2025.02.07. 06:00
Téged is zavar, ha ezt csinálják az autósok Miskolcon? Megnéztük, mit ír a KRESZ
Elől világít, tehát látszom. Ezt hiszik sokan a menetfény használatáról, pedig közel sem így van.
Az újabb autókban már szabványként van nappali menetfény, ami magától fel is kapcsol. Ez azért problémás, mert sokan elfelejtik miatta felkapcsolni a fényszórót, holott ez nem segít észre venni minket a körülöttünk közlekedőknek.

Fotó: BOON
A KRESZ előírása a jármű kivilágításáról
A forgalomban résztvevő járműveket éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. A nappali menetfény nappal, jó látási viszonyok között bárhol használható, automatikusan kapcsolódik be gyújtáskor, és a helyzetjelző vagy tompított fényszóró felkapcsolásakor elalszik. A tompított fényszóró használatát azonban nem helyettesíti a felkapcsolt nappali menetfény, hiszen funkciójukat tekintve nem az a feladatuk, hogy megvilágítsák az utat a járművezető előtt, hanem hogy láthatóvá tegyék a járművet a többi közlekedő számára. A tompított fényszóró használata korlátozott látási viszonyok között és éjszaka lakott területen belül és kívül is egyaránt kötelező.
Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják, mint például a jelenlegi erősen ködös, párás időjárás. Nem szabad használni ködlámpát nagy forgalomban, lassú haladáskor, különösen akkor, ha folyamatosan haladnak mögöttünk!
- írja a police.hu.
Miért rossz, ha csak nappali menetfényt használunk?
Az a probléma, hogy a nagy kényelemben elfelejtünk dolgokat, hiszen mint például akár az irányjelzésnél is, az ember megszokásból cselekszik. Ha gyakran nem tesszük ki az indexet, mert „minek azt, ha nincs kinek jeleznem, most úgy sem lát senki”, akkor bizony akaratlanul is elő fog fordulni, hogy akkor is megfeledkezünk róla, amikor szükséges lenne rá. Igaz lehet ez a gyújtáskor automatikusan felkapcsolódó menetfényre is, miután az ég fennáll, a lehetőség, hogy megfeledkezünk a „többiről”.
Fontos észben tartani, hogy ugyan a tompított fényszóró használata lakott területen belül nem kötelező, de senkit nem zavarunk, ha használjuk. Nem hogy nem zavarjuk a többi autóst, de segítünk vele nekik, illetve egymásnak. Azzal ugyanis, hogy ha felkapcsoljuk a tompítottat nappal, jó látási viszonyok között is, sokkal észrevehetőbbé válunk. Messziről látszik például, hogy közlekedő, vagy parkoló jármű-e a miénk. Mi nem fogunk jobban látni tőle, de minket jobban látnak. A rendőrségnek van is egy ide kapcsolódó találó idézete: „Látni és látszani, láthatóság egyenlő biztonság”.
Olvasóinkat kérdeztük, ők hogyan állnak ezzel a kérdéssel
Nekem egy régebbi autóm van, egy 93-as évjáratú Daewoo, amiben nincs túl sok elektronika. Természetesen manuálisan állítható/kapcsolható minden, ezért a világítást is én kapcsolom fel, nyilván a látási viszonyoknak megfelelően. Egyébként mindig tompított fényszóróval járok a városban is, akkor is ha süt a nap, mert én is szeretem ha használja a többi autós, mivel hamarabb észre vesszük, jobban látjuk egymást
– mondta portálunknak Bertók Ádám, ételfutár.
Oláh Máté, miskolci sofőr így nyilatkozott:
Igen, valóban felkapcsol magától a menetfény indításkor. Viszont ahogyan az is automatára van állítva, a tompított fényszóró is, ezért nem kell hozzányúlnom egyik kapcsolóhoz sem. Ráadásul nagyon jól működik, ha már csak egy kicsit beborul az ég, azonnal felkapcsol magától a tompított fényszóró is.