2024.12.02. 07:00
Hogy mennyi? Kiderült, miért kerültek százmilliókba a harsányi felüljáróra vigyázó acélmonstrumok - képek, videó
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. arról is gondoskodott, hogy egyik irányból se ütközhessen a felüljárónak egy túl magas jármű. A harsányi felüljáró védelmében 257 millió forintért építettek ütközőkapukat.
Így néz ki az ütközőkapu a harsányi felüljárónál
Fotó: Vajda János
Mint a boon.hu cikksorozatban foglalkozott vele, a 3-as utat Miskolcon átívelő harsányi felüljáró sorsa azon az évekkel ezelőtti napon pecsételődött meg, amikor egy munkagépet fuvarozó nehézgépszállító tréler haladt a főúton Miskolc belvárosa felől az M30-as autópálya irányába.
A jelentősen túlméretes szállítmány sofőrje figyelmen kívül hagyta a város határában lévő harsányi felüljáró előtt a 4,5 méteres magasságkorlátozó közúti jelzőtáblát és nagy sebességgel a hídnak ütközött.
Az ütközés következtében a szállítójármű platóján lévő munkagép a híd 15 tartógerendájából 13-at súlyosan megrongált: lényegében összetörte azokat.
A magyarországi közlekedési szabályok szerint a hazai közutakon a 4 méter magasság feletti járművek kizárólag útvonalengedély birtokában és csak a kiadott engedélyben megszabott útvonalon közlekedhetnek. A harsányi balesetet okozó járműszerelvény azonban nem rendelkezett ilyen engedéllyel.
Harsányi felüljáró: kálvária éveken át
A megrongálódott harsányi hídon a balesetet követően az üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt. vizsgálatot végzett, majd külső szakértői véleményt is kértek. Ez megállapította, hogy a híd középső, 3-as főút feletti nyílását nem lehet kijavítani, azt teljesen át kell építeni. a szükséges előkészítési, tervezési munkálatok után idén érdemi tevékenységbe kezdtek az építők, hogy aztán szeptember elején újra átadhassák a forgalomnak a felüljárót.
Alig egy hónap telt el az átadás óta, máris újra korlátozások lépek életbe a felüljáró környékén a 3-as főközlekedési úton. Előbb a miskolci bevezető oldalon zárták le a külső sávot, majd a kivezető oldal külső sávja is használhatatlanná vált.
Sokan azt gondolták, újra gond van a felújított felüljáróval. Kiderült: arról van szó, hogy egy olyan védművet építettek a felüljáró tartóoszlopai közelébe, amely megóvja egy a korábbihoz hasonló ütközéstől és az ezáltal keletkező sokszázmilliós - milliárdos - károktól.
Ütközőkapu a harsányi felüljárónál 2024.11.19.
Fotók: Vajda JánosÍgy néz ki most a harsányi felüljáró 11.09.
Fotók: Mogyorósi Zsolt PipóMegszüntették a kanyarodás lehetőségét a harsányi felüljárónál 2024.10.14.
Fotók: Vajda JánosÉpülnek az ütközőkapuk a Harsányi felüljárónál 10.14.
Fotók: Vajda JánosMegnyílt a harsányi felüljáró 2024.09.01.
Fotók: Mogyorósi Zsolt PipóÜtközőkapu védi végre a harsányi felüljárót
Az ütközőkapupár építésének részleteiről a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t kérdeztük. A következő választ kaptuk:
"A 2022-ben történt járműütközést követően társaságunk nemcsak a harsányi felüljáró átépítéséhez szükséges terveket készíttette el, hanem hasonló károkozás megakadályozása érdekében az elkészült tervdokumentáció részét képezte a hidat mindkét irányból védő egy-egy ütközőkapu kiviteli terve is. Első körben a híd átépítése kezdődhetett el, a biztosítási díjak ezt a projektrészt fedezték, ami a tervezett határidőre el is készült. Időközben sikerült plusz beruházási forrást szerezni a fejlesztési munkákra is, hogy a jövőbeni járműütközések elkerülésének érdekében ütközőkapuk épülhessenek meg. A közbeszerzési eljárás sikeresen lezajlott, a kivitelezőnek pedig szeptember 16-án a munkaterület átadása is megtörtént. A közműkiváltásokat követően a kivitelező jelenleg mindkét oldalon, mindkét irányban az alaptestek építési munkálatait végezte el, melyhez a külső forgalmi sávok lezárására volt szükség.
Az ütközőkapuk acél szerkezetből, üzemi előregyártással készültek. A szerkezetet az elkészített alapokra éjszaka emelték rá, hogy minél kevébbé zavarják az út forgalmát.
Sok vagy kevés a 257 millió forint?
A boon.hu olvasói fantáziáját igencsak megmozgatta, hogy miért kerül a két ütközőkapu nettó 257 millió forintba. Megkérdeztük a megrendelőt. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője a következő hivatalos választ küldte kérdésünkre:
A kivitelezési költségeket az ütközőkapu technológiája, a felhasznált és beépítésre került nyagok mennyisége, valamint minősége indokolja. A kivitelezés megkezdésekor szükséges volt az érintett közművek kiváltása. Az acélszerkezetű ütközőkapu a szabványokban előírt ütközőerő felvételére alkalmas. Tehát mindent összefoglalva egyszerűnek tűnő, de komplex és összetett beruházásról van szó.
Mindez azonban azért kellett, hogy figyelmetlen járművezetők ne rongálhassák meg a felüljárót.
Így épült az ütközőkapu
- Az ütközőkapukat vasbeton síkalapokon alakították ki, melynek során a négy alaptestbe közel 190 köbméter betont építettek be a terveken szereplő betonvasakkal szerelve
- Az ütközőgerendák alátámasztását 4 darab, 355 milliméter átmérőjű, 10 milliméter falvastagságú, csőszelvényből kialakított, hegesztett A-lábak adták, ezeket csavaros kapcsolattal rögzítették a bebetonozott 80 darab tőcsavarhoz
- Az ütközőgerenda 1010 milliméter széles és 550 milliméter magasságú, 1250 milliméteres diafragmákkal merevített acélszerkezetű zárt szekrény kialakítású, melynek önsúlya megközelítőleg 36 tonna.
- Az acél szerkezetű kapu pilléreinek védelme érdekében 160 méter hosszúságban építettek ki magas visszatartási erejű védőkorlátot.
Videós tartalmaink továbbra is megtalálhatóak a YouTube csatornánkon.
boon.hu video
- Negrós méz és dubaji csokis pite a Tokaj-Hegyalja piacon - fotók, videó!
- Napfényes bringás bajnokság - fotók, videó!
- Eltart még egy ideig, mire kiszedik a Bodrogból a beleomlott kerékpárutat - képek, videó
- Ragyogó idő várta a miskolci gyepi idei első nyílt napján az állatbarátokat - fotók, videó!
- Bármit szeretne, itt megtalálja! Szentkép, szerelemvers és csavar is kapható a Zsarnai piacon! - fotók, videó