Biztonság

2024.11.25. 20:00

Digitális ajándékvadászat: teret hódított az online vásárlás

Az év végi ünnepi roham előtt egy novemberi felmérés izgalmas képet festett a vásárlási szokásainkról. A kutatás szerint online vásárlás során egyre tudatosabban figyelünk a személyes adataink védelmére, és nagy hangsúlyt fektetünk a biztonságos fizetési megoldásokra.

Egyre gyakrabban vásárolunk online. Fontos, hogy ismerjük előnyeit, hátrányait, esetleges veszélyeit.

Fotó: getty images

Kényelem, nagyobb választék, kedvezőbb ár. Többek között ezek az okok vezettek oda, hogy egyre nagyobb teret hódít az online vásárlás, különösen a Black Friday és a karácsony körüli időszakban.

online vásárlás, black friday, karácsony
Egyre tudatosabbak vagyunk online vásárlás során, így nincs esélye az adathalászoknak
Fotó: Melnikov Dmitriy

Online vásárlás biztonságosan

A webáruházakból történő vásárlás sokakat azért tartott vissza, mert féltek a bankkártya-adataikat megadni a sok riasztó történet miatt. A kutatás szerint az utánvétes fizetés továbbra is népszerű, de a fiatalabb korosztály egyre bátrabban használja a digitális megoldásokat, például a PayPalt vagy a Revolutot. Az online bankkártyás fizetés is elterjedt, amelyet már a válaszadók több, mint a fele használ rendszeresen. A vásárlók 83 százaléka továbbra tart az adatlopástól, és a megkérdezettek többsége nem menti el bankkártya adatait az online platformokon.

Tudatos döntések az online térben

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar vásárlók egyre jobban felismerik az online vásárlás előnyeit és kockázatait is. A válaszadók majdnem háromnegyede tudatos az adathalászat veszélyeivel kapcsolatban, és 65 százalékuk tisztában van a hamis webáruházak kockázataival. Sokan kétlépcsős azonosítást és erős jelszavakat használnak, míg mások megbízható forrásokat keresnek a vásárláshoz.
Kata, bár 29 évesen a fiatal korosztályhoz tartozik, mégis óvatosan közelít az online vásárláshoz.

Ha valamit vásárolni szeretnék, először megnézem személyesen egy boltban. Szeretem látni, kézbe venni, kipróbálni. Ezután tájékozódom az árakról, és ha olcsóbban megtalálom online, akkor megrendelem. Így egyszerre spórolok és biztos lehetek abban, hogy a termék megfelelő lesz.

A barátnője, Laura sokkal bátrabban áll az online rendelésekhez.

Szinte mindent online veszek. Miért vesztegetnék időt boltokban, amikor pár kattintással megvehetem, amit szeretnék? Ha valami nem megfelelő, egyszerűen visszaküldöm. Sok webáruháznál ingyenes a visszaküldési lehetőség, azokat részesítem előnyben. Volt már olyan, hogy egy ruhából két méretet is rendeltem, és otthon, kényelmesen próbáltam fel, a nem megfelelőt pedig visszaküldtem. 

Az utánvétes fizetés még mindig népszerű

Az idősebb generáció körében továbbra is az utánvétes fizetés a favorit. A 45 év felettiek közül sokan még mindig inkább kerülik a bankkártyás vásárlást, és előnyben részesítik az ismert, biztonságos megoldásokat. A kutatást végző pepita.hu statisztikái szerint a tranzakciók 68 százalékát utánvéttel fizették, míg az online bankkártyás fizetések aránya idén 30 százalékra nőtt. 

A magyar vásárlók egyre tudatosabbak, és ez jó irány. Az ünnepi időszak kiváló lehetőség arra, hogy még többen megismerjék a biztonságos online vásárlás technikáit, és bízzanak a modern megoldásokban

 – foglalta össze a kutatás eredményeit Dorcsinecz József, a pepita.hu társalapítója.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában