2025.01.06. 06:00
Totya, Szuzi, Citrom, Fóka és Cápa Peti. Nem házikedvencek, hanem autók becenevei. Az önének is van?
Van, aki becenevet ad neki, van, aki autókozmetikába hordja. Sokan nem titkolják, "imádom az autóm."
Egy felújított Volvo P1800, az Angyal szolgálati autója. Ma kedvelt veteránautó
Fotó: Shutterstock, Oleg Mirabo
"Volt egy autóm. Minden vágyam az volt, hogy megszerezzem, aztán soha nem mentem vele egy métert sem", mondja portálunknak Pusztai László újságíró, amikor arról faggatjuk, mennyire fontosak számára az autók, mennyit törődik velük, mennyire viseli gondjukat. Mint mondja, az alábbi történet jó válasz lehet a kérdéseinkre.
Imádom az autóm
A 70-es években kedvenc sorozatom volt Az angyal című Roger Moore-ral a főszerepben. Neki volt egy autója, a Volvo P1800-as, amire én nagyon vágytam
- kezdi a történetet. Aztán egyszer csak meglátta: egy perecesi garázsból lógott ki. Megkörnyékezte a tulajt, és sikerült elcserélni egy úgynevezett gettórobbantó rádióért, azaz egy hatalmas, vállon is cipelhető rádióért.
Amikor megvettem, láttam, hogy nagyon rossz állapotban van. Kiderült, Ikarus lámpák vannak rajta, azokat azonnal cserélni kellett. Svédországból rendeltem eredetieket - a havi fizetésem ráment
- folytatja. A nehézségeket növelte, hogy a szélvédőjét kiszerelte, nehogy eltörjön a felújítás közben. Felvitte a padlásra, ahol aztán véletlenül később rálépett, ripityára tört.
Egy könyéken lévő szervizben sikerült volna újat beszerezni, meg is egyeztünk a tulajjal, mondta, semmi akadálya, hogy elvigyem. Ott áll már húsz éve. De amikor mentem volna érte, épp leselejtezték.
Ekkor adta fel. Ezért mondja, megvette álmai autóját, de sosem ült benne. Később túladott rajta, és nem tudja, mi lett a sorsa. Most már sajnálja, három, ha volt belőle az országban, ma veteránautóként rengeteget érhetne. Ki tudja, talán valahol forgalomban is van...
Egyébként számára nagyon fontosak az autói, de nem foglalkozik velük túl sokat, az is túlzás, hogy valamilyen becenévvel illetné őket.
Így imádjuk őket
Egy felmérés szerint a magyar autósok közel fele kötődött már annyira járművéhez, hogy becenevet is adott neki – derül ki az OMODA autók gyártója, a Chery Group felméréséből. A válaszadók 26 százaléka minden egyes járművével így tesz, további 20 százalék pedig egy-egy autóhoz kötődött annyira érzelmileg, hogy becenevet is adjon neki. Érdekesség, hogy a legnagyobb arányban a 30-39 éves korosztályba tartozók adnak nevet járműveiknek, 39 százalékuk jelezte azt, hogy eddig minden autójának volt beceneve.
Saját egyéniségének megfelelően
A jármű és a sofőr közötti érzelmi kötődést mutatja az is, hogy mennyire törekszik a tulajdonos arra, hogy saját egyéniségének megfelelően alakítsa át az autó megjelenését. Nos, a relatív többség ezzel egyáltalán nem foglalkozik. A válaszadók majdnem ötöde az utastérben és/vagy az autó külsején is csináltatott néhány kisebb változtatást. Öt százalék azok aránya, akik komolyan törekednek arra, hogy az autójuk is tükrözze a személyiségüket. A női válaszadókra inkább jellemző, hogy valamilyen módon díszítik az autót, mint a férfiakra. A hölgyek harmada egy-két személyes tárggyal, díszítéssel dobja fel a dizájnt. A megkérdezettek 35 százaléka havonta legalább egyszer kitakarítja autóját. A Chery Group megbízásából készült kutatás során a válaszadók 30 százaléka jelezte, hogy évente pár alkalommal cselekszik így, míg egyötödük csak akkor, ha számára fontos helyre, vagy személyhez látogat el.
Ezek a kedvenc beceneveink
S hogy milyen neveket adunk az autóinknak? Egy korábbi felmérés listát is közölt erről: Škodri Jóska, Škodálatos, Disznószállító... néhány kreatív és vicces autóbecenév is felkerült a listára a Használtautó.hu kérdőíve kapcsán. Nem meglepő módon a Szuzi végzett a legelőkelőbb helyen, e becenevet a magyar utakon nagy számban fellelhető Suzukikra aggatják előszeretettel tulajdonosaik. A Toyotákat gyakran Totya, a Citroëneket Citrom, míg a Mercedeseket Merci néven illetik leggyakrabban. A BMW-k a Bömbi, a Fordok a Fóka míg az Opelek az Opi nevet kapják nagy százalékban.
Cápa Peti a kedvenc
Kolaj László miskolci vállalkozó minden autóját elnevezte, de nem mindegyik névre emlékszik már. Korábbi autója egy Opel Insignia volt, amelyet Cápa Petinek nevezett. Hogy miért?
Olyan volt a tetőantennája, mint egy cápauszony
- árulja el a Borsod Online-nak. Megtudjuk, minden autójával beszélgetett is mindig, emellett ő tipikusan az, aki törődik is a kocsijaival.
Vigyázok rájuk. Úgy parkolok velük, nehogy mások meghúzzák őket. Állandó szakszervízbe járunk, rendszeresen megyünk autókozmetikába, a legújabb kocsim, egy Toyota Camry - Keminek hívom egyébként - plusz teflonbevonatú fényezést kapott. Nem szemetelek benne, ezt nem is tűröm a családtagoktól sem, dohányzás is tilos a kocsiban
Kolaj László megválni is nehezen válik meg az autóitól. Ha valamelyik korábbival összefut az utcán, boldogan üdvözli. Cápa Petitől pedig el sem vált, a fiának ajándékozta.