr.
„Én teljesen kivagyok néha a lassú, idős sofőröktől. Futárként dolgozom, sokat vezetek, közben sietek. Gyakran fordul elő, hogy olyan utakon, ahol bizonyos okok miatt nem lehet előzni, felmegy bennem a pumpa, mert 40-el mennek előttem az 50-es tábla ellenére is. Szerintem azt is büntetni kéne, ha valaki ilyen módon akadályozza a forgalom dinamikus haladását” – mondta Oláh Máté, ételfutár.
„Szerintem jó ötlet, szigorítsák csak, és akkor talán nem lesznek ilyenek, hogy például a körforgalomban jönnek szembe az emberrel…” - nyilatkozta portálunknak Tóth Péter.

Nem csak az idősekre kellene gondolni

A helyzet az, hogy nemcsak az idősebb sofőrök jelenthetnek problémát az utakon.

 Egy friss jogosítvánnyal rendelkező fiatal is legalább olyan kockázatot jelenthet az utakon. A tanulóvezetőknek évek óta nem tartanak rutinpályás órákat és még külön vizsga sincs már belőle.

Egyik nap még ellenőrzött körülmények között vezetnek, másnap pedig beülnek a család 300 lóerős autójába és balesetet okoznak, mert fogalmuk nincs róla az oktató Swiftje után, hogyan kell reagálniuk, ha megcsúszik az autó.

Egy tanpályás, műgyantás, vezetéstechnikai tréning után legalább már emlékképük lenne arról, mit jelent az ellenkormányzás, mi is valójában a satufék, miért veri a talpukat az ABS, és még lehetne sorolni – írja a vezess.hu 
Erre például teljesen jó megoldás lehetne, ha mondjuk 150 lóerőnél erősebb autót nem lehetne kezdő jogsival vezetni, ami minimum 2 év.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában