2024.11.15. 20:00
Villamosbalesetek Miskolcon: miért jut minden hétre egy?
Juhász János villamosközlekedési igazgató szerint évente nagyjából 40-50 villamosbaleset történik Miskolcon, vagyis átlagosan hetente kialakul legalább egy ilyen baleset. A villamosbalesetek Miskolcon vissza-visszatérő problémát jelentenek a város életében, hetente legalább egyszer személyautó ütközik a villamosnak. Erre sajnos óriási lehetőséget kínál a miskolci villamospálya, amely kelet-nyugat irányban 11.5 kilométerével teljes hosszúságával átszeli Miskolc városát.
A kisebb koccanások mellett nagyobb balesetek is történnek
Fotó: Vajda János
Juhász János villamosközlekedési igazgatót kérdeztük a jelenség okairól és arról, milyen lépéseket tehet az Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) a hasonló vészhelyzetek elkerüléséért. Nézzük, miért vannak olyan gyakran villamosbalesetek Miskolcon.
Villamosbalesetek Miskolcon: az autóvezetők bevágnak a villamos elé
A villamosbalesetek első számú okát Juhász János szerint azok a pontok jelentik a miskolci villamospályákon, ahol a kocsik gyakran villamosnak ütközhetnek:
„A legtöbbször a villamos elé fordulás okoz balesetet. Az autósok hibáznak ebben a szituációban, az esetek 99%-ában. Bár két éve volt egy eset, amikor az utólagos vizsgálat kihozta, hogy kivételesen a villamosvezető hibázott”.
A személyautó és villamos közötti baleseteknél vagy a helyszínre érkező rendőr intézkedik, vagy a felek megegyeznek egymással. A villamosközlekedési igazgató hangsúlyozta: a rendőrség helyszíni intézkedései szerint a betétlapokon rendezett felelősségvállalások tekintetében a villamosbalesetekkor egyértelműen kimutatható az autósok felelőssége.
„A visszapillantó tükör egyeseknek luxus”
A villamosbalesetek egyik fő oka az, hogy figyelmetlenek, rendkívül hanyagok az autóvezetők. Juhász János szerint leginkább a kanyarodás előtti helyzetek felelősek a baleset kialakulásáért Miskolcon:
„A vezetők nem minden esetben győződnek meg arról a kanyarodást megelőzően, hogy nem érkezik-e az érintett kanyarban villamos. Sajnos sokszor az irányjelzés is elmarad, és egyesek kanyarodás előtt elfelejtenek belenézni a visszapillantó tükörbe”.
A villamosközlekedési igazgató szerint az autós gyakran már féktávon lép be a villamospálya, és a villamosvezetőnek nem marad lehetősége megállítani a járművet, így elkerülhetetlen a baleset.
Nehezen áll meg a villamos
Gondot okozhat, hogy a villamos nehezen tud fékezés után megállni.
„Üresen 42 tonna egy villamos, és az utasokkal való terheléstől függően ez akár a 60 tonnát is megközelítheti, mert egyetlen jármű háromszáz fő befogadására képes”- mondta Juhász János.
A villamosközlekedési igazgató szerint rendkívül nehéz megállítani egy ekkora tömegű járművet: „Sajnos sok autós úgy gondolja, hogy simán kihajthatnak a villamos elé, mert úgyis meg tud állni. Nagyot tévednek, és ebből is bármikor kialakulhat Miskolcon egy baleset. Mert a fékezés a villamosnál hosszabb fékezési időt vesz igénybe.”
Évi 40-50 villamosbaleset történik Miskolcon
Ez Juhász János szerint egy átlagos adat, ami körvonalazza, hogy hetente legalább egy villamosbaleset kialakul Miskolcon. Ezt a szakember szerint nullára nemigen lehet lecsökkenteni, mert mindig lesznek figyelmetlen autóvezetők. Sokan a mobiltelefon nyomkodása miatt okoznak villamosbalesetet Miskolcon.
Azért is fokozottan figyelni kellene a sofőröknek, mert Juhász János már négy-öt olyan esetet is tapasztalt, amikor a villamos kisiklott Miskolcon az autóval való ütközés után. Isteni szerencse, hogy ezek során nem történt haláleset, mert utcai járókelők is veszélybe kerülhettek volna.
A villamosközlekedési igazgató szerint nem lehetne egy korfán kimutatni, melyik nemhez, életkorhoz, társadalmi csoporthoz tartoznak a balesetet okozó autóvezetők, mert nagyon széles az olló: bárki okozhat villamosbalesetet, és még jogosítvány nélküli vezetőt is elkaptak már ilyen ügyben. Sőt, megesett, hogy szirénázó rendőrautó találta telibe a villamost. Ilyen esetekben a szakember szerint az sem jelent felmentést, ha valaki rendőr, mert a kereszteződésben a rendőr autóvezetőnek is meg kell győződnie arról, hogy egy adott kereszteződésben mindenki megállt.
Az elhatárolóelemek sokszor nem segítenek
Kiemelt szegélykövek, gömbsüvegsorok zárják el az útkereszteződésekben, a visszafordulási pontokon az autóutat a villamospályától. Sokszor az sem segít, hogy a két út fizikailag elhatárolt egymástól. Mert vannak olyan helyek, ahol a fizikai elhatárolóelemek hiányoznak, és ezeken a területeken az autósok rá tudnak hajtani a villamospályára.
A közeljövőben Juhász János szerint megoldást jelenthet, ha több pirosra festett gömbsüveget használna az MVK az utak villamosbalesetekre „esélyes” részein, mint ahogyan ez például a Győri kapuban, a Balázs Győző megálló előtti kereszteződésben történt.
A villamosközlekedési igazgató szerint a közeljövő miskolci közlekedésének egyik előremutató terve lehet 2025-re, ha a közlekedésben frekventált forgalmi helyekre a veszélyre figyelmeztető háromszög alakú piktogramokat festenének az érintett közúti szakaszokra, ahol az autóknak fordulnia kell egy kereszteződésben.
Juhász János szerint ugyancsak jó ötlet lehet, ha a gyalogátkelőhelyekre kihelyezett villogó LED-ek mintájára a közeljövőben a a gömbsüvegek hiányos részeire villogó gömbsüvegeket helyeznének. Ezek akkor kezdenének villogni és jelezni az autóvezetőknek, ha jön a villamos, így nem történne annyi baleset. Erre az MVK jelenleg keresi az együttműködési lehetőséget a biztosítótársaságokkal. Mert ez átfogó megoldást jelentene a villamosbalesetek megelőzésére, azonban elég költséges lenne a megvalósítása.
Itt írtunk arról, amikor nemrégiben akcióba lendült a láthatatlan villamos Miskolcon. Itt pedig a miskolci villamosbalesetekről láthatunk statisztikákat.
Csomópontok, ahol gyakran történnek villamosbalesetek és érdemes fokozottan figyelni az autóvezetőknek:
- A Bajcsy-Zsilinszky és a Katalin köz kereszteződése
- A Hunyadi utca és a Dayka Gábor utca kereszteződése
- Az Újgyőri főtéren lévő körforgalom. Itt Juhász János szerint sok autós nem ad elsőséget a körforgalomban, ebből alakulnak ki a villamosbalesetek.
- A Testvériség utca és az Andrássy utca kereszteződése. Itt Lyukóbánya felől kanyarodik ki az út, és nincs jelzőlámpás szabályozás. A Lyukóbánya felől érkező autósok időnként keresztezik a villamospályát, és kihajtanak a villamos elé.