2025.01.14. 17:30
Bükkábrány, a község, ahol a lovaglás az évi tanterv része
Rendkívüli segítő program zajlik a borsodi településen. Néhány elhivatott úgy döntött, hogy állatasszisztált fejlesztő foglalkozásokkal támogatja Bükkábrány gyermekeit a köznevelés keretein belül.

Bükkábrány a gyerekek fellegvára lett
Fotó: MW
Néhány ember mert álmodni egy nagyot, és eltervezték, hogy létrehoznak egy mintaprogramot, amely keretében a gyermekek úgy dolgoznak, hogy nem érzik feladathelyzetben magukat, több sikerélményük van, nem szorongnak és az állat jelenlétének köszönhetően jól motiváltak, és magabiztosabbakká válnak. A sors útjai Bükkábrány lankáira vezették a csapatot.

Szerencsére a község önkormányzata partner volt az elképzelésben, így hozzájárultak, hogy az általános iskola melletti területen az egyesület egy 25-ször 25 méteres lovas pályát építhessen. A közösség összefogása kellett a feladatok teljesítéséhez, így jó pár vállalkozó összefogott a nemes ügy érdekében – meséli Vukovich Ákos, a pilot program egyik fő mozgatórugója. Volt, aki anyagilag segített, volt aki eszközökkel és munkával támogatta az összefogást. De miért volt ez ennyire fontos, és hogyan profitálnak ebből a helyi gyerekek?
Mit nyernek a Bükkábrány iskolájában tanuló gyerekek a programmal?
Vukovich Ákos, a projekt főszervezője, a BV Média Bt.-Eleven Média ügyvezetője szerint úgy kell tekinteni ezt a kezdeményezést, mint egy olyan közeget a kicsik számára, ahol játékos környezetben megtanulnak egymással együttműködni, ahol megoldást kapnak a különböző viselkedészavarokra, ahol a foglalkozás kezdetétől elengedhetik magukat, kilépnek a mindennapi stresszből, amit akár az iskola, akár az iskolán kívüli idő jelenthet számukra. A bükkábrányi óvoda nagycsoportja és az általános iskola tanulói vesznek részt jelenleg a mintaprogramban, elsőtől ötödikes osztályig.
Gyakori problémák, amiknél kifejetetten hatékony a mintaprogram:
- Megkésett fejlődés mozgás, beszéd és szocializáció területén
- Idegrendszeri éretlenség
- Magatartásproblémák
- Tanulási problémák
- Pszichés problémák

Bükkábrány iskolásaival szakemberek foglalkoznak
Az együtt töltött időt szakemberek vezetik, kiemelten Gulya Kinga, aki az Iskola Kutyaprogramért felelős, illetve Hok Andrea, akinek a község a lóasszisztált pedagógiai projekt megvalósítását köszönheti. A mintaprogram országosan egyedülálló, és átível az egész tanéven, a 2024/25-ös tanévtől kezdődően.
A lóval és egyéb más állatokkal segített tanulás pozitív hatásait számos külföldi kutatás igazolta már. Az ilyen módon segített gyermekeknél csökken a stressz és a depresszió, nő az önbecsülés és az önbizalom, javul a kapcsolat a gyermekcsoport tagjai között, fejlődnek a szociális és a kommunikációs képességeik. A lovaglás multiszenzoros fejlesztő hatása miatt fejlődnek más képességeik is: javul az egyensúlyuk, erősödik az izomzatuk, koordináltabbá válik a mozgásuk, illetve szenzoros integrációjuk is javul.
Bükkábrány mintaprogramja országos méreteket ölthet
Az egyesület tagjainak eltökélt terve, hogy a programot beemeljék a közoktatásba. Vukovich Atilla hiszi, hogy szakmai együttműködésekkel, és a közös tenni akarással mindez megvalósulhat országos mértekben is. Bükkábrányban mindenesetre már most elképesztő eredményekről számolhatnak be a fejlesztőprogram eredményességét illetően. A szervező hozzátette, hogy ez számukra egy szerelem projekt, amiben egyáltalán nem játszik főszerepet a pénz, noha belátja, hogy a pilot projekt kiterjesztése jelentős anyagi hátteret igényel. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a bükkábrányi programban résztvevő szakemberek számos alkalommal önkéntesen végzik ezt a segítő tevékenységet, ami az abban résztvevő gyermekek számára teljes mértékben ingyenes.

Történelmi pillanat: három ország egyszerre szakítja meg az utolsó kapcsolatát is az oroszokkal
