2024.08.28. 11:10
Tizenhárom kilométeren újul meg a 37-es főút
A térségben összesen harminc kilométernyi útszakaszt újítanak fel a közeljövőben.
Ez a zempléni közlekedés legfontosabb ütőerének tartott főút (képünk illusztráció)
Fotó: Penovác Károly
Tovább folytatódik a 37-es számú főút felújítása, ezúttal Bodrogolaszi és az erdőbényei elágazás közötti szakasz kap új burkolatot és más fejlesztések is történnek. Az útjavítást jelző és a sebességkorlátozó táblák már kikerültek az út mentén, így sokan találgatták, mi is történik a zempléni közlekedés legfontosabb ütőerének tartott főúton. Mint megtudtuk, a Wáberer György nevével fémjelzett Tokaj-Zemplén Térségfejlesztési Programnak köszönhetően zajlanak a munkálatok.
Fejlesztési program
A 2021-ben indult fejlesztési programnak köszönhetően számos beruházás valósult meg, amelyek közelebb hozzák egymáshoz a helyi közösséget és vonzóbbá teszik a régiót a turisták számára. A 2024 nyarán átadott Nemzeti Összetartozás Hídja és a Tarcalon megújult borutca csak néhány példa arra, hogy milyen gyorsan változik a térség – válaszolta kérdésünkre Wáberer György. Hozzátette: nemcsak az új attrakciók, hanem a megújult utak is hozzájárulnak ahhoz, hogy Zemplén felzárkózzon az ország fejlettebb régióihoz. A fejlesztéseknek köszönhetően nemcsak a turizmus, hanem a helyi gazdaság is fellendülhet.
A könnyebben megközelíthető térség vonzóbbá válik a befektetők számára, új munkahelyek teremtését eredményezve. A helyi vállalkozások pedig a megnövekedett forgalomnak köszönhetően bővíthetik tevékenységüket – jelentette ki a program irányítója. Aláhúzta: Zemplén nemcsak egy földrajzi régió, hanem egy közösség is. Egy olyan közösség, amely büszke a múltjára és a jövőjében hisz. Az új utak, a megújult közlekedési infrastruktúra nemcsak a gazdaságot és a turizmust erősíti, hanem a helyi közösség összetartó erejét is növeli. Wáberer György kiemelte: Tokaj-Zemplén Térségfejlesztési Program egyik legfontosabb pillére az úthálózat modernizálása volt.
Alsóbbrendű utakat is fejlesztenek
Az elmúlt években több mint 8,2 milliárd forintos beruházással közel 63 kilométernyi utat újított fel a Magyar Közút Nonprofit Zrt., biztosítva ezzel a térség jobb megközelíthetőségét. Örömmel jelenthetjük, hogy a fejlesztések 2024-ben is folytatódnak – közölte. Mint megtudtuk, az Építési és Közlekedési Minisztériumot irányító Lázár János egyeztetéseket folytatott Wáberer Györggyel a Tokaj Borvidéki Fejlesztési Tanács társelnökével a Tokaj-Zemplén régióban szükséges útfelújítások kapcsán. A miniszter döntésének köszönhetően több mint 30 kilométernyi útszakasz felújítása kezdődik meg a közeljövőben a térségben, így még több településen élvezhetik majd a megújult, biztonságos utakat az itt élők és a látogatók egyaránt. Így a minisztérium által biztosított forrásból újjászületik a 37-es főút csaknem 13 km-es hosszban, az erdőbényei csomóponttól a Bodrogolaszi határában található Darnó árok hídig. A kopóréteg cseréjén túl ezen a szakaszon stabilizált padkát alakítanak ki és az itt található 9 híd közül 5 új burkolatot kap amellett, hogy a maradék négy is megújul. Befejeződik a Bodrogkeresztúr-Tokaj közötti 3838-as út felújítása is.
Az útfelújítások másik fontos területe a 3719-es út Pálháza-Kéked közötti szakasza, a közel 18 km hosszúságú útrekonstrukció könnyebbé teszi a hegyközben élők életét, illetve az itt található turisztikai attrakciók megközelíthetőségét. A Tokaj-Zemplén Térségfejlesztési Program másik fontos eleme a kerékpárút-hálózat fejlesztése. A cél egy olyan zempléni kerékpáros kör kialakítása, amely lehetővé teszi a térség természeti és kulturális értékeinek megismerését. Az első lépésként a Pálháza-Bózsva-Nyíri szakasz kivitelezése már meg is kezdődött – emelte ki Wáberer György.
Hogyan újul meg a 37-es?
A 37-es úttal kapcsolatos beruházásról megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t is, amely válaszában azt közölte: „a 37-es főút csaknem 13 kilométeres külterületi szakasza újul meg, ami az erdőbényei csomóponttól a Bodrogolaszi térségében található 1. Darnó-árok-hídig magában foglaló részt érinti. A kivitelező részére a munkaterület átadása 2024. augusztus 21-én megtörtént. A burkolat felújítása során marást vagy profilmarást követően teljes szélességben terítendő kiegyenlítő réteg és - a teherbírás mérési adatok alapján megjelölt helyeken - méretezett aszfaltmegerősítés történik. Az út mindkét oldalán egy-egy méter stabilizált padkát építenek ki a szakemberek. A teljes szakaszon a vízelvezető nyílt árkok tisztítását, profilozását, burkolt árkok esetében az árokburkolat helyreállítását, az átereszek kitisztítását, az előfejek szükség szerinti helyreállítását is magában foglalja a projekt. A szakasz felújítása során új közúti jelzőtáblákat, illetve útszélességjelző oszlopokat is telepítenek. A szakaszon található hidak közül négy megújul, további öt hídon pedig burkolatfelújítás zajlik majd. A munkálatok időszakos korlátozások mellett zajlanak, melynek idejére a kivitelezővel közösen a közlekedők türelmét és megértését kérjük” – áll a közleményben.