2025.01.22. 20:00
Változik a KRESZ, 150-el is repeszthetünk majd?
Akkor is elsőbbséget kell adni a gyalogosnak, bicajosnak, ha nincs neki!? A KRESZ módosításai alapjaiban fogják megváltoztatni a közlekedést.

Módosulni fog a KRESZ. (A kép illusztráció.)
Fotó: Vajda János
Nagy változások léphetnek életbe hónapokon belül a KRESZ-ben. Ezek közül vannak olyanok, amiknek örülnek az autósok, motorosok, de olyanok is, amelyek nem biztos, hogy feltétlen pozitív megítélésben részesülnek a közlekedők részéről. Cikkünkben utána jártunk, milyen módosítások lehetnek és mik a pozitív/negatív hatások.

Forrás: https://www.szuperjogsi.hu/index.php/kresz-teszt/kresz-teszt-gyakorlo-kerdesek-1
Nincs elsőbbsége a kerékpárosnak, gyalogosnak, de akkor is meg kell adnod neki?
Eléggé vitatott téma az a módosítás javaslat, miszerint a gépjárművezetőnek kötelessége megelőzni a balesetet olyan szinten, hogy neki kell kivédenie azt, az effektíve a KRESZ-t nem feltétlen ismerő gyalogosok és kerékpárosok helyett is. Tehát a sofőrnek akkor is fokozottan figyelnie kell a nem gépjárművel közlekedőkre, ha például adott esetben elsőbbsége van.
Motorosjogsi
A másik vitatott és egyben nagyobb horderejű módosítás javaslat, hogy a sima B kategóriás jogosítvánnyal már nem csak 50 köbcentis motorkerékpárt lehet majd vezetni, hanem nagymotort, azaz A1-eset is.
Nagyon nagy a lépcsőfok a moped és a nagy A között. Ez az új szabályozás lehetőséget adna előképzettséget szerezni a nagymotorozáshoz, ami igazából 600 köbcentiméternél kezdődik és sokan vannak azok, akik B kategóriás jogsi után egyből ráülnek ezekre a járművekre, nulla tapasztalattal. A legjobb az lenne, ha a motoros először 50 köbcentissel kezdené a vezetést, utána ülne rá a 125-ösre és miután ezekkel megszerezte a kellő előképzettséget, tapasztalatot, akkor vezetne csak igazán nagy motort. Ha most már lehet majd 125-öst vezetni sima B-s jogsival, az azért jó, mert nem lesz akkora lépcsőfok az 50-esek és a nagymotorok között, így felkészültebben ülhetnek majd rá a 600 köbcentisre
– mondta Bencze Csaba, a Bencze Autósiskola vezetője ennek kapcsán korábbi megkeresésünkre.

Fotó: Cseh Gábor
Követési távolság az új KRESZ-ben
Vélhetően a túl kis követési távolságot is büntetni fogják, ez egyébként több nyugat-európai országban már bevett szokás és a változást vélhetően sokan üdvözlik majd. A tervek szerint 1-2 másodperc lesz az előírás a pillanatnyi sebességhatártól függően, így értelemszerűen városban és kétsávos utakon, gyorsforgalmi utakon, autópályán nagyobb követési távolságot kell majd tartani – írja a hegylakok.hu.
Szabálytalan irányjelzés
A hírek szerint az új KRESZ előírja majd, hogy a kanyarodás előtt legalább 2 másodperccel korábban kötelező lesz jelezni az irányváltoztatási szándékot, amennyiben ezt a forgalmi viszonyok lehetővé teszik.
Sebességkorlátozás
A tervek szerint a 130 km/h-s általános korlátozás megtartása mellett, egyes útszakaszokon 140-el, vagy akár még 150-el is lehet majd közlekedni, ettől pedig az utak áteresztőképességének növekedését és a torlódások csökkenését várják.