boon.hu video

2024.09.27. 11:30

Nagy a baj: még 10-11 hónapig zárva lesz az M30-as meghibásodott szakasza - képek, videó

Az M30-as Miskolc és Tornyosnémeti szakaszának egy részét - Szikszó környékén - 2024. február 24-én zárták le, mert megsüllyedt a pálya. Még hosszú ideig tart majd, mire újra használható lesz az M30-as.

Szaniszló Bálint

Lezárták az M30-as autópálya egy szakaszát

Fotó: Vajda János

Részletes talajtani vizsgálatokkal tárták fel az M30-as autópálya megsüllyedésének okait, és komoly problémákat találtak. A helyreállítás utáni tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása további 10-11 hónapot is igénybe vehet, a munkálatokat a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie.

m30-as
M30-as: le kellett zárni az autópálya egy szakaszát
Fotó: BOON

Az M30-as autópálya Miskolc és Tornyosnémeti közötti szakaszán a tervezési és kivitelezési munkálatokat – a Strabag Építő Kft. és a Strabag Ag alkotta – STR M30 Konzorcium végezte, a forgalomba helyezésre 2021. októberében történt meg - írta a boon.hu.

M30-as: Február óta zárva van a szakasz 

Az autópályaszakasz üzemeltetője, az MKIF Zrt. változó nagyságú és intenzitású burkolatrepedéseket, süllyedéseket jelentett a jobb pályán, valamint a bal pályán a két belső sávban, amely miatt jótállási hibát jelentettek be, majd 2024. február 17-én a Miskolc és Szikszó közötti szakasz teljes szélességében történő lezárására került sor. Az Építési és Közlekedési Minisztérium arra utasította a kivitelezőt, hogy tárja fel a hiba keletkezésének okát, adjon javaslatot a hiba helyreállítására és a műszakilag szükséges legrövidebb időn belül végezze azt el.

Instabillá vált a talajszerkezet 

A kivitelező az elmúlt időszakban részletes helyszíni (geodéziai, geoelektromos, nagymélységű talajfúrás, vízszintfigyelés) vizsgálatokkal, mérésekkel tárta fel a feltételezetten rétegvizek megjelenése okozta felszín alatti állapotot, illetve a tervezés során nem várt altalajmozgásokat.  

Ezek alapján megállapítható, hogy az érintett területen lévő altalaj felső részét 10-30 méter vastag, mind helyszínrajzilag, mind a mélység tekintetében változékony telítettségű áthalmozott, mérsékelt nyírószilárdságú, összenyomható talajrétegek alkotják, amelyben a víz megjelenése és mozgása kiszámíthatatlan. Ez eredményezte, hogy a talajszerkezet instabillá vált

Cölöpsorral állítják meg a csúszást 

A kivitelező javaslata szerint a töltést a jobb pálya alatt a teljes szakaszon és teljes magasságban, továbbá a bal pálya alatti szakaszon a károsodott mélységig, de legalább az úttükör szintje alatti 4 méteres vastagságig el kell bontani. A különböző mélységben megjelenő rétegvizek elvezetését a bal oldalon mélyszivárgó rendszerrel oldják meg, a süllyedést is okozó altalaj elmozdulásának megakadályozása érdekében pedig hét sorban elhelyezett, az alapkőzet mélységétől függően, mintegy 20-25 méter hosszúságú cölöpökből álló hézagos cölöpfal kialakítására tett javaslatot.

A vártnál hosszabb lesz a lezárás 

A javaslatra vonatkozó mérnöki, üzemeltetői, megrendelői állásfoglalást szeptemberben kiadták, a folyamatba az Építési és Közlekedési Minisztérium független szakértőként a BME Geotechnikai Tanszékének szakembereit is bevonta, annak érdekében, hogy a lehető legjobb műszaki megoldás szülessen a hiba elhárítására.  

A feltárt adatok alapján azonban a probléma jelentősebb, mint az sejthető volt, így a helyreállítás és a tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása is hosszabb időt vesz igénybe: jelenleg mintegy 10-11 hónapos átfutási idő várható a teljes helyreállításig. A javítást a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell biztosítania.
A szükséges beavatkozás megvalósításáig a közlekedők és az érintettek türelmét, megértését kérik. Az Építési és Közlekedési Minisztérium utasításának megfelelően a Magyar Közút folyamatosan biztosítja az érintett gyorsforgalmi útszakasz elkerüléséhez szükséges közúti szakaszokon a forgalom folyamatos elvezetését. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában