2025.02.07. 17:30
Mutatjuk, mikor nem működik jól az ABS: ezen a felületen szinte hatástalan
A mai modern autókban már elengedhetetlen felszerelés az Anti-lock Braking System (ABS). Nagy szerepet játszik ugyanis a fékezés hatékonyságának növelésében és az autó irányíthatóságának megtartásában. Az ABS rendszernek rengeteg előnye van, de van, ami rajta is kifog. Mutatjuk...
Az ABS (Anti-lock Braking System) rendszer célja, hogy megakadályozza a kerekek blokkolását erőteljes fékezés közben. Érzékelői folyamatosan monitorozzák a kerekek forgási sebességét, amikor a fékpedálra nagy nyomást helyeznek. Amint bármelyik kerék hajlamos lenne blokkolni, ez a rendszer egy rövid ideig csökkenti a fékerőt azon a keréken, majd újra alkalmazza azt – írja a sharemouse.hu. Ez a gyors ki-be kapcsolás biztosítja, hogy a kerekek ne blokkoljanak, ami lehetővé teszi az autó irányíthatóságának megtartását.

Fotó: Nagy Norbert
Az ABS előnyei
Az ABS rendszer első sorban a csúszós útfelületeken hatékony. A féktávolság rövidebb, így csökken a balesetek kockázata. Ezen kívül lehetővé teszi a sofőr számára, hogy megőrizze az irányítást az autó felett fékezés közben, a gépjármű stabil és kormányozható marad. Csökkenti a baleset kockázatát, mivel a járművet hatékonyabban lehet lefékezni és irányítani.
Lehetséges hiba
Az ABS rendszer alapvetően megbízható és hatékony, de természetesen léphetnek fel meghibásodások. Fontos információ, hogy például egy ABS kocka hiba esetén nem mindig gyullad ki a hibajelző lámpa, csak érzékelhető jelekből lehet megállapítani a problémát, például beesik a fékpedál, lent fog a fék, szivárog a fékfolyadék.
Csúszós faleveleken kb. hatástalan
Az ABS nem elsősorban arról szól, hogy hamarabb megálljon az autó, hanem hogy egy vészfékezésnél folyamatosan irányítható maradjon. Régi autóknál ha nyomsz egy satut, akkor tehetetlenül csúszol előre tovább, kormányzás nélkül. Egy ABS-es autóval alapból hosszabb a fékutad, de végig irányítható marad a jármű egy vészfékezés során is
– mondta Székely Róbert, autószerelő.

Fotó: Pezzetta Umberto
Csúszós faleveleken fékezni gyakorlatilag olyan, mintha tükörjégen autóznál. Ha nagy tempóban fordulsz a kanyarban, akkor is simán eldobja, vagy egy vészfékezés esetén is ugyan olyan, mintha jégen próbálnál megállni, ez pedig ABS-es autóval is ugyan úgy problémás
– tette hozzá.