boon.hu video

2024.12.02. 07:00

Hogy mennyi? Kiderült, miért kerültek százmilliókba a harsányi felüljáróra vigyázó acélmonstrumok - képek, videó

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. arról is gondoskodott, hogy egyik irányból se ütközhessen a felüljárónak egy túl magas jármű. A harsányi felüljáró védelmében 257 millió forintért építettek ütközőkapukat.

Így néz ki az ütközőkapu a harsányi felüljárónál

Fotó: Vajda János

Mint a boon.hu cikksorozatban foglalkozott vele, a 3-as utat Miskolcon átívelő harsányi felüljáró sorsa azon az évekkel ezelőtti napon pecsételődött meg, amikor egy munkagépet fuvarozó nehézgépszállító tréler haladt a főúton Miskolc belvárosa felől az M30-as autópálya irányába.

harsányi felüljáró
Így rongálódott meg a harsányi felüljáró
Fotó: BOON

A jelentősen túlméretes szállítmány sofőrje figyelmen kívül hagyta a város határában lévő harsányi felüljáró előtt a 4,5 méteres magasságkorlátozó közúti jelzőtáblát és nagy sebességgel a hídnak ütközött. 

Az ütközés következtében a szállítójármű platóján lévő munkagép a híd 15 tartógerendájából 13-at súlyosan megrongált: lényegében összetörte azokat. 

A magyarországi közlekedési szabályok szerint a hazai közutakon a 4 méter magasság feletti járművek kizárólag útvonalengedély birtokában és csak a kiadott engedélyben megszabott útvonalon közlekedhetnek. A harsányi balesetet okozó járműszerelvény azonban nem rendelkezett ilyen engedéllyel.

Harsányi felüljáró: kálvária éveken át 

A megrongálódott harsányi hídon a balesetet követően az üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt. vizsgálatot végzett, majd külső szakértői véleményt is kértek. Ez megállapította, hogy a híd középső, 3-as főút feletti nyílását nem lehet kijavítani, azt teljesen át kell építeni. a szükséges előkészítési, tervezési munkálatok után idén érdemi tevékenységbe kezdtek az építők, hogy aztán szeptember elején újra átadhassák a forgalomnak a felüljárót.  

Alig egy hónap telt el az átadás óta, máris újra korlátozások lépek életbe a felüljáró környékén a 3-as főközlekedési úton. Előbb a miskolci bevezető oldalon zárták le a külső sávot, majd a kivezető oldal külső sávja is használhatatlanná vált. 

Sokan azt gondolták, újra gond van a felújított felüljáróval. Kiderült: arról van szó, hogy egy olyan védművet építettek a felüljáró tartóoszlopai közelébe, amely megóvja egy a korábbihoz hasonló ütközéstől és az ezáltal keletkező sokszázmilliós - milliárdos - károktól. 

Ütközőkapu védi végre a harsányi felüljárót

Az ütközőkapupár építésének részleteiről a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t kérdeztük. A következő választ kaptuk:  

"A 2022-ben történt járműütközést követően társaságunk nemcsak a harsányi felüljáró átépítéséhez szükséges terveket készíttette el, hanem hasonló károkozás megakadályozása érdekében az elkészült tervdokumentáció részét képezte a hidat mindkét irányból védő egy-egy ütközőkapu kiviteli terve is. Első körben a híd átépítése kezdődhetett el, a biztosítási díjak ezt a projektrészt fedezték, ami a tervezett határidőre el is készült. Időközben sikerült plusz beruházási forrást szerezni a fejlesztési munkákra is, hogy a jövőbeni járműütközések elkerülésének érdekében ütközőkapuk épülhessenek meg. A közbeszerzési eljárás sikeresen lezajlott, a kivitelezőnek pedig szeptember 16-án a munkaterület átadása is megtörtént. A közműkiváltásokat követően a kivitelező jelenleg mindkét oldalon, mindkét irányban az alaptestek építési munkálatait végezte el, melyhez a külső forgalmi sávok lezárására volt szükség. 

Az ütközőkapuk acél szerkezetből, üzemi előregyártással készültek. A szerkezetet az elkészített alapokra éjszaka emelték rá, hogy minél kevébbé zavarják az út forgalmát.

Sok vagy kevés a 257 millió forint?

A boon.hu olvasói fantáziáját igencsak megmozgatta, hogy miért kerül a két ütközőkapu nettó 257 millió forintba. Megkérdeztük a megrendelőt. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője a következő hivatalos választ küldte kérdésünkre: 

A kivitelezési költségeket az ütközőkapu technológiája, a felhasznált és beépítésre került nyagok mennyisége, valamint minősége indokolja. A kivitelezés megkezdésekor szükséges volt az érintett közművek kiváltása. Az acélszerkezetű ütközőkapu a szabványokban előírt ütközőerő felvételére alkalmas. Tehát mindent összefoglalva egyszerűnek tűnő, de komplex és összetett beruházásról van szó.

Mindez azonban azért kellett, hogy figyelmetlen járművezetők ne rongálhassák meg a felüljárót.

Így épült az ütközőkapu

  1. Az ütközőkapukat vasbeton síkalapokon alakították ki, melynek során a négy alaptestbe közel 190 köbméter betont építettek be a terveken szereplő betonvasakkal szerelve
  2. Az ütközőgerendák alátámasztását 4 darab, 355 milliméter átmérőjű, 10 milliméter falvastagságú, csőszelvényből kialakított, hegesztett A-lábak adták, ezeket csavaros kapcsolattal rögzítették a bebetonozott 80 darab tőcsavarhoz 
  3. Az ütközőgerenda 1010 milliméter széles és 550 milliméter magasságú, 1250 milliméteres diafragmákkal merevített acélszerkezetű zárt szekrény kialakítású, melynek önsúlya megközelítőleg 36 tonna.
  4. Az acél szerkezetű kapu pilléreinek védelme érdekében 160 méter hosszúságban építettek ki magas visszatartási erejű védőkorlátot. 

Videós tartalmaink továbbra is megtalálhatóak a YouTube csatornánkon. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában